Jump to content
Cope

Emma i det nedlagda sågverket!

Recommended Posts

Vi har planerat denna session flera gånger men har fått skjuta upp det flera ggr. Ibland pga av kyla och ibland av andra omständigheter. Men äntligen blev det av och vi tillbringade nog runt 6 timmar tillsammans i den gamla fabriken.

Varken jag eller modellen har några större erfarenheter. Vilket både kan vara en för och nackdel. Det är iaf skönt när båda är på samma plan och har förståelse för varandras arbete och agerande :)

Nu efter flertalet timmar bakom spakarna i både Capture One och PS är jag äntligen färdig med bilderna. Möjligtvis ska jag försöka leka lite med lite olika styles som jag har köpt till Capture One.

Klänningarna för ändamålet är inköpta av mig. Har nog lagt runt en tusing på kvinnoutstyrsel dom senaste månaderna :)

Nog snackat. Det är dags att rulla ut bilderna :)

1. Vi börjar i vagnen för inkommande stockar som tog dom vidare in i sågen :)

_8503567.jpg

2.

_8503573.jpg

3.

_8503583 1.jpg

4. En väldigt fotovänlig plats där fler fotografer har haft sessioner :)

_8503605.jpg

5.

_8503625.jpg

6.

_8503658.jpg

7.

_8503704.jpg

8. Lite tuffare utstyrsel och små rökpatroner bakom henne...

_8503797.jpg

9.

_8503818.jpg

10

_8503822.jpg

11. Sågen...

_8503893.jpg

12. Klädbyte...Nu 50-tal...

_8503935.jpg

13.

_8503944 1.jpg

14.

_8503945 1.jpg

15.

_8503945.jpg

16.

_8503958.jpg

17.

_8503977 1.jpg

18.

_8504012.jpg

Som ni märkte är en del bilder samma bild men i olika beskäringar :)

Tack för titten och ha en härlig kväll.....

Här har någon minsann varit flitig! Jag gillar generellt de svartvita även om färgbilderna är bra dom också. Det blir också en svartvit som tar hem prispotten., nämligen nummer 5. Där har du fin kontakt med modellen och hon ser ut att har roligt.

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

Kanonbra, Skön attityd som syns på bilderna. Avspänd

Tack så hjärtligt. Det är är ju som sagt otrampad mark för mig. Både gällande fotograferandet av modeller, blixtanvändning samt modellretush. På en del av bilderna där hon befinner sig tätt inpå väggen i bakgrunden så använde jag två blixtar. En som huvudljus och en svagare för att lätta upp den hårda skuggan som uppstod på väggen bakom henne. Kul att man både noterar problemet på plats, tänker till och försöker lösa problemen :)

1 timme sedan, Rolf sade:

Här har någon minsann varit flitig! Jag gillar generellt de svartvita även om färgbilderna är bra dom också. Det blir också en svartvit som tar hem prispotten., nämligen nummer 5. Där har du fin kontakt med modellen och hon ser ut att har roligt.

Tack så mkt. Kul att det gillades då det är ett jäkla slit både innan, under och efter fotograferingen :)

Vilket jobb du måste ha lagt ner här. Väl utfört av er båda två. Femman vinner även hos mig. Även ettan och trean är bra men rent generellt så vill jag att modellen ska titta mer in i kameran men det kanske var en tanken med alla bortvända blickar, vad vet jag. :thumbsup:

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Vilket jobb du måste ha lagt ner här. Väl utfört av er båda två. Femman vinner även hos mig. Även ettan och trean är bra men rent generellt så vill jag att modellen ska titta mer in i kameran men det kanske var en tanken med alla bortvända blickar, vad vet jag. :thumbsup:

Tack :)

Ja, det blev ett hästjobb med 530 bilder på minneskortet att gå igenom om jag inte minns fel. Men värst är väl allt pill med efterbehandlingen vilket blir rätt slitsamt och drygt efter ett tag. Det ska ju putsas och filas lite här och där vilket tar sin lilla tid :)

Jag tycker i grund och botten som du angående var man har blicken. Ibland har jag dock styrt henne var blicken ska vara samt hur jag vill ha posen men mestadels får dom agera fritt :)

28 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Hade ju synpunkter på modellen ( förlåt mig) men hon passar väldigt bra i denna lite tuffa miljö

Det är hur lugnt som helst :thumbsup::)

Det blir nog fler lite tuffare miljöer med henne :)

4 timmar sedan, Fredrik H sade:

Tjusigt, även jag anser att 5'an är bäst.

Inte så förtjust i rökbilderna....men det är min åsikt

Tack Fredrik :)

Riktigt fina bilder, det syns att du hade bra kontakt med modellen och att ni hade roligt, bild 16 är min favorit, hon har vackra blå ögon de hade jag gärna sett mer av.

Bra jobbat av er båda.:thumbsup::thumbsup:

7 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Riktigt fina bilder, det syns att du hade bra kontakt med modellen och att ni hade roligt, bild 16 är min favorit, hon har vackra blå ögon de hade jag gärna sett mer av.

Bra jobbat av er båda.:thumbsup::thumbsup:

Tack Odie :)

Kul att vi är inne på rätt spår :)

Ja det här har du ju lyckats bra med!! Måste vara tufft och utgöra en sådan plåtning, mycket att tänka på!!

Själva fotograferingen är väl en sak men att styra en modell skulle jag personligen ha svårt för, dålig fantasi kanske!! Men detta har du (ni) lyckats bra med :)

5, 12 och 16 är mina favoriter! Fin kontakt med modellen. Fast 16 kunde varit utan rök. Röken tycker jag inte tillför något till bilderna, men man måste ju prova annars får man ju inte veta!! Annars har du gjort det fint med ljussättning och lite variation på kläder! Fint redigerat också!

Tack Mathias :)

Ja, det är riktigt slitsamt. Både kroppsligt och teknikmässigt. Som du säger så är det mkt att tänka på och ibland fallerar det :)

Jag har också väldigt svårt för att ta kommandot och styra och ställa så det måste jag öva mkt på innan det känns som ett normalt tilltag :)

Helt rätt. Man måste prova för att veta och jag tror att rökningen var min idé. Jag hade en tanke om att rökning var inte så "farligt" på 50-talet och det var väl den tanken som låg till grund för förfarandet. Sen ville jag åt lite tuffhet i kepsbilderna där jag bara visar en bild i denna tråden.

Man lär så länge man lever och än har jag inte gett upp. Fler modellbilder lär komma upp med nya experiment framöver :)

Jättefina bilder och snygg miljö. I den miljön kan man blanda både vackert och tufft utan problem. Tycker väl också att modellen gärna ska titta in i kameran, men det finns undantag naturligtvis. Inget är hugget i sten. Bäst gillar jag dom tuffare bilderna 8, 9 och 10. Är inte heller förtjust i rökbilder även om jag förstår din tanke nu när jag läste den, men saknar då en cigarett som förstärker tanken. Med rökbilder menar jag rökpatroner generellt. Vet att det är poppis, men jag har aldrig gillat det. jag är väl mossig.. ;) Bra jobbat av er båda! Kul att du fått en egen modell :) 

Ett tips är att gå på loppis och fynda gamla kläder :) 

Tack Mona :)

Hon rökte bara e-cigg så vi hade inga riktiga till vårt förfogande. Därför finns dom inte med i bild :)

Tack för tipset angående kläderna. Det ska jag försöka utnyttja. Nu är alla kläder nya och inköpta på Wish.

Riktigt snyggt hanterat Conny! och som du säger - kul när man under en skjutning upptäcker problem och kan åtgärda!

19 timmar sedan, Martin sade:

Riktigt snyggt hanterat Conny! och som du säger - kul när man under en skjutning upptäcker problem och kan åtgärda!

Tack så hjärtligt :)

Får börja med att gratulera till ett bra jobb, både med efterbehandlingen och själva fotograferingen, mycket bra jobbat Cope! Kul att du slagit dig in på en annan bana också än det vi är vana att se från dig!:thumbsup:

Modellen har också gjort mycket bra i från sig. 

För att återkomma lite till de senaste kommentarerna från den andra tråden med förstudien så håller jag också med om att man absolut får se hur som man vill, och jag har nog sagt det förr också men personligen så gillar jag inte tatueringar, och framförallt inte när det är så här mycket. Visst kan de vara snygga i sig, och väldigt skickliga utförda men jag tycker som sagt personligen inte att det passar på en människokropp.  En mindre diskret tatuering kan ju vara ok men inte för mycket.

Jag tycker att bild 8 och 9, blir seriens utstickare, tycker att de tuffare kläderna och modellens attityd är bäst i de bilderna,  hon har en allt för tuff utstrålning i min smak för de mer gulliga kläderna och poserna i den miljön. Tatueringarna gör nästan så att huden smälter in i bakgrunden i de svartvita bilderna och hon ser i bland ut som en "skitig grovarbetare" i finkläder, men naturligtvis får ju även dom vara finklädda...:lol:

Och även jag är lite reserverad för rök i bilderna, särskilt när det syns att det ska föreställa cigarettrök. En rökig miljö kan vara ok, om det känns att det är från en eld eller liknande.

Nu blev det här kanske en hård svidande kritik, men det är så jag personligen känner, och jag tycker förutom allt jag nämnt att modellen ser  ändå gullig ut och hon har i övrigt presterat riktigt bra och ni kan nog bli riktigt bra i hop. För som sagt fotomässigt så har du lyckats riktigt bra!:thumbsup:

Tack Jens, riktigt roligt att höra att jag har lyckats komma in på ett område som är trampad mark för mig. Jag vill verkligen lära mig det här med ljussättning, modellretush och allt annat som hör saken till.

För egen del tar jag modellerna som dom är, med eller utan tatueringar spelar ingen roll för mig. Bara jag får utöva min fotografering så är jag nöjd :)

Just denna modellen hade gott om tatueringar och skinn på näsan. Så en lite tuffare outfit passar nog henne som handen i handsken:)

Jag försöker prova mig fram med olika utstyrsel och förfarande med rök, klädsel,  poser och vad det nu kan vara då jag inte vet vad som funkar och inte funkar. Och man måste ju öva för att lära och över gör jag för fullt :)

Så någon svidande kritik ser jag inte. Jag är som sagt inne på otrampad mark och gör allt jag kan för att lyckas nå min vision jag har någonstans inne i huvudet :)