Jump to content
Mathias

Dubbelexponeringar

Recommended Posts

Deltog i vintras i något som heter Secret Santa som går ut på att man skickar en julklapp till en man fått tilldelad och sedan får man en julklapp av någon annan.

I mitt paket, som kom från USA, fick jag en filmrulle som redan var exponerad som han tyckte att jag skulle exponera en gång till för att se vad det blev! 

Har tagit tid att slutföra detta men nu är den klar och här följer några av bilderna som kom ut av detta experiment!!

1.

160990852_Blad186_001-2-Redigera.thumb.jpg.aaa5f85652d075197522eefa0e4007cf.jpg

2.

359341379_Blad186_001-3-Redigera.thumb.jpg.1ccf1c2c02a9ba9c120c98601f7b5c8c.jpg

3.

890165147_Blad186_001-Redigera.thumb.jpg.9066920bf415362846b04549bec1c346.jpg

4.

83315611_Blad186_002-2-Redigera.thumb.jpg.4331f8cfeb7e687873678022190d1a98.jpg

5.

411404405_Blad186_002-Redigera.thumb.jpg.27486c746e14de06a14f33eb57e3edf2.jpg

6.

947900597_Blad186_003-Redigera.thumb.jpg.ffbe92a23e33a1fb09a3cdcc11572282.jpg

7.

390322678_Blad186_004-3-Redigera.thumb.jpg.e3e393ef59cb7e8f8e3be84adb13f0ce.jpg

8.

1395491784_Blad186_005-3-Redigera.thumb.jpg.0f2217595f37ceed16b94adc49ebf8da.jpg

9.

922551750_Blad186_005-2-Redigera.thumb.jpg.7822573ecc5d3b4ac7531bd9f042127d.jpg

10.

426436896_Blad186_004-2-Redigera.thumb.jpg.fbadec7dbe09d2ecc8275e6dee936172.jpg

11.

587093032_Blad186_004-Redigera.thumb.jpg.a887cd7fc9ad992b76c2c153c0909659.jpg

12.

1789935352_Blad186_005-Redigera.thumb.jpg.e0e1c29193096c96ca9b9b38d5ebdec6.jpg

Och du visste inte alls vad som redan låg på filmen...?!

Detta tycker jag var otroligt häftigt. :) Alla är bra på sitt egna sätt och blir unika på ett underbart sätt.

On 8/14/2019 at 6:12 PM, Rolf said:

Kul grej, några blev riktigt bra ju, 3 & 5 tex.

Tack Rolf :)

23 hours ago, Cope said:

Hehe, vilken julklapp :)

Jag fastnade direkt för 5 och 6:thumbsup:

Ja den var spännande! Tack förresten :)

22 hours ago, ToddeSwe said:

Och du visste inte alls vad som redan låg på filmen...?!

Detta tycker jag var otroligt häftigt. :) Alla är bra på sitt egna sätt och blir unika på ett underbart sätt.

Nej hade ingen aning om vad som fanns på rullen! Tack för din kommentar!

12 hours ago, Jens Nilsson said:

Jösses vad coolt, det här är ju konst på hög nivå...! Jätteläckra bilder!:thumbsup::thumbsup:

Tack Jens!! Ja som du säger så är det konst på hög nivå :)

En helt galen och underbar idé!! Så himla häftiga bilder, och alla är riktigt bra. Jag har jättesvårt att välja någon favorit av så många bra bilder, men 11 sticker ut då texten hamnat så rätt. Nr 9 & 10 gillar jag nog också lite extra då det är två motpoler. Den hårda staden med sten och betong mot den mjuka naturen blandad i en fin mix. 

Hur skulle man kunna överföra den här kreativa idén till digital dubbelexponering av två olika fotografer? 

20 hours ago, Mona said:

En helt galen och underbar idé!! Så himla häftiga bilder, och alla är riktigt bra. Jag har jättesvårt att välja någon favorit av så många bra bilder, men 11 sticker ut då texten hamnat så rätt. Nr 9 & 10 gillar jag nog också lite extra då det är två motpoler. Den hårda staden med sten och betong mot den mjuka naturen blandad i en fin mix. 

Hur skulle man kunna överföra den här kreativa idén till digital dubbelexponering av två olika fotografer? 

Tack Mona!! Ja 11:an tycker jag också blev lyckad med den perfekta placeringen på texten!

Hur man ska lösa detta digitalt med två fotografer har jag ingen aning om men det går säkert att lösa på något sätt :)

20 hours ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Superhäftigt! 8, 9 och 10 vinner i mina ögon men alla har något alldeles extra på sitt sätt. :star: Har avsändaren sett resultatet och vad blev reaktionen?

Tackar Ulf! Nej det har han inte än men jag ska sätta mig och skicka dessa till honom så får vi se vad han tycker!

18 hours ago, lillepv said:

Vilken kul idè blev ju hur coolt som helst.😎

Tack lillepv :)

On 2019-08-16 at 6:56 PM, Mathias sade:

Tack Mona!! Ja 11:an tycker jag också blev lyckad med den perfekta placeringen på texten!

Hur man ska lösa detta digitalt med två fotografer har jag ingen aning om men det går säkert att lösa på något sätt :)

Vi måste fundera på detta! Hade varit kul att göra samma sak här i forumet!

On 2019-08-16 at 6:56 PM, Mathias sade:

Det går ju inte att göra exakt samma sak, men en variant hade ju varit att två och två hade tagit varsin bild, utan att berätta motivet, och sen sätter man ihop dessa.

11 hours ago, Mona said:

Det går ju inte att göra exakt samma sak, men en variant hade ju varit att två och två hade tagit varsin bild, utan att berätta motivet, och sen sätter man ihop dessa.

Det borde funka! Kan inte du eller någon som har kunskaper i tex PS testa? När man gör detta analogt så får man underexponera filmen 1 steg för att den inte skall bli helt överexponerad när man kör den andra gången. Ett enkelt sätt att göra detta på (analogt) är att ställa kameran på ISO200 om man använder ISO100-film, detta kommer resultera i en snabbare slutartid och då en 1-stegs underexponerad bild.

13 timmar sedan, Mathias sade:

Det borde funka! Kan inte du eller någon som har kunskaper i tex PS testa? När man gör detta analogt så får man underexponera filmen 1 steg för att den inte skall bli helt överexponerad när man kör den andra gången. Ett enkelt sätt att göra detta på (analogt) är att ställa kameran på ISO200 om man använder ISO100-film, detta kommer resultera i en snabbare slutartid och då en 1-stegs underexponerad bild.

Jag ska försöka testa och komma ihåg det i veckan! 

men det där var riktigt kul, mathias!

och jag gillar ALLA bilderna.!! de blev SÅ coolt konstnärliga, bara av slumpen! azalea-röret...super.

och kalenderflickan med vägen....jag har sett utställningar med fotokonst där fotografen inte är i närheten av dynamiken i de här kombobilderna. 

riktigt kul! och jag tror att fotografen som tog första uppsättningen kommer bli glatt överraskad!

- och jag bidrar så klart jättegärna med egna mobilshots om någon tar på sig att köra dubbelexpisar av våra egna bilder. kul ide.

Dubbelexponering har man ju råkat ut för ett antal gånger men helt plötsligt har det blivit något man ser fram mot med spänning.

16 hours ago, Farsta (Hasse) said:

Superkul idé. Roligt att se resultatet som blev riktigt bra

Tack :)

17 hours ago, gerard ohman said:

men det där var riktigt kul, mathias!

och jag gillar ALLA bilderna.!! de blev SÅ coolt konstnärliga, bara av slumpen! azalea-röret...super.

och kalenderflickan med vägen....jag har sett utställningar med fotokonst där fotografen inte är i närheten av dynamiken i de här kombobilderna. 

riktigt kul! och jag tror att fotografen som tog första uppsättningen kommer bli glatt överraskad!

- och jag bidrar så klart jättegärna med egna mobilshots om någon tar på sig att köra dubbelexpisar av våra egna bilder. kul ide.

Ja visst blev det häftigt!

14 hours ago, Whynot said:

Så otroligt läckert. Vilken häftig ide. Resultaten blev riktigt intressanta. 

Tackar!! Ja det är spännande när man inte vet vad som ska dyka upp!

10 hours ago, lillepv said:

Dubbelexponering har man ju råkat ut för ett antal gånger men helt plötsligt har det blivit något man ser fram mot med spänning.

Ja även misstag kan ju bli bra :)

Väldigt häftigt, skulle vara väldigt intressant om folk ville fota lite analoga rullar och sen skicka till varandra här.

Någon som vill?

Jag har några Minolta '505si' och '505si super' som har ett program i kameran där man kan ställa in så den gör dubbel exponering du själv kontrollerar, lärde mig det inatt när jag bläddrade i en manual. Den pausar helt enkelt filmen så du kan ta en bild till på samma innan den matar vidare så inget trix och krångel där.

Borde ha 2-3st över om någon är intresserad.

Kan inte vänta på att testa, man borde ju kunna få riktigt grymma resultat. Får bli när det är ljusare och varmare.

6 timmar sedan, Nattvakten sade:

Väldigt häftigt, skulle vara väldigt intressant om folk ville fota lite analoga rullar och sen skicka till varandra här.

Någon som vill?

Jag har några Minolta '505si' och '505si super' som har ett program i kameran där man kan ställa in så den gör dubbel exponering du själv kontrollerar, lärde mig det inatt när jag bläddrade i en manual. Den pausar helt enkelt filmen så du kan ta en bild till på samma innan den matar vidare så inget trix och krångel där.

Borde ha 2-3st över om någon är intresserad.

Kan inte vänta på att testa, man borde ju kunna få riktigt grymma resultat. Får bli när det är ljusare och varmare.

Ja det är lite roligt med dubbelexponeringar!!

Jag skulle givetvis vara intresserad :)

Gött, minsta antalet deltagare är ju två om det ska funka så 😁

Tror säkert det borde finnas ett par till som vill vara med. Om inte så tycker jag vi skickar varandra en varsin rulle längre fram oavsett.