Jump to content
Mona

Med Helios en regnig dag!

Recommended Posts

Det var längesedan jag tog med gamla hederliga Bettan Helios ut! Men när det regnade i helgen så fick den lite luft utanför dörren!

1.

_DSC5607_2048px.jpg

2.

_DSC5597_2048px.jpg

Ja den har verkligen något speciellt över sig. Måste köpa en sådan.

F.o.m nu hoppar jag över att tala om hur fina dina bilder är, du har hittills inte postat något som jag inte gillar så. :)

Men jag förbinder mig härmed att tala om ifall du mot all förmodan skulle posta en dålig. :)

jättefint. och en kul grej...hur fin blomstången än är på bild 2 så nog fasiken sitter jag och och tokblänger på det där svarta där bakom för att försöka lista ut vad det är...🙃😄

Tack så hjärtligt alla för fina kommentarer! Dom värmer :) 

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

F.o.m nu hoppar jag över att tala om hur fina dina bilder är, du har hittills inte postat något som jag inte gillar så. :)Men jag förbinder mig härmed att tala om ifall du mot all förmodan skulle posta en dålig. :)

Oj, det var ingen dåligt kommentar! Tack snälla du:wub:

21 minuter sedan, Fredrik H sade:

Instämmer med Todde. Den gluggen ligger snart i varukorgen 👍😁

Kul att du gillar den! Se bara till att beställa rätt Helios, det finns många varianter och kvaliteter. Den bästa är 44M-2, och hittar du inte den så köp på 44-2. Nu finns det olika varianter av dessa också!! Kvaliteten är olika beroende på vilken fabrik som tillverkat dem. Nu är det lite överkurs, så orkar du inte sätta dig in i alla varianter så köp bara 44-2 rätt och slätt :) 

10 minuter sedan, gerard ohman sade:

jättefint. och en kul grej...hur fin blomstången än är på bild 2 så nog fasiken sitter jag och och tokblänger på det där svarta där bakom för att försöka lista ut vad det är...🙃😄

Det svarta i bild 2 är mellanrum i bladverket i busken i bakgrunden!

9 minuter sedan, Cope sade:

Hmm...minnet sviktar Mona. Men var det inte en sån glugg du förmedlade åt mig en gång i tiden?

Jo, det var det nog! Om det var 44M-2 eller 44-2 minns jag däremot inte... Men tror det var M eftersom du köpte från min kontakt. Du får titta på den!

För den som vill fördjupa sig i de olika modellerna från olika fabriker så finns en bra sida här! Den jag har är en MMZ.

1 timme sedan, Mona sade:

Jo, det var det nog! Om det var 44M-2 eller 44-2 minns jag däremot inte... Men tror det var M eftersom du köpte från min kontakt. Du får titta på den!

Ja, der känns som att det är en M då du var väldigt noga på den punkten.

Som du säger så får jag rota fram den och titta. Och kanske framför allt använda den lite då den bara hamnade i lådan🙂

Kul att du luftade din Helios, den verkar må bra efter en tids vila. Du fick till väldigt fina bilder med vacker bokéh!:thumbsup:

Jag tänkte själv lufta min gamla ryss i början av sommaren, plockade fram den innan semestern men så glömde jag bort den... :(

Efter den här påminnelsen får jag göra ett nytt försök, bara det att jag dragit i gång ett h-vetesprojekt, har tömt hela garaget på prylar och håller på att måla om det invändigt... Tar mycket tid i anspråk...

On 2019-08-22 at 11:46 PM, gerard ohman sade:

😁😁  nej nej...jag menar det som blomtoppen pekar på! 

Det svarta är ett mellanrum i bladverket! Det går inte att se vad det är eftersom det blivit underexponerat och därmed svart :) 

On 2019-08-23 at 6:08 AM, Farsta (Hasse) sade:

Blev väldigt fina bilder. Kul att se. 

Tack så mycket Farsta :)

On 2019-08-23 at 6:23 AM, Jens Nilsson sade:

Kul att du luftade din Helios, den verkar må bra efter en tids vila. Du fick till väldigt fina bilder med vacker bokéh!:thumbsup:

Jag tänkte själv lufta min gamla ryss i början av sommaren, plockade fram den innan semestern men så glömde jag bort den... :(

Efter den här påminnelsen får jag göra ett nytt försök, bara det att jag dragit i gång ett h-vetesprojekt, har tömt hela garaget på prylar och håller på att måla om det invändigt... Tar mycket tid i anspråk...

Tack Jens :)

Jag avundas inte ditt jobb i garaget:wacko:

On 2019-08-24 at 10:36 PM, Mona sade:

Tack så mycket Farsta :)

Tack Jens :)

Jag avundas inte ditt jobb i garaget:wacko:

Nej det förstår jag Mona, och jag kommer inte att anmäla mig som frivillig att måla om det en gång till, nu har vi bott i huset i 20 år i december så det blir nog ingen mer renovering där innan vi hamnar på hemmet... Det är inte klokt vad prylar man samlat på sig i detta lilla garage under dessa år.. 

Jag har nu ägnat nästan varje kväll i tre veckor åt detta och har en hel del kvar, så fotograferingen har lagts på is. Har säkert några veckor kvar med jobb men i helgen åker vi bort i alla fall till några vänner, hoppas jag får vila. Är rätt sliten  nu..^_^