Jump to content

Recommended Posts

Något jag har börjat med senaste tiden är att fota mina växter (ja, jag är både en crazy cat lady men även en crazy plant lady) dels för att se deras utveckling men även för att bara göra något annorlunda. Något som inte jag annars brukar göra. Jag tänkte dela med mig av några. :) 

1. Avokadoträd, ska testa och se om det blir något! Hittills går det bra.

1758315599__MG_7243(kopia).thumb.jpg.ad76f788996f0d48fc6206e8e041aba9.jpg

2. Mitt elefantöra som i våras endast hade 3 eller 4 blad men som har växt nå kopiöst i sommar. Den har även massa sticklingar.

_MG_6121.thumb.jpg.024ba5ccb70ae1bd95473ea8b0584399.jpg

3. Elefantörat igen

_MG_6185.thumb.jpg.357a8bf315a372ecfa5100112cb401ef.jpg

4. Fittonia med vita åderblad

_MG_6479.thumb.jpg.053c7cbeeafe89747177e0c6b47b90b9.jpg

5. En liiiten fikus!

_MG_6512.thumb.jpg.4e983c98ed04bd46930d2dd8884ec9e9.jpg

Vad tycker ni? Känns det för typiska eller tråkiga? Försöker komma på fler kreativa sätt att fotografera dom! Eller ja, resten av alla jag äger, haha!

Jättefina bilder på dina fina växter! Jag älskar elefantöron, men lyckas aldrig så bra som du! Nr 3 hade jag beskurit under listen på väggen. T ex med 5:4.

Ett tips om du ska sätta sticklingar eller kärnor är att du sätter dom direkt i jorden. Då får dom jordrötter och inte vattenrötter. Detta tipset fick jag av en väninnan som kan det mesta om växter. Nu förstår jag om du ville göra en fin sak av avokadokärnan för att se rötternas utveckling :) 

Satte själv 2016 två avokadokärnor. Båda växte rejält men den ena dödade sorgmyggornas larver och den andra har jag fortfarande kvar. Tipset var ifall man ville försöka odla egna avokado att minst 2 skulle blomma och sedan pollinera varandra. Nu får den växa tills den slutar eller går genom taket.

Fina bilder med god stämning i bild 3.

Annars härnere är det kirskål som gäller för hela slanten vara sig man vill eller ej.

söta växter. ser ut att vara i goda händer!🙂 vad fint du verkar ha det!

och jättefin tröja !!🙂

kul ide att fota allt man äger. har tänkt tanken ibland, göra en fullständig inventering....

men så tittar jag in i garderoben och nejnejnej...😁

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Tjusiga bilder och fina växter med fyran i topp. :star:

Kirskål, kanadensiskt gullris och kungsmynta är väl det enda som jag inte lyckas ha ihjäl i min trädgård.

Späd kirskål kan du äta! God att göra pesto på bl a :) 

13 hours ago, Cope said:

Jag håller med Mathias till fullo :)

Tack :D

13 hours ago, Rolf said:

Å jag håller med Cope! :thumbsup:

Tackar :D :D

12 hours ago, Mona said:

Jättefina bilder på dina fina växter! Jag älskar elefantöron, men lyckas aldrig så bra som du! Nr 3 hade jag beskurit under listen på väggen. T ex med 5:4.

Ett tips om du ska sätta sticklingar eller kärnor är att du sätter dom direkt i jorden. Då får dom jordrötter och inte vattenrötter. Detta tipset fick jag av en väninnan som kan det mesta om växter. Nu förstår jag om du ville göra en fin sak av avokadokärnan för att se rötternas utveckling :) 

Tack! Elefantöron är en favorit, har en i samma släkte som heter watermelon och såhär ser den ut! Älskar dom så mycket. Mitt bästa tips är nog att vattna så fort de är torr, ha de i ett halvskuggigt fönster i söderläge och lite näring nån gång ibland. Det älskade mina!_MG_6510.thumb.jpg.83980060c22fcd22b3519fdc28ce399c.jpg

Sticklingar sätter jag 9 av 10 gånger direkt ner i jorden men avokadokärnan, som jag har läst, ska vara i vatten först ett tag om man sedan vill ha de stor. Jag testar lite olika sätt och denna måste nog vara den roligaste att följa. Se hur roten tar sig nertill men även hur stammen kommer till! :) 

12 hours ago, Robert said:

Satte själv 2016 två avokadokärnor. Båda växte rejält men den ena dödade sorgmyggornas larver och den andra har jag fortfarande kvar. Tipset var ifall man ville försöka odla egna avokado att minst 2 skulle blomma och sedan pollinera varandra. Nu får den växa tills den slutar eller går genom taket.

Fina bilder med god stämning i bild 3.

Annars härnere är det kirskål som gäller för hela slanten vara sig man vill eller ej.

Åh, det har jag faktiskt inte läst. men tur att jag har två st andra som håller på att få rot. :)  Tror jag aldrig har sett kirskål faktiskt. 

12 hours ago, gerard ohman said:

söta växter. ser ut att vara i goda händer!🙂 vad fint du verkar ha det!

och jättefin tröja !!🙂

kul ide att fota allt man äger. har tänkt tanken ibland, göra en fullständig inventering....

men så tittar jag in i garderoben och nejnejnej...😁

Tack! :) Ja, allt jag äger är väl att ta i men alla växterna iaf :) 

10 hours ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Tjusiga bilder och fina växter med fyran i topp. :star:

Kirskål, kanadensiskt gullris och kungsmynta är väl det enda som jag inte lyckas ha ihjäl i min trädgård.

Tack Ulf :D 

23 timmar sedan, Mona sade:

Späd kirskål kan du äta! God att göra pesto på bl a :) 

Den minnesgode kanske minns min (sambons) ogräspaj. Kirskål och nässlor. https://www.xponerat.se/index.php?/topic/8717-if-you-cant-beat-them-join-them/&tab=comments#comment-131666

Har du aldrig sett kirskål är du välkommen till mig, här finns så det räcker och blir över :)

Trevliga foton och jag gillade tänket att fotografera dem i dina händer och inte bara på ett bord eller i ett fönster.

Håller med Mona om fönsterbilden: hade beskurit den för att få bort vägg/kontakter på något sätt tror jag.