Jump to content

Ormvråkarnas kväll :)

Recommended Posts

Just nu, Rolf sade:

Ja den andra versionen är definitivt utan magentastick, snarare lite åt det blåa hållet.

Det blir så ibland, något som lurar WB tex alla knallgröna kvistar.

Jag ser ju att det blir mindre "blått" (magenta är blåaktigt för mig) när jag jämför bilderna. MEN jag reagerar ju inte på det. SÅ jäkla tråkigt!

1 minut sedan, Rolf sade:

Jag tycker fortfarande den är för kall men kottarna har rätt färg och granriset också så det stämmer nog även om den inte liknar min version, men min kanske inte heller var rätt.

KAN min blå-svarta bil ha gjort detta eftersom jag satt på vägen nedanför och fotade från bilen? Solen var ju framme här så...

En till lite varmare?

DSC_5572_2-5.thumb.jpg.f8d1bb8201fe6e1c442b0f46fcac2fb1.jpg

3 minuter sedan, Rolf sade:

Bilen har nog inget med det att göra, det är helt enkelt så att kamerans WB inte alltid prickar rätt, det händer oss alla. 

Ang. bilden, nu är du hemma tycker jag.

Då ska vi se, jag ändrar alltid till automatisk på WB i Lr. Men kameran är inställd på Automatisk. Här kommer en oskäpt bild där jag INTE har ändrat till automatisk utan Som fotografiet

här har jag inte dragit ner något på magenta eller blå bara låtit bli att ändra till automatisk:

DSC_5572-2.thumb.jpg.b2207583a8b4a2c0b44cb2e105a70313.jpg

1 minut sedan, Rolf sade:

Den är ju betydligt varmare i tonen än de förra men färgerna verkar rätt.

Det är därför jag ändrar till automatisk för den gör den mer naturlig för mig oftast. Jag kanske inte ska ändra här, för använder j ag automatisk vitbalans i kameran så ska jag ju inte ändra till automatisk i Lr för den ska väl stå på som fotografiet... eftersom färgerna blev rätt direkt här. Efter några års fall i alla gropar och veta hur man ska göra så kanske man KAN vara fotograf i vår digitala ålder som vi lever i.

Fast det hade ju varit lättare att bara skicka in en filmrulle på framkallning och få allt gjort åt sig. :)

Just nu, Rolf sade:

Fortsätt du med auto WB, det gör de flesta och det blir oftast bra. Skicka in filmrullen är inte lika kul! :P

Jomen när det blir så fel på färgerna så måste jag ha någon som talar om det för mig. :( Letar säkra tillvägagångssätt :)