Jump to content

Nya Helge-bilder med ny lärdom.

Recommended Posts

23 minuter sedan, Ove555 sade:

Det är fina saker. Men vet inte om min budget tillåter det...

Tror min D750 var billigare än din D800 när du köpte den. Och Tamron objektivet köpte jag begagnat på Cyberphoto för 10.000:-

• Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så färgblind är du inte att du inte har nytta av en kalibrerad skärm, det ger mer än bara rätt färger att kalibrera skärmen. Rätt ljus tex.  Med tanke på vad vi lägger ner på övrig fotoutrustning, 1

Posted Images

2 timmar sedan, Mr.T sade:

Jodå. Du säljer bara rättigheten för köparen att använda den, men du har alltid copyright på bilden.

Som tidigare nämnts har jag lite svårt för det klämkäcka i hans författarskap, men att han är en otroligt kunnig fotograf och har mycket att lära ut, det råder det ingen tveksamhet om. En annan bokserie som kan vara av intresse (?) och som jag också har (även om jag nästan inte öppnat dom), är: "Fotografens bästa bilder - och hur dom kom till". Där beskriver fotografen tillvägagångssättet för just den bilden som finns på just det upplaget i boken (det är en bild per uppslag), och det finns en del ögongodis där, inget snack om saken.

Visst har auto - iso sin plats, men om vi håller oss till specifikt den bilden ovan, har jag svårt att se att du inte skulle kunnat ta den på bas - iso (100 ?) handhållet, med tanke på ljusförhållandena vid fotograferingsögonblicket. Dessutom har du ju både stativ och Gimbal vilket borde underlätta betydligt även under sämre ljusförhållanden och då på bas - iso. Men du gör naturligtvis vad som passar dig bäst, det var bara ett tips i all välmening.

Jo, det finns några olika att välja på. Just denna vet jag inte så mycket om, men jag tror att den täcker de flesta behov. Om du vill veta mer, fråga Google, Google vet (nästan) allt 😉. Ett alternativ vore att du (t ex) gick in på Fs beg. marknad och kollade om det kan finnas något av intresse, men innan du gör några köp öht, skulle jag rekommendera dig att läsa på lite om de olika pryttlarna du är intresserad av, från olika perspektiv, och utifrån vad som kommer fram, försöka bilda dig en egen uppfattning. På SFF (under avdelningen teknik, använd sökrutan), kan du få fram information om produkter som kan vara av intresse, t ex Colormunki.

Ok det låter bra, för jag vill ju inte liksom sälja min själ. :)

Försökte läsa idag  men gick ut och fotade kajor istället. :)

Förstår vad du menar med auto-ISO men när man har ont om tid och ett djur dyker upp så har man inte tiden att stå och pilla med ISO'n. Den dagen jag VET vad jag ska ha för ISO i ljuset jag befinner mig så kommer denna saken i ett annat läge. Och ljusförhållandena denna omgången var inte bra alls, dom är redigerade så det ser ut som det. När man fotar fåglar så här där man går runt på olika platser så är stativet ett hinder och ännu ett skrämselmoment för fåglarna tror jag. När man sitter still och väntar på dom så har jag det med mig.

Känns inte SÅ viktigt just nu, men fick ett samtal idag som kanske ändrar på den saken så jag kanske inte kommer undan. Håll tummarna. :)

1 hour ago, ToddeSwe said:

Tror min D750 var billigare än din D800 när du köpte den. Och Tamron objektivet köpte jag begagnat på Cyberphoto för 10.000:-

Gick bara tillbaks en sida i din tråd nu och tittade tillbaks lite vad du skrivit, så försvann det jag skrivit som svar här, tycker det borde ligga kvar, men skriver om det igen.

Köpte min D800 begagnad med 2 batterier och ett 16 gb SD kort och lite under 2000 exponeringar tror jag det var då 2017 för 11700:-

Det var billigt för ditt objektiv. Det är nog inte lätt att få tag i ett sånt för det priset.

Ser nu att ett nytt kostar inte mer än ungefär 12500 kr, trodde dom var dyrare. 

4 timmar sedan, ToddeSwe sade:

för jag vill ju inte liksom sälja min själ.

Det är bara frågan om rätt pris...😁.

Försökte läsa idag  men gick ut och fotade kajor istället. :)

Visst, varför inte !? Det kommer säkert dagar med allt annat ät foto-väder (även om det inte finns, iofs). Då kan man läsa, (t ex.)

Förstår vad du menar med auto-ISO men när man har ont om tid och ett djur dyker upp så har man inte tiden att stå och pilla med ISO'n

Nä, det räcker med att ha bas - iso som default 😁.

Känns inte SÅ viktigt just nu, men fick ett samtal idag som kanske ändrar på den saken så jag kanske inte kommer undan. Håll tummarna.

Jaså !? Du är inte färgblind när allt kommer omkring 😉.

När man sitter still och väntar på dom så har jag det med mig.

Trodde att det var det du gjorde. Sedan tror jag att stativ eller inte, spelar nog ingen roll för om dom skall bli skrämda. Det är när du kommer för nära eller inkräktar på deras komfortzon, som dom tar till vingarna.

3 timmar sedan, Mr.T sade:

Det är bara frågan om rätt pris...😁.

Visst, varför inte !? Det kommer säkert dagar med allt annat ät foto-väder (även om det inte finns, iofs). Då kan man läsa, (t ex.)

Nä, det räcker med att ha bas - iso som default 😁.

Jaså !? Du är inte färgblind när allt kommer omkring 😉.

Trodde att det var det du gjorde. Sedan tror jag att stativ eller inte, spelar nog ingen roll för om dom skall bli skrämda. Det är när du kommer för nära eller inkräktar på deras komfortzon, som dom tar till vingarna, stativ eller inte.

Eller hur, alla har sitt pris :)

Ja det gör det säkert, fast som du säger egentligen finns det ju inga dagar man inte kan fota på.

Angående ISO så tror jag att jag kör på ett tag till som jag gör.

Jo tyvärr! :(

Nej har aldrig stativet när man går runt i Bergkvara tex. Nej det är nog vi människor som skrämmer dom mest kanske...

10 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Angående ISO så tror jag att jag kör på ett tag till som jag gör.

Självklart skall du göra det ! Vad jag försöker förmedla är bara att om du kör på bas - ISO, kommer du sannolikt att öka kvaliteten på bildfilerna litegrann, det är allt.

Och en annan teknik för att öka kvalitén på bildfilerna är att exponera till höger (men det har jag nog redan nämnt). Fast det är klart, den tekniken kanske är mest applicerbar vad det gäller statiska motiv, vad vet jag !? Jag är ju inte lika bred i mitt fotografiska yttryck som dig, utan koncentrerar mig på landskap och andra (för det mesta) stillastående motiv. Jag är ju något av en slow photographer.

9 minutes ago, ToddeSwe said:

Nej det är nog vi människor som skrämmer dom mest kanske...

Det är vad jag tror i a f.