Jump to content
Strmbrg

Skaffade en Leica Q2 i somras. Mina intryck hittills.

Recommended Posts

L1010024.jpg

24x36-sensor, 47MP, fast 28/1,7 med särskilt macroläge etcetera, med mera. Hopknåpad i Tyskland och med ett utseende som liknar de klassiska M-kamerorna.
Jag har väl alltid attraherats av det avskalade egentligen. Få knappar och rattar, oansenligt yttre och enkelt handhavande.
Det var mer eller mindre ett impulsköp faktiskt. Surfade runt lite och fastnade för den här kameran just för att den inte har "ALLA möjligheter i hela världen". Den ger mig istället fokus på motiv och komposition. Så funkar i alla fall jag.
Numera har jag bara denna kamera och ska försöka finna mig i det. Hittills har det gått bra.
Eftersom upplösningen är riktigt hög och objektivet är väldigt bra så går det utmärkt att beskära ner bilderna. Det betyder att jag i praktiken kan få bildutsnitt motsvarande ett kort tele utan att det går ut över bildens tekniska kvalitet. Den stora bländaren ger mig dessutom möjlighet att få diffusa bakgrunder till och med då huvudmotivet är på lite distans. Kameran har möjlighet att visa beskärningsramar i både sökare och display för 35, 50 och 75mm. Det framhålls som en bra finess. Jag använder inte den funktionen. Jag beskär mina bilder så som jag vill ha dem och det kan bli vilka höjd/breddförhållanden som helst. Det är motivet - och jag - som avgör det.
Att det inte går att plåta fåglar eller andra motiv i "tele-stuk" gör mig ingenting, då det har visat sig över åren att jag inte tar sådana bilder i någon större omfattning ens då jag kunnat.

En "finess" är dessutom att jag INTE kan byta objektiv. Det kanske låter märkligt, men det får mig att ytterligare släppa tankarna på uppgraderingar och systemutbyggnad. Det tror jag att jag mår bra av. Men man kan ju alltid botanisera bland snygga originalväskor, småknäppa tumgrepp och tokiga remmar istället. 😄

Intressant att höra dina erfarenheter. Kan ibland sakna min första kamera,  en Pentax MX,  som hade få reglage och även manuellt fokus. Finns det autofokus på din?

Skulle jag bara ha en brännvidd skulle jag också fastna för motsvarande 28 mm. Kan man sedan croppa duktigt så blir det än mer flexibilt

Den har autofokus, men även manuell fokus. En liten spärr på fokusringen gör att ringen frigörs för manuell fokusering. Precis som på gamla kameror så är ringen graverad med siffror, känns som en manuell i vridningen och har distinka stopp vid närgräns och oändligt.

Bländarring på objektivet och tidsratt precis som förr.

528B7F36-7D0A-479F-8404-E7530F4F2093.jpeg

A9B791D7-41CF-4F4A-968E-6AC1C4BD1CBB.jpeg

25A1DF6C-7969-4829-A732-3237A11390C5.jpeg

Välkommen till forumet Strmbrg. Hoppas du skall trivas bland oss, vi är ett relativt litet men väl sammansvetsat gäng som gillar att fotografera och titta på bilder.  Har du några frågor så tveka inte att skicka ett PM till någon av administratörerna eller ställ frågan i forumet.

Intressant att höra dina tankar om denna kamera, less is more som det heter och det gäller ju verkligen i det här fallet.

Om du inte redan sett det så är det forumträff de 5/10 och du är givetvis välkommen att delta. 

Ser onekligen ut som en intressant kamera!! Det är lite speciellt att "nöja sig" med en kamera och en brännvidd men det låter som du hittat ett sätt att hantera detta!

Själv plåtar jag med en klassisk analog Leica M6 helst med ett 35mm objektiv på!

Ja, jag kan ju blicka tillbaka på mitt "fotoliv" och konstatera att för mig är det ungefär såhär:

Kameror med massor av "knappar och rattar" får mig att tappa fokus på bildskapandet.
Kameror med lite avigt och omständligt handhavande leder till samma sak. Kameror med utbytbara objektiv har alltid lett till att jag har funderat för mycket på objektiven - och på att köpa nya. Det vill jag egentligen inte hålla på med.

Jag är väl en sån där kuf som ogillar valmöjligheter. Åtminstone när valmöjligheterna är onödigt många, kräver en massa engagemang och tar överhanden över det jag egentligen vill ägna mig åt.

Det finns ju de som säger att begränsningar framtvingar kreativt tänkande. Jag misstänker att det ligger några uns av sanning i det.

Jag tror du är inne på nåt. Några av världens mest kända fotografer körde ju fast optik om jag minns rätt. Jag  har även - hemska tanke - tänkt att om man bara skulle köra mobil. Bli en riktig hejare på den och dess begränsningar. Flera mobiler är så bra idag att de skulle funka.

Men än så länge gillar jag att swappa mina 4 objektiv och det kommer ta år innan jag är där du är nu. Men en dag är jag där. Det känner jag.

En väldigt vacker kamera är det, inte tu tal om annat. Själv hade jag dock inte fixat den begränsningen. Däremot känner jag igen den där jakten på nästa objektiv eller oumbärliga tillbehöret som man inte fattar att man har klarat sig utan.

Egentligen ser jag det inte som en begränsning. Utrustningsmässigt och flexibilitetsmässigt, ja.
Men det verkar snarare som det leder till obegränsning vad gäller mitt bildskapande. 🙂
Nåja, man kan ju alltid gänga på Leicas macro-lins... 😄

Välkommen hit Strmbrg! 

Jag förstår absolut ditt tänk om den prylhysteri som råder i fotovärlden. Själv har jag också varit drabbad av detta under många år som nu gör att jag har en uppsjö av objektiv som ligger och samlar damm :( Skulle jag behöva välja (hemska tanke) att bara använda en enda brännvidd så skulle det utan tvekan bli 50mm, OCH ett objektiv som har STOR bländare. Att zoma med fötterna gör som du säger att man får tänka till i sitt bildskapande, något som är bra för kreativiteten. Fast jag är inte beredd att genomföra detta ännu då jag gillar att fota fåglar och macro. 50 mm går bra till landskap, så där är jag redan :) 

Jag har ett antal gamla vintageobjektiv också, och jag älskar att använda dem! De flesta är fasta 50 mm. 

Din Leica är en väldigt snygg kamera, och jag gillar att det är enkelt. Kanske något för mig i framtiden :) 

Blev nyfiken på prestandan på din Leica så jag letande upp den. Onekligen en frestande tanke att skaffa en! Vad finns det för objektivutbud till den mer än 28 mm? 

16 minutes ago, Mona said:

Blev nyfiken på prestandan på din Leica så jag letande upp den. Onekligen en frestande tanke att skaffa en! Vad finns det för objektivutbud till den mer än 28 mm? 

Objektivet är fast. Först var jag lite skeptisk till det, men insåg att med den objektivkvaliteten och de 47 miljoner pixlarna så är det ju bara att beskära när så önskas. Med den stora bländaren så kan man även få till kort skärpedjup ungefär som med ett kort tele.

3 timmar sedan, Strmbrg sade:

Objektivet är fast. Först var jag lite skeptisk till det, men insåg att med den objektivkvaliteten och de 47 miljoner pixlarna så är det ju bara att beskära när så önskas. Med den stora bländaren så kan man även få till kort skärpedjup ungefär som med ett kort tele.

Ok, du menar att det inte går att byta till annat?

6 hours ago, Mona said:

Ok, du menar att det inte går att byta till annat?

Jepp. Det har krävts otaliga kamerasystembyten under många decennier för mig att inse att det finns stora fördelar med det.

Jag skulle nog ha skippat denna kamera om det inte vore för det mycket fina objektivet, den extrema sensorupplösningen och det stora dynamiska omfånget. Men det är jag det. ☺