Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Familjefotografering....

Recommended Posts

Träffade min första modell i lördags för att ta lite gravidbilder mm. Väl på plats vid riggningen av blixt upptäckte jag att jag hade glömt sändaren hemma så det fick bli naturligt ljus :)

Det var riktigt roligt att träffa henne igen då vi har klickat och fungerar väldigt bra ihop. Dvs, båda gillar att tjata och fika. Och det gjorde vi under förtäring av Hovdala slotts specialtårta :)

Här kommer ett urval från den dagen...Vi skulle ha träffats tidigare men av olika anledningar drog det ut på tiden. När bilderna togs hade hon bara 3 veckor kvar till förlossningen....Och denna gång var de jag som hade minsta magen :D

Hennes dotter var även med denna gång och jag undrar om jag inte tog mer bilder på henne. Ett roligt litet charmtroll som gillade att agera framför kameran.

1.

_8501604.jpg

2.

_8501609.jpg

3.

_8501654.jpg

4.

_8501670.jpg

5.

_8501672.jpg

6.

_8501680.jpg

7.

_8501703.jpg

8.

_8501721_1.jpg

9.

_8501732_1.jpg

10.

_8501739.jpg

11.

_8501752.jpg

12.

_8501763.jpg

13.

_8501800.jpg

Detta var allt från sommaren sista dag som var 28 grader varm om jag inte minns fel.....

Ja, hon var rolig att fota och jag hoppas det kommer fler tillfällen till det.

Retar mig dock lite på att jag inte kunde använda blixten. Hade gärna underexponerat inomhusbilderna något och lagt lite belysningen på tösen.

Edit: Kunde säkert gjort en del i efterbehandlingen men nu fick det bli så här denna gången :)

Gjorde faktisk om några bilder där jag drog ner exponeringen på hela bilden och ljusade upp tjejen. Det blev bättre. Visar dom inte här men skickar dom till mamman :)

Väldigt fina bilder. Den lilla tjejen var ju som gjord för att fotografera. Alla är bra men sjuan står ut med en fin bakgrund och tjejen ser avslappnad ut

6 timmar sedan, Whynot sade:

Väldigt fina bilder. Den lilla tjejen var ju som gjord för att fotografera. Alla är bra men sjuan står ut med en fin bakgrund och tjejen ser avslappnad ut

Tack så mkt Eddie :)

Ja, den lilla tjejen var lätt att ha att göra med. Både bakom och framför kameran :)

2 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Fantastiskt härliga bilder. :thumbsup: Mycket väl utfört. Ska jag försöka utse favoriter så är 3, 6, 7, 8, 10 och 13 en gnutta bättre än de andra. 

Tack så mkt Himma :)

Tror det var första gången jag körde en "seriös" porträttsession i naturligt ljus :)

1 timme sedan, Odie (Thomas) sade:

Väldigt fina bilder! speciellt den lilla tjejen som gjorde sig så bra på bild, bilderna 6 och 8 är mina favoriter. :thumbsup::thumbsup:

Tack så mkt Odie. Kul att höra :)

Väl utfört! Den lilla tjejen är ju klippt och skuren till modell!! Svårt att välja några favoriter men bilderna på flickan är riktigt bra :)

Verkligen fin miljö du fotat i :thumbsup:

7 timmar sedan, sanne sade:

13-12-10-7 og nr 4...de er bare for gode..det er de bedste efter min mening..skøn pige 🙂

Tack så mkt  Sanne :)

7 timmar sedan, ToddeSwe sade:

7-10 sticker ju ut här! :)

Vilken söt flicka!

Bra gjort Conny!

Tack och bock Todde :)

5 timmar sedan, Mathias sade:

Väl utfört! Den lilla tjejen är ju klippt och skuren till modell!! Svårt att välja några favoriter men bilderna på flickan är riktigt bra :)

Verkligen fin miljö du fotat i :thumbsup:

Tack Mathias :)

Javisst, hon är perfekt som modell och det var riktigt roligt att fota henne.

Hovdala slott var jättefint. Dit ska jag åka fler ggr då dom hade en härlig buffé om helgerna i sin restaurang ;)

Och som du säger så är där en härlig miljö att fota i :)

10 timmar sedan, Fredrik H sade:

Tycker hela högen blev bra. Tjusigt jobbat 👍👍

Tack så mkt Fredrik🙂

4 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Man smälter ju inför det lilla charmtrollet. Svårt med människor men du börjar bli riktigt duktig

Tack Hasse. Jag känner mig fortfarande väldigt obekväm och osäker. Kanske inte med dessa två då vi har lärt känna varandra. Men på lördag är det dags för mitt tredje bröllop och jag har redan börjat sova dåligt inför den uppgiften. Det är skitjobbigt men jag ska f-n ta mig förbi den känslan även om det kommer ta tid🙂

Du kan det här Conny, men jag förstår vad du menar med att känslan kan vara lite jobbig i början. Men förlita dig på din fotokunskap, för de här bilderna är grymma och det var de andra från bröllopen också av vad jag sett från dig. Så sov nu så du inte somnar på bröllopet. :)

10 timmar sedan, Martin sade:

Du kan det här Conny, men jag förstår vad du menar med att känslan kan vara lite jobbig i början. Men förlita dig på din fotokunskap, för de här bilderna är grymma och det var de andra från bröllopen också av vad jag sett från dig. Så sov nu så du inte somnar på bröllopet. :)

Haha....Tack för stödet Martin, det behövs. Det sista jag tänker på när jag lägger mig är bröllopet och det är det första jag tänker på i samma ögonblick jag vaknar. Ska försöka ta till mig att jag ska lita på mig själv även om det kan vara svårt ibland :)

52 minuter sedan, Rolf sade:

Du fixar bröllopet hur enkelt som helst!

Tack Rolf :)

Jag hoppas verkligen det. Vid dom andra bröllopen så har allt släppt under tiden jag åkte till fotoplatsen :)

Men nu ska vi hålla till i en rätt mörk gammal industrilokal där både vigsel och fest ska vara. Och vigseln kommer ske framför ett riktigt stort fönster så jag kommer få ett motljus utan dess like. Det känns som att jag får bränna högdagrarna då jag inte vill hålla på att bränna av den ena blixten efter den andra under vigseln. Men efteråt kan man ju ta lite bilder på dom där blixten slås i taket.

Sen blir det väl blixt i taket också på mingelbilderna skulle jag tro.

Och porträtten ska enligt plan tas utomhus och antagligen då också med blixt och en liten softbox.

Håller med Rolf. Det som är lite "otäckt" är att det är här och nu. Bilderna kan inte tas om på bröllop. Skillnad med vanliga porträtt. Men som sagt efter 3-4 bröllop skulle jag säga att du redan är ganska van 

Är väl inte dumt komma i god tid och testa med olika exponeringar och kanske även optik?

Samtidigt väldigt belönande. Blir de bara "bra" oerhört tacksamma. Blir de kanon har du vänner för livet 😁 typ. ( nja nu överdrev jag lite)

Har bara kört två bröllop (med 2 års mellanrum). Kompisars. Tryckte även på rec-knappen då och då speciellt under talen.

Det blev ändå ganska bra tycker jag. Enda nackdelen när man är både gäst och fotograf är väl att man inte kan inmundiga just någonting. Alkohol och foto en dålig kombo. Men ingen stor uppoffran när det gäller vänner.

Fast blir det fler gånger kommer jag att skriva en checklista. Det var några motiv och uppställningar jag glömde bort. 

Ja, lite vana kanske jag börjar få efter mina två gångna bröllop. Men denna lokalen är verkligen inte som dom andra. Den är gigantisk och det är högt i tak så att slå blixten i taket gjorde ingen skillnad i bilderna. Och det stora fönstret bakom dom gör att jag måste exponeringskompensera 4 stop för att få korrekt exponering på paret och då bränner jag i princip allt i bakgrunden. Och isot får jag lägga runt 1250 får att få någerlunda hyfsade tider😕

Var nere idag och tog lite testbilder idag så därför har jag koll på inställningarna🙂

Vi pratade om att kanske köra lite med en blixt rakt på även om jag inte vill det riktigt. Ni vet ju hur det blir, platt och tråkigt. Så det blir nog bilder både med och utan blixt så urvalet blir lite större.

Och det är bara tiden runt själva vigseln som är oroande. Festområdet i lokalen har lägre i tag och det är dessutom vitt så där ska jag kunna slå blixten i taket🙂

Jag får helt enkelt tänka att jag får ta det som det är då jag inte kan påverka förutsättningarna. Och det hade ju varit likadant även för en fullfjädrad fotograf.