Jump to content
ToddeSwe

AF justeringen i kameran.

Recommended Posts

15 minuter sedan, ToddeSwe sade:

15 meter?! :) Så fanns inte 6.3 utan jag får använda 7.1 för det fanns bara 6.4. Får ju vara ute och mäta upp det där då...

Ja, det stämmer :)

Men jag hade använt bländare 6.3 när jag gjorde kalibreringen :)

Och japp, du får vara utomhus i ett bra ljus som inte stör din AF på något sätt.

9 minuter sedan, Cope sade:

Ja, det stämmer :)

Men jag hade använt bländare 6.3 när jag gjorde kalibreringen :)

Och japp, du får vara utomhus i ett bra ljus som inte stör din AF på något sätt.

Men den har inte 6.3 hur gör jag då?

2 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Men den har inte 6.3 hur gör jag då?

Jag menar att jag hade ställt upp gluggen på 15 meter till motivet och använt mig av minsta bländaren på 600 mm som då i ditt fall blir 6.3.

Skit i att det inte finns 6.3 på avståndsmätarsidan :)

Svårt med plats och långt avstånd så jag satte mig och väntade på några småfåglar som brukar vara här.

Sen skruvade jag på AF justeringen IRL tills jag såg bättre träffsäkerhet och nu tycker jag det börjar likna något.

Dessa sitter kanske 25-30 meter bort ...  och är bara uppskärpta i Lr. Jag såg på de första bilderna att fokusen hela tiden låg framför objekten.

1.

DSC_3952.thumb.jpg.3d92f7eae221f02c1a8bc8a66e614ef7.jpg

2.

DSC_3954.thumb.jpg.a1a7233732b69304c3f6b21e543ed0bf.jpg

3.

DSC_3955.thumb.jpg.e81b4add14e476bb282dba5f038d38c9.jpg

4.

DSC_3956.thumb.jpg.043ed57ea592c5689daf75035f8d7205.jpg

32 minuter sedan, Cope sade:

Nu ligger den iaf inte framför motiven. Tycker jag det ser ut som :)

Nej jag tycker det ser ganska så jämt fördelat ut nu framför och bakom.

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Nej jag tycker det ser ganska så jämt fördelat ut nu framför och bakom.

Då är du kanske snart hemma med din justering.

Men som sagt. Du får en mkt jämnare kalibrering om du använder dockan så du kan kalibrera på olika brännvidder.

1 minut sedan, Cope sade:

Då är du kanske snart hemma med din justering.

Men som sagt. Du får en mkt jämnare kalibrering om du använder dockan så du kan kalibrera på olika brännvidder.

Lat som jag är så kommer jag förmodligen att nöja mig med detta om 500 stämmer bra. Men vi får se hur mycket jobb det är. Den där grejen du har är den tung? Tänkte om den gick att skicka på posten... :)

2 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Lat som jag är så kommer jag förmodligen att nöja mig med detta om 500 stämmer bra. Men vi får se hur mycket jobb det är. Den där grejen du har är den tung? Tänkte om den gick att skicka på posten... :)

Du menar dockan??

7 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Nej den man ska skjuta mot.

Aha, den är platt som en pannkaka men den är som sagt inte min :)

Men det finns guider på nätet om hur man gör sina egna...

7 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Docka har jag beställt en som är på g.

Aha, ta den tid du behöver och stressa inte fram en kalibrering. Det är väl det enda råd jag kan ge dig. Kalibrera och testskjut mkt ute irl.

1 minut sedan, Cope sade:

Aha, ta den tid du behöver och stressa inte fram en kalibrering. Det är väl det enda råd jag kan ge dig. Kalibrera och testskjut mkt ute irl.

Ja det får väl bli så. Annars är ju risken att det inte blir som det ska.

15 minuter sedan, Cope sade:

Aha, den är platt som en pannkaka men den är som sagt inte min :)

Men det finns guider på nätet om hur man gör sina egna...

Jag har ju redan en som man lutar 45 grader men det hade känts tryggare med riktiga prylar. Just det, den var ju Fredriks. :)

34 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Här är en länk till en kalibreringstavla som du kan fixa själv, den har egen linjal och kan stå för sig själv, jag har en och den funkar bra.

http://www.squit.co.uk/photo/focuschart.html

Tack Thomas, ska se om jag kan göra en själv.

45 minuter sedan, Fredrik H sade:

Läste någonstans att det är bättre om man har  kraftigare lutning än 45 grader för att läsa.

Ok, det blir svårt med ovanstående bygge. :)

Har aldrig kalibrerat något av mina objektiv, men det kanske behövs. Kalibreringen med lådan och linjalen ser enkelt ut och lär även vara helt gratis om man har t ex en tomlåda med rätt höjd och en sådan linjal, och har nog 2 sådana genomskinliga linjaler. Men frågan är hur hög ska lådan vara för att det ska bli 45 grader? Och då är det väl något bara i objektivet som ändras när man gör en sådan kalibrering i kameran, för hade något i kameran ändrats förmodar jag att man fått kalibrera om varje gång man fotograferat med olika långa objektiv.

Stårleken på lådan spelar väl ingen roll. Det räcker väl att måltavlan är lagim stor för att man ska kunna sätta fokus på den. Och linjalen går ju både framför och bakom måltavlan. Eller missförstår jag dig nu?

Jag tror att inget i objektiven ändras då det är en mjukvarukalibrering som görs i kameran. Ska objektiven kalibreras så måste dom skickas in på service så dom kan justeras hårdvarumässigt. Så tror jag det fungerar iaf....

13 minuter sedan, Ove555 sade:

Har aldrig kalibrerat något av mina objektiv, men det kanske behövs. Kalibreringen med lådan och linjalen ser enkelt ut och lär även vara helt gratis om man har t ex en tomlåda med rätt höjd och en sådan linjal, och har nog 2 sådana genomskinliga linjaler. Men frågan är hur hög ska lådan vara för att det ska bli 45 grader? Och då är det väl något bara i objektivet som ändras när man gör en sådan kalibrering i kameran, för hade något i kameran ändrats förmodar jag att man fått kalibrera om varje gång man fotograferat med olika långa objektiv.

Ta hem ritningen här: http://www.squit.co.uk/photo/focuschart.html

Vilken tum/meterstock som helst funkar alldeles utmärkt. Luta den i ungefär 45°. Se till att ha något att fokusera på som står lodrätt precis bredvid tumstocken och kolla på måttskalan var fokus ligger. Stämmer det inte så justera och fota igen. Upprepa tills du är nöjd. Till detta finns det absolut ingen anledning att köpa dyra prylar då allt bygger på denna princip.

Ett proffsverktyg kostar bara 29,90. Kan användas till mycket annat också.

2 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Vilken tum/meterstock som helst funkar alldeles utmärkt. Luta den i ungefär 45°. Se till att ha något att fokusera på som står lodrätt precis bredvid tumstocken och kolla på måttskalan var fokus ligger. Stämmer det inte så justera och fota igen. Upprepa tills du är nöjd. Till detta finns det absolut ingen anledning att köpa dyra prylar då allt bygger på denna princip.

Ett proffsverktyg kostar bara 29,90. Kan användas till mycket annat också.

Ok, men nu har jag tillverkat den där så den ska användas. :) Bara det blir väder så kör jag på i det fria.