Jump to content
Mr.T

Getty/Istock.

Recommended Posts

Hej hopp !

Tänkte tipsa om möjligheten att lägga upp bilder som ni lägger in här, att lägga upp dom på en bildbyrå. Inte för att jag tror att någon av oss som hänger här skulle bli förmögna på vårt fotograferande, men varför inte, om möjligheten erbjuds !? Bakgrunden är som följer;

Jag var inne på en annan fotorelaterad site och deltog i en diskussion vad det gäller rättigheter till egna bilder som lagts upp på en bildbyrå. Det hela mynnade ut i att jag skickade in en ansökan till Getty/Istock med sex (6) exempelbilder som var tagna med mobilen och redigerade i snapseed, och till min förvåning blev min ansökan accepterad !

Därför skulle jag vilja tipsa er alla som hänger här och lägger upp bilder, varför inte ansöka om att få lägga upp dom på en bildbank också ? Jag har inga som helst förväntningar att jag skall få något sålt precis på samma sätt som att jag inte hade några förväntningar att bli accepterad av Getty/Istock, men lika väl som att jag lägger upp dom på Xponerat/500 px/Fotosidan etc, så kan jag likaväl lägga upp dom på en bildbank också ? Bara ett tips ! Det var det om det.

On 2019-06-28 at 6:48 AM, Jens Nilsson sade:

Ja det finns säkert någon eller några här som skulle få en och annan bild såld skulle jag gissa!:)

Oaktat vilket, ett acceptance av en bildbank är ju en bekräftelse på att man gör någonting rätt,  och det är ju roligt bara det. Det kostar inget och det kanske leder till att man höjer ribban på sitt eget fotograferande.

Och naturligtvis, kanske får man sålt något (även om sannolikheten är mikroskopisk), och även om man inte bir förmögen, är det en boost för egot 😁.

Ni som testar Getty kan väl delge oss hur ni upplever ansökan, inloggning mm på denna sidan.

Ingenting funkar som det ska för mig.

Kan inte göra skatteintervu eller ange betalningsinfo utan får:

Sidan dirigeras om felaktigt

Ett fel uppstod under anslutning till accountmanagement.gettyimages.com.

Det här problemet kan ibland uppstå om du inaktiverat eller nekat att ta emot kakor.

On 2019-06-28 at 11:56 AM, ToddeSwe sade:

Ni som testar Getty kan väl delge oss hur ni upplever ansökan, inloggning mm på denna sidan.

Ingenting funkar som det ska för mig.

Kan inte göra skatteintervu eller ange betalningsinfo utan får:

Sidan dirigeras om felaktigt

Ett fel uppstod under anslutning till accountmanagement.gettyimages.com.

Det här problemet kan ibland uppstå om du inaktiverat eller nekat att ta emot kakor.

Har inget annat svar på frågan än vad jag redan svarat i den andra tråden.

Dessutom kan man (jag) ladda upp bilder direkt från appen utan att gå via datorn. Det innebär att jag kan knäppa på med telefonen och redigera med snapseed och lägga upp direkt, utan  att gå via datorn.

Gött när man inte har något viktigare för sig, och jag använder min telefon till en hel del fotograferande.

Dom bilderna som dyker upp i länken som jag la in i den andra tråden, är alla tagna med mobilen.

En sak bör man ha i bakhuvudet dock; Man får betalt för hur stora filerna är, vilket innebär att om man vill tjäna lite, skall man knäppa på med systemkameran, då man får betydligt större filer med den.

Men för vanligt slöfotograferande, fungera mobilen aldeles utmärkt för mig, och lika väl som att bilderna ligger på datorn/telefonen, kan dom få ligga på en bildbank 😊.