Jump to content
ToddeSwe

AF justeringen i kameran.

Recommended Posts

Påverkar AF justeringen för fram och bakfokusen alla objektiv eller bara det som sitter på när man justerar?

Och om jag justerar in 600 mm så det blir bra påverkar det 500 o.s.v?

1. Det påverkar bara det det objektivet du har monterat. Alla objektiv som du kalibrerar får sin individuella inställning som du gör på respektive glugg.

Minns inte på rak arm hur många gluggar man kan kalibrera med et är rätt många. Varefter du sen byter glugg så byter kameran kalibreringsfaktor till den aktuella gluggen. Givetvis förutsatt att du har fokusjusteringen aktiverad i kameran :)

2. Ja, det påverkar alla brännvidder. Problemet med zoomar är att man får hitta en gyllne medelväg. Tex, krävs det en kalibrering på +9 på 600 mm och på 200 kanske det räcker med +2. Då får du bestämma dig för vad som blir bäst för dig beroende på vilken brännvidd du använder mest. Kanske blir det då hyfsat att tex välja +7 om du mestadels skjuter på 600 mm.

Jag själv hade det problemet med mitt 70-200. Fick -7 på 70 mm och +1 på 200 mm. Valde att lägga mig på -1 då jag mestadels skjuter på 200 mm.

Här pratar han om vad jag försökte förklara för dig. Strunta i att det är en D850 han har som exempel utan bara lyssna på vad han säger om själva kalibreingen.

4 timmar sedan, Cope sade:

1. Det påverkar bara det det objektivet du har monterat. Alla objektiv som du kalibrerar får sin individuella inställning som du gör på respektive glugg.

Minns inte på rak arm hur många gluggar man kan kalibrera med et är rätt många. Varefter du sen byter glugg så byter kameran kalibreringsfaktor till den aktuella gluggen. Givetvis förutsatt att du har fokusjusteringen aktiverad i kameran :)

2. Ja, det påverkar alla brännvidder. Problemet med zoomar är att man får hitta en gyllne medelväg. Tex, krävs det en kalibrering på +9 på 600 mm och på 200 kanske det räcker med +2. Då får du bestämma dig för vad som blir bäst för dig beroende på vilken brännvidd du använder mest. Kanske blir det då hyfsat att tex välja +7 om du mestadels skjuter på 600 mm.

Jag själv hade det problemet med mitt 70-200. Fick -7 på 70 mm och +1 på 200 mm. Valde att lägga mig på -1 då jag mestadels skjuter på 200 mm.

Fan vad surt! Köper man en zoom ska den ju fungera och man ska inte behöva ställa in dom tycker jag. Vi får väl se vad detta slutar...

4 timmar sedan, Cope sade:

Här pratar han om vad jag försökte förklara för dig. Strunta i att det är en D850 han har som exempel utan bara lyssna på vad han säger om själva kalibreingen.

Tack Conny! Den ska jag se på sen.

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Fan vad surt! Köper man en zoom ska den ju fungera och man ska inte behöva ställa in dom tycker jag. Vi får väl se vad detta slutar...

Så är det tyvärr. Får man inte rätt på det själv så får man skicka in prylarna så dom kalibreras ihop. Men normalt sett så är det ju inget stort problem...

19 minuter sedan, Cope sade:

Så är det tyvärr. Får man inte rätt på det själv så får man skicka in prylarna så dom kalibreras ihop. Men normalt sett så är det ju inget stort problem...

Vi håller tummarna för det, ska man inte ha något speciellt papper och linjal när man kalibrerar?

1 timme sedan, Rolf sade:

Ja det är ett jäkla rövarpris.

Vi får väl se hur jag löser det. Hittade ett papper jag skrev ut som ska fotas i 45 graders vinkel. Men hur ställer man kameran i 45 grader och med ett 600 mm objektiv som har en ganska lång närgräns ... :) 

5 hours ago, ToddeSwe said:

Vi får väl se hur jag löser det. Hittade ett papper jag skrev ut som ska fotas i 45 graders vinkel. Men hur ställer man kameran i 45 grader och med ett 600 mm objektiv som har en ganska lång närgräns ... :) 

Det är väl pappret som ska ställas i 45 grader.

2 hours ago, ToddeSwe said:

Där ja, problemet löst redan. He he tack! 😃

Alltså själva linjalen det du fokuserar på ska vara lodrätt.

12 timmar sedan, Fredrik H sade:

Jag har den. Fått kalibrera några objekt med bra resultat. Även Conny har lånat den..... Hmmm. Tror han fortfarande har den 🤔🤔

Det har han.....använde den för några dagar sedan :D

1 timme sedan, lillepv sade:

Alltså själva linjalen det du fokuserar på ska vara lodrätt.

Jag hittade detta som ska lutas i 45 grader.

Klippbordsbild.thumb.jpg.92fb18890de99c621893bd24793d0d66.jpg

9 minutes ago, ToddeSwe said:

Jag hittade detta som ska lutas i 45 grader.

Klippbordsbild.thumb.jpg.92fb18890de99c621893bd24793d0d66.jpg

Kolla filmen så ser du att det funkar med en vanlig linjal.Lycka till.

Just nu, lillepv sade:

Kolla filmen så ser du att det funkar med en vanlig linjal.Lycka till.

Jo jag ser på den nu, men det svåraste var att luta det 45 grader utan gradskiva. Hittade mitt vattenpass som hade 45 graders hjälp. :)

Just now, ToddeSwe said:

Jo jag ser på den nu, men det svåraste var att luta det 45 grader utan gradskiva. Hittade mitt vattenpass som hade 45 graders hjälp. :)

Själva lutningen är inte så viktig den är ju bara till för att visa om du ska flytta fram eller bak fokusjusteringen.

5 minuter sedan, lillepv sade:

Själva lutningen är inte så viktig den är ju bara till för att visa om du ska flytta fram eller bak fokusjusteringen.

Åfan! :) Ja nu är den iaf i 45 grader tror jag.

EN sak som jag undrar över, ska man ställa kameran på något speciellt avstånd?

2 minuter sedan, Cope sade:

Ja, det ska du.

Fyll i dina uppgifter här och tyck på knappen. Då får du reda på vilket avstånd du ska ha....

http://www.whibalhost.com/lensalign/ldt/index.html

15 meter?! :) Så fanns inte 6.3 utan jag får använda 7.1 för det fanns bara 6.4. Får ju vara ute och mäta upp det där då...