Jump to content

Nya Helge-bilder med ny lärdom.

Recommended Posts

31 minuter sedan, Mr.T sade:

Färgblind må så vara, men du ser väl inte världen i s/v eller !? 

Nej så är det ju se långt svar undertill.

21 minuter sedan, Rolf sade:

Så färgblind är du inte att du inte har nytta av en kalibrerad skärm, det ger mer än bara rätt färger att kalibrera skärmen. Rätt ljus tex. 
Med tanke på vad vi lägger ner på övrig fotoutrustning, 100 000 tals kronor i bland så är väl kostnaden för en bra kalibrator en "piss i Nilen?"

Tog hem Calibraze nu och körde det, upplever nog skärmen som mer harmonisk nu. OCH den färdiga bilden ovan på Helge från Ps är sämre i färgerna än den från Lr.

Jag tog automatisk toning och färg på den och DÅ tyckte jag den blev bättre. Men nu efter kalibreringen så tycker jag min Lr redigering är bättre... Ska jag lägga upp så ni får bedöma? Glöm det jag blandade ihop bilderna. :(

• Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så färgblind är du inte att du inte har nytta av en kalibrerad skärm, det ger mer än bara rätt färger att kalibrera skärmen. Rätt ljus tex.  Med tanke på vad vi lägger ner på övrig fotoutrustning, 1

Posted Images

23 minuter sedan, Mr.T sade:

Kan du förklara för mig, under förutsättning att vi talar om (nästan) stillastående motiv i detta sammanhanget; Varför måste du ha en slutartid på upp till 1/2000 sek. för att fånga något "i fokus" 🤔 !!???

Förmodligen för att jag inte kunde hålla fokusen så länge som det behövdes. Jag försökte flera gånger med D610 att öka slutartiden men lyckades nog bara när jag körde med stativ. 

12 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Förmodligen för att jag inte kunde hålla fokusen så länge som det behövdes. Jag försökte flera gånger med D610 att öka slutartiden men lyckades nog bara när jag körde med stativ. 

Vaddå hålla fokus så länge som det behövdes ? Kameran fokuserar väl själv, med ljusets hastighet !? Mystiken tätnar...

29 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Tog hem Calibraze nu och körde det, upplever nog skärmen som mer harmonisk nu.

Todde, det fungerar inte så. Du måste ha en kalibrator och ett kompatibelt program för att få det rätt, punkt. Allt annat är bara spekulation och vilda gissningar.

13 minuter sedan, Mr.T sade:

Vaddå hålla fokus så länge som det behövdes ? Kameran fokuserar väl själv, med ljusets hastighet !? Mystiken tätnar...

Det var en kvalificerad gissning från mig bara. Jag lyckades iaf inte på en skarp bild under dessa värden med D610 iaf. 

18 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Det var en kvalificerad gissning från mig bara. Jag lyckades iaf inte på en skarp bild under dessa värden med D610 iaf. 

Det verkar ju väldigt konstigt. Kanske läge för en reklamation,  du har ju tre (3) års reklamationsrätt på ursprungsfel, utifall att garantin gått ut.

1 timme sedan, Mr.T sade:

Todde, det fungerar inte så. Du måste ha en kalibrator och ett kompatibelt program för att få det rätt, punkt. Allt annat är bara spekulation och vilda gissningar.

Har jag klarat mig så här långt utan att kalibrera skärmen så klarar jag mig ett tag till. Tycker mest om att vara ute och fota. Så illa har väl inte mina foto varit? :)

57 minuter sedan, Mr.T sade:

Det verkar ju väldigt konstigt. Kanske läge för en reklamation,  du har ju tre (3) års reklamationsrätt på ursprungsfel, utifall att garantin gått ut.

D610 är inbytt och borta, den var begagnad när jag köpte den.

57 minuter sedan, Mr.T sade:

D610 är inbytt och borta, den var begagnad när jag köpte den.

1 minut sedan, Mr.T sade:

Aha. Och den nya kameran då !? Fungerar den felfritt !?

Ja den låter mig fota i längre tider som jag sa, 1/800 är hemskt mycket bättre än 1/2000.

1 minut sedan, Mr.T sade:

Förvisso inte, men varför nöja sig med mindre !?

Får bli ett framtida projekt, jag säljer ju inga bilder så har inga sådana krav på mig.

42 minuter sedan, ToddeSwe sade:

säljer ju inga bilder så har inga sådana krav på mig.

Inte än, nä. Men med tanke på din produktionshastighet borde det inte dröja länge innan du får sålt något. Har du lagt upp dina bilder på Gettys/Shutterstock !? 

Själv håller jag på att systematiskt gå igenom mina bilder och redigera allt eftersom och lägga upp på nämnda Gettys/Shutterstock.

Inte för att jag tror att jag får sålt något, min tanke har aldrig varit att sälja mina bilder, utan jag bara fotar framförallt under mina resor, men eftersom dom accepterar även mobilbilder, så lägger jag upp dom på dessa sajter. Fast de bilder jag håller på med nu, är inte tagna med mobilen. 

Jag resonerar som så här;

Lika väl som att bilderna ligger på mina hårddiskar, kan dom få ligga på dessa företags servrar. Om någon vill köpa, varsågod. Dom tycks inte ha alltför höga krav på det bildmaterial man skickar in, så det är bara att ösa på.

Det kostar inget, och jag har inget att förlora. Kanske någon får upp ögonen för ens enkla alster och då är det bra att dom håller såpass hög kvalité att dom lämpar sig för tryck (t ex). Det är här kalibratorn (bl.a) kommer in.

Men ånyo, gör dig själv tjänsten att köpa den rekommenderade boken och läs igenom den. Sakta. 

42 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Ja den låter mig fota i längre tider som jag sa, 1/800 är hemskt mycket bättre än 1/2000.

Försök i möjligaste mån att fota på bas - iso (om du inte är ute efter någon särskild effekt). Kamerans dynamiska omfång är bäst på just bas - iso.

13 timmar sedan, Mr.T sade:

Inte än, nä. Men med tanke på din produktionshastighet borde det inte dröja länge innan du får sålt något. Har du lagt upp dina bilder på Gettys/Shutterstock !? 

Själv håller jag på att systematiskt gå igenom mina bilder och redigera allt eftersom och lägga upp på nämnda Gettys/Shutterstock.

Inte för att jag tror att jag får sålt något, min tanke har aldrig varit att sälja mina bilder, utan jag bara fotar framförallt under mina resor, men eftersom dom accepterar även mobilbilder, så lägger jag upp dom på dessa sajter. Fast de bilder jag håller på med nu, är inte tagna med mobilen. 

Jag resonerar som så här;

Lika väl som att bilderna ligger på mina hårddiskar, kan dom få ligga på dessa företags servrar. Om någon vill köpa, varsågod. Dom tycks inte ha alltför höga krav på det bildmaterial man skickar in, så det är bara att ösa på.

Det kostar inget, och jag har inget att förlora. Kanske någon får upp ögonen för ens enkla alster och då är det bra att dom håller såpass hög kvalité att dom lämpar sig för tryck (t ex). Det är här kalibratorn (bl.a) kommer in.

Men ånyo, gör dig själv tjänsten att köpa den rekommenderade boken och läs igenom den. Sakta. 

Försök i möjligaste mån att fota på bas - iso (om du inte är ute efter någon särskild effekt). Kamerans dynamiska omfång är bäst på just bas - iso.

Jodå några stycken är upplagda där.

Så sant, men när dom har "köpt" / "sålt" en bild så är väl bilden inte min längre?

Har börjat läsa lite i Scott boken så får vi se.

Jag började med fast ISO och missade hemskt många tillfällen, när jag upptäckte auto - ISO så öppnades världen för mig kändes det som.

Hittade en billigare variant för ca halva priset:

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/ovriga-tillbehor/kalibrering/x-rite-colormunki-smile

Men det  får vänta lite!

On 2019-07-23 at 1:29 PM, ToddeSwe sade:

Så sant, men när dom har "köpt" / "sålt" en bild så är väl bilden inte min längre?

Jodå. Du säljer bara rättigheten för köparen att använda den, men du har alltid copyright på bilden.

Har börjat läsa lite i Scott boken så får vi se.

Som tidigare nämnts har jag lite svårt för det klämkäcka i hans författarskap, men att han är en otroligt kunnig fotograf och har mycket att lära ut, det råder det ingen tveksamhet om. En annan bokserie som kan vara av intresse (?) och som jag också har (även om jag nästan inte öppnat dom), är: "Fotografens bästa bilder - och hur dom kom till". Där beskriver fotografen tillvägagångssättet för just den bilden som finns på just det upplaget i boken (det är en bild per uppslag), och det finns en del ögongodis där, inget snack om saken.

Jag började med fast ISO och missade hemskt många tillfällen, när jag upptäckte auto - ISO så öppnades världen för mig kändes det som.

Visst har auto - iso sin plats, men om vi håller oss till specifikt den bilden ovan, har jag svårt att se att du inte skulle kunnat ta den på bas - iso (100 ?) handhållet, med tanke på ljusförhållandena vid fotograferingsögonblicket. Dessutom har du ju både stativ och Gimbal vilket borde underlätta betydligt även under sämre ljusförhållanden och då på bas - iso. Men du gör naturligtvis vad som passar dig bäst, det var bara ett tips i all välmening.

Hittade en billigare variant för ca halva priset:

Jo, det finns några olika att välja på. Just denna vet jag inte så mycket om, men jag tror att den täcker de flesta behov. Om du vill veta mer, fråga Google, Google vet (nästan) allt 😉. Ett alternativ vore att du (t ex) gick in på Fs beg. marknad och kollade om det kan finnas något av intresse, men innan du gör några köp öht, skulle jag rekommendera dig att läsa på lite om de olika pryttlarna du är intresserad av, från olika perspektiv, och utifrån vad som kommer fram, försöka bilda dig en egen uppfattning. På SFF (under avdelningen teknik, använd sökrutan), kan du få fram information om produkter som kan vara av intresse, t ex Colormunki.