Jump to content
Farsta (Hasse)

Pensel för att rengöra optikens ytterkanter

Recommended Posts

Ni vet att det är svårt rengöra längst ut. Blir gärna en ring som är svår att nå med putsduk.

När jag var på Olympusservice hade han en liten pensel eller penna som han doppade i lite vätska och fick lätt bort det. Var hittar man sånt?

Just nu, Farsta (Hasse) sade:

Ja den verkar gå att komma nära kanten. Ingen brådska. Skall kolla Ebay.de

Ja, den runda platta delen är väl till för att rengöra längs kanterna tror jag.

Gör det. Dom har lite större utbud och lite bättre priser antar jag :)

En liten kommentar till detta med lenspen i allmänhet. Jag själv köpte (och har använt dylikt) sedan ett par år tillbaka och tyckt att det var en bra lösning på (bl.a) det problem som beskrivs ovan. Men sedan jag tittade på ett klipp av "the angry photographer" (vilket jag vanligtvis inte gör), har jag delvis kommit på andra tankar. Varför !? Därför om man använder just den runda delen (som beskrivs ovan) alldeles för generöst, riskerar man att skada beläggningen på filtret, och det är ju mindre bra. Vad som kan hända om man använder den delen direkt på det främre (eller bakre) linselementet, kan ju var och en räkna ut ;). Däremot tycker jag att penseln i kombination med gummiblåsan är ganska bra.

Just saying...

2 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Jag har en billigare penna men jag vet inte om jag riktigt har använt den platta sidan då jag är nojig över att det tex kan finnas något litet korn kvar så att man repar linsen då man trycker till och för den runt kanten s a s :)