Jump to content
Cope

Blandat från Öland!

Recommended Posts

Gästade Öland i somras och blev äntligen klar med bilderna :)

Det blir lite blandade ruiner och dyligt från våra dygn på den avlånga ön.

1. Sankt Knuts Kapell, övergavs på 1500-talet...

_8504835.jpg

2.

_8504854.jpg

3. Mölla som stod på ett gravfält...

_8504892.jpg

4. En vinkel från gravfältet...

_8504896.jpg

5. Rester från ett alunbruk...

_8504906.jpg

6.

_8504915.jpg

7.

_8504908.jpg

8.

_8504920.jpg

9. Eketorps borg...

_8504990.jpg

10.

_8505000.jpg

11.

_8505002.jpg

12.

_8505012.jpg

13. Sankt Britas Kappel...

_8505091.jpg

14.

_8505109 1.jpg

15.

_8505107.jpg

16. Det här korset var nog från 1100-talet. Dvs nästan lika gammalt som Rolf :)

_8505117.jpg

17. Och slutligen ett utsnitt från Långe Jan...

_8504953.jpg

15 minuter sedan, Rolf sade:

Fin serie, ni hade tur med vädret. Gillar alla bilder utom 16, eller rättare sagt din kommentar till 16 :sangry_hothead_100-102:

Hehe, tack :)

Ja, det var hyfsat väder mestadels men jag tror nog att det iaf kom några droppar vid något/några tillfälle :)

Väldigt fina bilder du fått med dig från denna vackra ö!! Ser ut som du haft tur, verkar inte vara så mycket folk på platserna där du fotat!

Jag var vid Sankt Knuts Kapell tidigare i somras då var där byggnadsställningar runt hela då dom höll på att restaurera den!

Fin serie.Gillar alla bilderna men ruinbilderna får ett extra plus eftersom jag är lite svag för justruiner.Bra fotat.:thumbsup:

32 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Vilka bilder Conny! Och vilken plats.

Kört förbi den skylten i 7 år snart utan att fundera på vad det var.

Tack :)

Hmm, vilken skylt??

13 minuter sedan, Mathias sade:

Väldigt fina bilder du fått med dig från denna vackra ö!! Ser ut som du haft tur, verkar inte vara så mycket folk på platserna där du fotat!

Jag var vid Sankt Knuts Kapell tidigare i somras då var där byggnadsställningar runt hela då dom höll på att restaurera den!

Tack så mkt :)

Hmm, på vissa ställen var det en del folk men jag tröttade ut dom :D

Jaså, då hade vi bara en himla tur kanske när vi var där. Tror det var i v29 vi gästa Sankt Knut.

11 minuter sedan, lillepv sade:

Fin serie.Gillar alla bilderna men ruinbilderna får ett extra plus eftersom jag är lite svag för justruiner.Bra fotat.:thumbsup:

Tack lillepv :)

Samma här...jag gillar gamla raserade grejor :)

3 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Verkligen tjusiga alster från solen och vindarnas ö. :thumbsup:

Tack så mkt Himma :)

Härliga bilder och vyer jag aldrig sett innan. Intressant. Själv hade jag även passerat här men det beror förstås på att jag läst om det " Det har kallats för Nordens Pompeji och är ett blodigt ögonblick fruset i tiden. Massakern i Sandby borg för 1 500 år sedan har fascinerat en hel värld och nu börjar arkeologerna bättre förstå vad som hände och varför ett helt samhälle på Öland utplånades:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1054178?programid=407

4 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Härliga bilder och vyer jag aldrig sett innan. Intressant. Själv hade jag även passerat här men det beror förstås på att jag läst om det:

http://www.fokusforskning.lu.se/2014/10/09/ond-brad-dod-i-olandsk-massaker/

Tack Hasse🙂

Intressant läsning. Vi var vid sandborg också men det var inget att fota. Dock kände jag inte till det som har hänt där och det var riktigt roligt att ta del av👍

Så mycket fina bilder från vackra Öland! Jag verkar ha missat mycket när jag varit där, så jag måste åka tillbaka! Har haft det på todo-listan länge. Eketorps borg kände jag inte till, den måste ses! Tur vi får ta del av resor som görs av er medlemmar så vi får tips på intressanta och vackra platser :) Underbara ruiner! Mycket fint dokumenterat Conny:wub:

Tack så hjärtligt för din fina kommentar Mona🙂

Jag har varit en hel del på Öland under min uppväxt och trivs väldigt bra där då jag gillar att dokumentera gamla ruiner som jag tycker det är nåt soeciellt med.

Eketorps borg är ju dock en modern konstruktion men den är väl värd ett besök den också. Det finns bla ett muséum där inne som kan vara intressant för en del av oss 🙂

2 timmar sedan, Cope sade:

Tack så hjärtligt för din fina kommentar Mona🙂

Jag har varit en hel del på Öland under min uppväxt och trivs väldigt bra där då jag gillar att dokumentera gamla ruiner som jag tycker det är nåt soeciellt med.

Eketorps borg är ju dock en modern konstruktion men den är väl värd ett besök den också. Det finns bla ett muséum där inne som kan vara intressant för en del av oss 🙂

Jag har ju bott en period i Småland i min ungdom, så jag har varit på Öland många gånger. Även i vuxen ålder har jag varit där några gånger. Senast 22-23 år sedan, om jag minns rätt! Jag hade andra ögon då, inte fotoögon på samma sätt som nu, så det är dags för en fotoresa där :) 

21 timmar sedan, Cope sade:

Det låter absolut som att du ska lägga några dagar där och åka runt och fota lite🙂

Den dagen kommer absolut!