Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Prioritering med AF-on....

Recommended Posts

Vad har ni valt för inställning av prioritering vid användning av AF-C , AF-on , tumfokus eller vad man nu vill kalla det :)

Har ni valt att prioritera fokus eller slutaren. Dvs, krävs det fokus för att bilden ska tas eller tas den även om den ej är i fokus??

7 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Du menar säkert "Back button". Jag har valt att prioritera slutare men det är för att jag fotar mest fåglar och sport och vill hellre ha bilder om än suddiga än inga alls.

Japp, det menar jag :)

Men man kan ju även köra AF-C på avtryckaren vilket jag är inne på att göra för tillfället :)

Men om bilderna hade varit viktiga, typ vid ett bröllop, hade du prioriterat fokus då eller hade det varit slutaren även vid såna tillfällen?

Edit: Jag menar att bilden kan ju vara viktig även då även om den skulle vara en liten aning ur fokus. Eller det är den kanske inte vid såna tillfällen??

Just nu, Cope sade:

Japp, det menar jag :)

Men man kan ju även köra AF-C på avtryckaren vilket jag är inne på att göra för tillfället :)

Men om bilderna hade varit viktiga, typ vid ett bröllop, hade du prioriterat fokus då eller hade det varit slutaren även vid såna tillfällen?

Tror inte det. Med back button och AF-C så kan du ju fokusera med bakre knappen och komponera om sen om du vill, det kan du inte om du kör på avtryckaren. Dagens autofokus är ju också ruskigt snabb och precis så det bör inte bli några problem.

4 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Tror inte det. Med back button och AF-C så kan du ju fokusera med bakre knappen och komponera om sen om du vill, det kan du inte om du kör på avtryckaren. Dagens autofokus är ju också ruskigt snabb och precis så det bör inte bli några problem.

Okej, då kör jag vidare med slutarprio :)

Jag komponerar aldrig om numera. Gjorde det när jag var nybörjare men det har fallit bort och numera flyttar jag fokuspunkten istället. Skärpedjupet är ju så himla kort vid tex f/1.4 så det är så himla lätt att fokus hamnar fel vid eventuell omkomponering. Så ser min tankegång ut, om det är rätt eller fel får andra svara på :)