Jump to content

Recommended Posts

Tidigare i sommar åkte vi ut en sväng på upptäcksfärd. Bl a till Gålö sälstation som den kallades. Under kriget på 40-talet så hade militären en anläggning för att försöka dressera sälar att utföra lite uppdrag. Anläggningen såg ut som en kaj eller brygga från havet och den hade en lucka som sälarna simmade in och ut genom. I dag är det en slags vandrarhemanläggning där man kan hyra rum, men man bör tydligen boka i tid....

1.

1.thumb.jpg.3886e43d13b74c9813a9b15053a5163b.jpg

2.

2.thumb.jpg.76c7caae17fa34a3574685eb895031d2.jpg

3.

3.thumb.jpg.30ecd3c4362c319efb31a1a04162c83c.jpg

4.

4.thumb.jpg.4888a7226987a58e4913a03e0464b20d.jpg

5.

5.thumb.jpg.bc40ee304adeaa4050efab44b8d71d15.jpg

6.

6.thumb.jpg.0c231db502ccc27ce7a4d59162cccae8.jpg

7.

7.thumb.jpg.6328dfdb138aa62e907f801d4d29f7f8.jpg

8.

8.thumb.jpg.92e2cd63a326f46bfc95053561e4e7ad.jpg

9.

9.thumb.jpg.dcdb940722e5b59aebe80b5bb2a2d6f9.jpg

Vilken tur att det projektet inte gick bra. Så hemskt egentligen att spränga djur i luften med bomber fastsatta på sig.

Känns som om vi kommit en bit längre nu iaf.

34 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Vilken tur att det projektet inte gick bra. Så hemskt egentligen att spränga djur i luften med bomber fastsatta på sig.

Känns som om vi kommit en bit längre nu iaf.

Ja det har du rätt i , men man tänkte kanske annorlunda förr...

31 minuter sedan, Cope sade:

Detta var helt okänt för mig. Intressant att få ta del av med hjälp av dina fina bilder därifrån👍

Kul att dom gillades, har känt till detta rätt länge men har aldrig tagit mig för att åka dit, visste först inte var det låg ens.:)

3 minuter sedan, Rolf sade:

Hade ingen aning om detta, intressant bildserie.

Nej, men det finns en del att läsa om det på nätet. Som jag svarade Cope så har jag känt till det men inte varit där förrän nu. Tror jag såg en notis om en färglagd svartvit film därifrån som gjorde att jag tog mig i kragen. Det ligger i närheten av campingen där vi brukar ofta stå med husvagnen...:)

31 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Spännande serie du har fångat. :thumbsup: 

Tack Ulf!:)

26 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Kul att se. Var inbjuden på visning den 14 aug men kunde ej. Fina bilder

Tack Hasse! Vad synd att du inte kunde delta, även om det kanske inte är så jättemycket att se, anläggningen är ju inte så stor. Men på en visning kanske man hade fått lite intressant info, visste inte att dom hade någon visning ens. Men kanske är det bara vissa inbjudna som får komma då...

20 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Är man specialintresserad är detta program guld: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1210420?programid=407

Jo det har jag lyssnat på faktiskt!:thumbsup:

11 timmar sedan, Mathias sade:

Fin serie bilder från ett spännande ställe! Hade du sprängämnen med dig eller var det bara fotoförbudet du bröt emot!! :P

Tack! :)

Få se, nä det var nog det enda jag bröt mot... :ph34r:

Blev först osäker när jag såg skylten men sen när jag läste den andra skylten så började jag inse att det inte var på riktigt, staketet var dessutom bara en illustration av om hur det sett ut en gång i tiden, det sträckte sig bara några meter åt båda håll från ingången...:lol: