Jump to content

Recommended Posts

13 timmar sedan, Cope sade:

Okej, då har jag nog glömt det istället för att ha missat det :D

Välkommen till min värld. :)

10 timmar sedan, Mr.T sade:

Precis !

Gör så är;

Ladda ner appen på telefonen, ladda in tre eller sex bilder som du har på datorn eller telefonen som du känner dig särskilt nöjd med och ladda upp dom i appen. Om du blir godkänd, (och det blir du), så får du en länk skickad til din e-postadress, som du måste klicka på, för att verifiera att du är du. När du har gjort det, så kan du ladda ner ett program som heter Deep meta. Där skiver du i dina uppgifter, och sedan är du kopplad till Getty och Istock.

Genom Deep meta kan du sedan ladda upp filer till Getty, där en person kommer att titta på dom för att godkänna dom, eller skicka tillbaka dom till dig för att kompletteras. När bilderna är godkända, läggs dom upp på Getty eller Istock, beroendes på (som jag förstått det) vilken klass bilderna håller. Mer om Deep meta kan du få reda på här

Sedan lägger du in så många bilder du bara kan, och hoppas på att någon kund skall tycka om just dina bilder, och så säger det Katching  i kassan. Konkurrensen är hård, det finns (om jag inte är felinformerad) 100 000 000 bilder att välja mellan, men om man inte är med på banan, lär det inte hända mycket.

Tack, jag har ni tragglat mig igenom ansökningen och skickat in 6 bilder och blivit accepterad. :) SEN började helvetet på allvar. Jag trodde jag skulle kasta mobilen i väggen efter 4-5 inloggningsförsök med mina nyss valda uppgifter och som misslyckades. Nu satte jag mig vid datorn och skulle göra skatteintervjun och fick:

Sidan dirigeras om felaktigt

Ett fel uppstod under anslutning till esp.gettyimages.com.

Det här problemet kan ibland uppstå om du inaktiverat eller nekat att ta emot kakor.

Man liksom känner att det börjar krypa i skallen på en. :)

Varje steg här har varit en ren pina och jag förstår om många bara skiter i det efter några försök.

4 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Fantastiska bilder båda två, mycket fina bilder! Gillar färgerna och ljuset i båda två, så jag kan inte utse vinnare. :wub:

Gillar kontrasterna mellan dina och mina bilder, jag fokuserar ofta på insekten i sig och glömmer lätt bort bakgrunden och omgivningen. Men jag vill ju oftast få mina insekter och kryp så detaljerade som möjligt och därför blir det väl som det blir. Men det här behöver jag jobba med märker jag, få lite variation i mina bilder...!:)

Tack Jens!!

Nu ska jag vara ärlig och säga som det är, eftersom jag har problem att få så mycket i fokus som du med mina kunskaper och utrustning så valde jag att göra på detta viset.

Jag har varit inne på om jag skulle skaffa mig en närbildslins på mitt makro så jag får komma lite närmare men inte kommit till skott.

Min ambition har hela tiden varit att komma så nära som du eller närmare, jag hade gärna haft en hel bild på huvudet på en fluga tex. MEN det går ju inte om man inte tar en död fluga och stacka bilderna. Så här är ett resultat av en kompromiss mellan mej och mej. :)

2 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Härliga bilder. Ser ut som Svampen i Örebro bakom :) Som Jens säger man tänker kanske inte så mkt på bakgrunden vid makro men det skall man nog göra ibland.

Tror du att bilderna skulle bli bättre med Nikon-optik? Det du har verkar ju ganska rosat

Tack Hasse, se mitt svar till Jens så förstår du varför. :)

Njae jag tror nog som skulle bli skarpare med en primelins. Testade Rolf's 300mm med konverter när vi var i Jonsered och dom bilderna har fler detaljer än mina. Och fan vore väl annars, hans objektiv kostade 5 gånger mer än mitt gör idag så...

3 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Tack, jag har ni tragglat mig igenom ansökningen och skickat in 6 bilder och blivit accepterad. :) SEN började helvetet på allvar. Jag trodde jag skulle kasta mobilen i väggen efter 4-5 inloggningsförsök med mina nyss valda uppgifter och som misslyckades. Nu satte jag mig vid datorn och skulle göra skatteintervjun och fick:

Sidan dirigeras om felaktigt

Ett fel uppstod under anslutning till esp.gettyimages.com.

Det här problemet kan ibland uppstå om du inaktiverat eller nekat att ta emot kakor.

Man liksom känner att det börjar krypa i skallen på en. :)

Varje steg här har varit en ren pina och jag förstår om många bara skiter i det efter några försök.

Men Todde !

Nu när du har blivit godkänd går du över till datorn och Deep meta.

Sedan vad det gäller skatteintervju, alltså jag har inte ens brytt mig om att gå igenom den processen, förrän jag ser att det finns några pengar på mitt konto ö h t, och det lär ju dröja.

Klicka på länken så du kommer tll instruktionsfilmen. Vad det gäller kakor; Kommer det upp en begäran om att man skall acceptera cookies, klicka bara ja.

https://www.istockphoto.com/se/foto/japanska-alperna-gm1158397301-316415652

😊.

1 timme sedan, Mr.T sade:

Men Todde !

Nu när du har blivit godkänd går du över till datorn och Deep meta.

Sedan vad det gäller skatteintervju, alltså jag har inte ens brytt mig om att gå igenom den processen, förrän jag ser att det finns några pengar på mitt konto ö h t, och det lär ju dröja.

Klicka på länken så du kommer tll instruktionsfilmen. Vad det gäller kakor; Kommer det upp en begäran om att man skall acceptera cookies, klicka bara ja.

https://www.istockphoto.com/se/foto/japanska-alperna-gm1158397301-316415652

😊.

:) Tålamod är iNTE min starka sida!

Jag har tagit hem den och brottas nu med alla regler för att ladda upp, storlek ska stämma m.m m.m. Har inte lyckats ladda upp en enda fil ännu. :)

7 minuter sedan, ToddeSwe sade:

storlek ska stämma m.m m.m. Har inte lyckats ladda upp en enda fil ännu. :)

Någonstan mellan 4 och 256 MB, så är du hemma.

5 minuter sedan, Mr.T sade:

Någonstan mellan 4 och 256 MB, så är du hemma.

Jag lyckades ÄNTLIGEN! :) Hade inte skrivit in tillräckligt med keywords.

Ser inte alls bra ut. Hatar ju dessa små kräk. Litar på att bilderna är bra för jag vill inte titta 🤯

50 minuter sedan, Fredrik H sade:

Ser inte alls bra ut. Hatar ju dessa små kräk. Litar på att bilderna är bra för jag vill inte titta 🤯

Förlåt! Ska skriva spindel i namnet på tråden nästa gång. Jag har kommit så långt nu att jag håller i dom. SÅ det går att komma över.

10 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jag lyckades ÄNTLIGEN! :) Hade inte skrivit in tillräckligt med keywords.

Det underlättar helt klart om man uppger rätt inloggningsuppgifter 😉.

Det underlättar helt klart om man uppger rätt inloggningsuppgifter 😉.

Nej taggar eller keywords som förklaring på bilden. Minst fem ska det vara. 

9 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Nej taggar eller keywords som förklaring på bilden. Minst fem ska det vara. 

Jo, jag känner till det. Om du använder dig av Deep meta, får du förslag på keywords du  kan använda om du skriver in ett eget.

4 timmar sedan, Mr.T sade:

Jo, jag känner till det. Om du använder dig av Deep meta, får du förslag på keywords du  kan använda om du skriver in ett eget.

Såg jag inte röken av, fast när jag är sur så står det stilla. :) Nu är iaf de första inskickade.

51 minuter sedan, ToddeSwe sade:

:) Nu är iaf de första inskickade.

Alltid något.

52 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Såg jag inte röken av, fast när jag är sur så står det stilla. 

Alltså, jag är ingen Deep meta guru, men lite har jag snappat upp från video efter att ha tittat några gånger.

25 minuter sedan, Mr.T sade:

Alltid något.

Alltså, jag är ingen Deep meta guru, men lite har jag snappat upp från video efter att ha tittat några gånger.

Ärligt talat, jag har inte sett en sekund på videon ännu. :)

5 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Ärligt talat, jag har inte sett en sekund på videon ännu. :)

Aha, det kanske är en del av förklaringen till varför det är så svårt !?

7 timmar sedan, Mr.T sade:

Aha, det kanske är en del av förklaringen till varför det är så svårt !?

Det kan det vara men så länge som jag har hållit på med datorer så borde det inte vara det. Brukar förstå upplägget i ett program ganska så snabbt. Men detta var krångligt och ologiskt. 

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Det kan det vara men så länge som jag har hållit på med datorer så borde det inte vara det. Brukar förstå upplägget i ett program ganska så snabbt. Men detta var krångligt och ologiskt. 

Hm, själv tyckte jag att det inte var så komplicerat,  däremot lär jag behöva titta på videon upprepade gånger innan polletten trillar ner.

Hm, själv tyckte jag att det inte var så komplicerat,  däremot lär jag behöva titta på videon upprepade gånger innan polletten trillar ner.

Får väl slå ett öga på den! :)

20 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Får väl slå ett öga på den! :)

Gör det ! Berätta sedan för mig hur man skall gå tillväga.

On ‎2019‎-‎06‎-‎28 at 11:40 AM, ToddeSwe sade:

Tack Jens!!

Nu ska jag vara ärlig och säga som det är, eftersom jag har problem att få så mycket i fokus som du med mina kunskaper och utrustning så valde jag att göra på detta viset.

Jag har varit inne på om jag skulle skaffa mig en närbildslins på mitt makro så jag får komma lite närmare men inte kommit till skott.

Min ambition har hela tiden varit att komma så nära som du eller närmare, jag hade gärna haft en hel bild på huvudet på en fluga tex. MEN det går ju inte om man inte tar en död fluga och stacka bilderna. Så här är ett resultat av en kompromiss mellan mej och mej. :)

Då har vi haft ungefär samma ambition, och jag har ungefär samma begränsning vad det gäller utrustning. Skulle vilja ha ett bättre objektiv men det finns för många andra hål och avgrunder att stoppa pengar i tyvärr... 

Och som du säger om man vill komma närmare med det man har så måste man nästan stacka och då med döda insekter, men där går min gräns. Jag fotar ogärna döda ting, undantaget om det är ett byte i en spindels käftar t ex.  Och fota en massa bilder utomhus för att stacka känns inte allt för enkelt i mina ögon..

Tror dessutom att våra "budget"-gluggar inte passar sig för det ända målet,  för även om man får bättre skärpedjup så tror jag att bildkvaliteten inte håller fullt ut om man beskär så mycket som jag i bland skulle vilja göra...

9 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Då har vi haft ungefär samma ambition, och jag har ungefär samma begränsning vad det gäller utrustning. Skulle vilja ha ett bättre objektiv men det finns för många andra hål och avgrunder att stoppa pengar i tyvärr... 

Och som du säger om man vill komma närmare med det man har så måste man nästan stacka och då med döda insekter, men där går min gräns. Jag fotar ogärna döda ting, undantaget om det är ett byte i en spindels käftar t ex.  Och fota en massa bilder utomhus för att stacka känns inte allt för enkelt i mina ögon..

Tror dessutom att våra "budget"-gluggar inte passar sig för det ända målet,  för även om man får bättre skärpedjup så tror jag att bildkvaliteten inte håller fullt ut om man beskär så mycket som jag i bland skulle vilja göra...

Ja när ett hål är tilltäppt så öppnar sig ett nytt servicehål på bilen eller något annat går sönder som ska ersättas. Never ending story.

Jag har inget emot att stacka döda insekter, fast det ska jag vara om jag hittar döda insekter som förra sommaren när det var så varmt. Men mitt problem där är min släde jag köpte för en billig peng, den är absolut inte bra. SÅ detta får vänta tills det kommer in oväntade pengar någonstans ifrån. :)

Min dröm är att fylla iaf halva bilden med en flugas ansikte. Sen är jag nöjd. Att få alla dessa små rutorna i dessa ögon utan att cropa hade varit underbart. Men nu har man ju det att se fram emot. :)

Varför kan man beskära mer på makro-bilderna än dom som är tagna med 150-200 på en fågel?

Du kan inte beskära makrobilder mer än övriga bilder, det är antalet megapixlar som avgör hur hårt du kan beskära. Sedan påverkar naturligtvis tex. brus en del, brusig bild som är hårt beskuren ser definitivt inte rolig ut. Så det kan bero på att du skjuter makro med lägre iso som gör att du upplever det som att dessa går att beskära hårdare.

13 minuter sedan, Rolf sade:

Du kan inte beskära makrobilder mer än övriga bilder, det är antalet megapixlar som avgör hur hårt du kan beskära. Sedan påverkar naturligtvis tex. brus en del, brusig bild som är hårt beskuren ser definitivt inte rolig ut. Så det kan bero på att du skjuter makro med lägre iso som gör att du upplever det som att dessa går att beskära hårdare.

Ok då förstår jag, säg gärna till när jag går över gränsen. :)