Jump to content
Cope

Den bortglömda byn....

Recommended Posts

För ett bra tag sedan gästade jag och Fredrik den bortglömda byn. Missminner jag mig inte så har jag hittat info om att det från början ska ha funnits 5 hus. Idag står bara två kvar, om vi inte har missat nåt.

Börjar med första huset som antagligen var bebott längst....

1.

_8504099.jpg

2.

_8504107.jpg

3.

_8504108.jpg

4.

_8504112.jpg

5.

_8504114.jpg

6.

_8504118.jpg

7.

_8504121.jpg

8.

_8504127.jpg

9.

_8504129.jpg

10.

_8504158.jpg

11.

_8504159.jpg

12.

_8504175.jpg

13. Musiken hade tystnat...

_8504176.jpg

Över till hus 2...

14.

_8504199.jpg

15.

_8504201.jpg

16. Härlig spiskåpa :)

_8504203.jpg

17.

_8504214.jpg

18.

_8504220.jpg

19. En fårskalle? låg i utrymmet ovanför spisen...

_8504233.jpg

20. Det mesta av bruket hade ramlat av och man kunde se igenom skorstenen. Det syns dock inte på bilden.

_8504235.jpg

WOW!! De bilderna berättar en historia. Så orört ändå. Ett helt annat liv att leva. Ingen uppkoppling. Troligen ingen TV utan man läste Kvällsstunden. Detta  skedde nyss ( i  min värld i alla fall :)  ) Kalender från 1996 så det var nog sommarstuga ett tag också

Vilken berättelse du presenterar oss, tack för att du delar med dig. Satte du i dig den där konserverade skinkan? :lol:

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

WOW!! De bilderna berättar en historia. Så orört ändå. Ett helt annat liv att leva. Ingen uppkoppling. Troligen ingen TV utan man läste Kvällsstunden. Detta  skedde nyss ( i  min värld i alla fall :)  ) Kalender från 1996 så det var nog sommarstuga ett tag också

Ja, det var rätt fint trots att det stått tomt så länge. Mina efterforskningar säger att den sista året runt boende som lämnade stället  1981. Då hade dennes släkt bott på denna plats sedan 1600-talet. Det första huset blev dock en sommarstuga för åt ett Danskt par under en del år men nu är även det som till synes övergivet.

42 minuter sedan, Rolf sade:

Vilken berättelse du presenterar oss, tack för att du delar med dig. Satte du i dig den där konserverade skinkan? :lol:

Det var så lite så :)

Haha, ja...och en makrillburk också då jag kände suget i kistan efter något ätbart :)

Där skulle man kunna göra en heldag, härliga fåtöljer att läsa tidningen i och både mat o dryck så man klarar sig :P

Skämt o sido, en trevlig och väldokumenterad serie bilder!!

22 minuter sedan, Mathias sade:

Räcker käket till båda två?? :P

Haha....ska du ha nåt så får du vara snabb ;)

Just nu, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

En finfin serie från de två husen. Såg ju ändock ganska orört ut. :thumbsup:

Tack, ja...det var väl rätt hyfsat där inne. Hus nr 2 har iaf stått tomt sedan 1981 och det är ju ett tag :)

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Ännu en gång blir jag förvånad över att så mycket står kvar i hus 1.

Fint dokumenterat är det iaf.

Tack Todde👍

Otroligt varje gång jag ser såna här bilder!! Människorna verkar ha flytt hals över huvud. Inte ens resväskan har dom tagit med sig! Som Farsta säger så är det ju rätt nytt, men väldigt gammalmodigt. Jag hade gissat mycket äldre om jag inte vetat. Misären lyser igenom. Funderar på hur barnen hade det... spritflaskor... Väldigt fint dokumenterat :thumbsup:

1 timme sedan, Mona sade:

Otroligt varje gång jag ser såna här bilder!! Människorna verkar ha flytt hals över huvud. Inte ens resväskan har dom tagit med sig! Som Farsta säger så är det ju rätt nytt, men väldigt gammalmodigt. Jag hade gissat mycket äldre om jag inte vetat. Misären lyser igenom. Funderar på hur barnen hade det... spritflaskor... Väldigt fint dokumenterat :thumbsup:

Ja, man funderar allt lite på vad som hände när man är där och fotar. Det blir en konstig känsla i kroppen när man går där och tittar. Både intressant och lite kusligt på samma gång🙂

Fantastiskt, vilket guldkorn du hittat! Blev en resa i tiden även om det kanske inte alltid sett så rörigt ut där inne.. Kul att se dessa fina bilder Cope!:)

Förstår att du går där med blandade känslor...

Tack så hjärtligt Jens :)

Ibland har man tur. Detta ställe har jag känt till i flera år men det var först nu jag kom dit. Hade jag vetat vad jag skulle få se så hade jag nog åkt hit tidigare.