Jump to content
Strmbrg

Beskära eller inte?

Recommended Posts

Jag beskär regelmässigt mina foton i efterarbetet. Det är inte ofta som jag finner mig i det givna bildutsnittet. Ofta handlar det om att det viktiga i bilden distraheras av något ovidkommande någonstans i kanten eller att motivet inte alls gör sig i 2:3-formatet. På diabildens tid var det ju bara att finna sig i formatet, men numera behöver man ju inte det.

Hur tänker ni andra?

PS

Bildexemplet är inget bra exempel...

EFFA972B-6AD6-4D1A-AB9B-1FC5926250D2.jpeg

Förut beskär jag hejvilt men efter ha upptäckt att det inte alltid blir så bra om man ska göra tavlor mm så beskär jag alltid i standardformat och då oftast i 3:2.

Men vet jag att bilden aldrig kommer bli en utskrift så kan jag beskära lite hur som helst.

Jag håller mig alltid till standardmått, 3:2, 5:4 (favorit), 7:5 och 1:1. Beskär ofta. Försöker komponera direkt i kameran, men det går sällan med fåglar mm, då blir det i redigeringen.

Beskär oftast.
F n favoriserar jag mest 5:7 och för stående bilder 4:5,
men jag har även haft långa flirter med framförallt 16:9 och 1:1.

Intressant! Själv tycker jag att formatet är underordnat motivet. Fast jag har en favorit och det är kvadraten. Den passar såklart inte till särskilt många motiv, men talar vi just om format så är den snygg.

Jag brukar alltid "städa" i mina bilder. Städningen har ett för mig viktigt syfte. Nämligen att bli av med distraherande saker i bilden. Det kan vara något "skit" (tex en liten gren) som sticker in i kanten, en allt för stark ljusprick som stjäl uppmärksamhet, smått skräp på marken, en halv gubbe etc. En annan sak som kan distrahera mig enormt är sneda horisonter, eller viktiga linjer som inte riktigt är i lod. 

Ett ganska vidvinkligt objektiv, riktigt god skärpa och rejält hög upplösning verkar vara vad jag behöver, har jag kommit fram till. Då kan jag koncentrera mig på att leta "råämnen" till bilder som ger god marginal att bearbeta hemma vid datorn.

Jag tänker ibland tillbaka på diabildstiden: Man fick tänka rätt från början. Ofta blev det en kompromiss, hur man än flyttade sig, valde mellan stående och liggande format, zoomade eller bytte objektiv. Mycket tankearbete krävdes men resultatet blev likafullt alltid en större eller mindre kompromiss mellan motivet, brännvidden och formatet på bildrutan.

När det gäller sneda horisonter så är jag verkligen allergisk mot det. Finns inget jag stör mig mer på. Sen kan man naturligtvis göra horisonten sned i kreativt syfte, men det är en annan sak!

22 minutes ago, Mona said:

När det gäller sneda horisonter så är jag verkligen allergisk mot det. Finns inget jag stör mig mer på. Sen kan man naturligtvis göra horisonten sned i kreativt syfte, men det är en annan sak!

L1000660.jpg