Jump to content
Rolf

Hjortar och annat.

Recommended Posts

13 timmar sedan, Mona sade:

Kopierat från Svenska Jägareförbundet:

I Sverige drar brunsten igång under andra halvan av augusti, når sin topp ungefär i mitten av september, och klingar av i månadsskiftet september-oktober. 

Antecknar ....

Ni har rätt båda! Kronhjortsbrunsten (som Mona länkar till och pratar om) är det dags för ungefär nu, och varar en bit in i september.

Dovhjortsbrunsten däremot (och det är dovhjort på fotona) är senare, oktober-november.

För övrigt magnifikt fina foton Rolf!

Jag har haft kass med tid för foto överlag senaste tiden men skall försöka prioritera om lite i schemat för att både fotografera lite rovfågel nere i Falsterbo nu när sträcket är igång men även hinna med kronhjorten. Kanske att jag drar över till Danmark i Jägersborg (tror jag det heter) också.

Sedan har jag med hjälp av två vänner börjat inventera lite dovhjortslokaler inför brunsten i oktober-november. Har vi tur kan det bli lite bra foton där, om vi hittar bra platser. 

On 2019-09-01 at 7:11 PM, Martin sade:

Ni har rätt båda! Kronhjortsbrunsten (som Mona länkar till och pratar om) är det dags för ungefär nu, och varar en bit in i september.

Dovhjortsbrunsten däremot (och det är dovhjort på fotona) är senare, oktober-november.

Aha, är det olika tider på dom! Jag har också svårt att hålla isär vem som är vem. Är det dovhjortarna som är mörka, och kronhjort dom som är ljusa och ibland fläckiga?

4 minutes ago, Mona said:

Aha, är det olika tider på dom! Jag har också svårt att hålla isär vem som är vem. Är det dovhjortarna som är mörka, och kronhjort dom som är ljusa och ibland fläckiga?

Kolla här: https://vadarskillnaden.se/vad-ar-skillnaden-mellan-kronhjort-och-dovhjort/

3 timmar sedan, Mona sade:

Tack för länken! Då är det alltså tvärtom vad jag sa, om jag fattat rätt! 

Precis! :)