Jump to content
ToddeSwe

Sädesärla i motljus

Recommended Posts

Nu är jag tillbaks i stugan och sitter med den gamla bärbara så ta inte vad jag säger för allvarligt, det kan lika gärna vara denna skärmen som lurar mig men jag tycker ettan är väl mörk medans tvåan är perfekt.

6 minuter sedan, Rolf sade:

Nu är jag tillbaks i stugan och sitter med den gamla bärbara så ta inte vad jag säger för allvarligt, det kan lika gärna vara denna skärmen som lurar mig men jag tycker ettan är väl mörk medans tvåan är perfekt.

Jag drog ner lite för jag ville ha färgerna mer tydliga och det mörka lite mörkare istället för grått... försökte lägga mig precis på gränsen så man ser ögat och lite detaljer.

1 timme sedan, Rolf sade:

Du har säkert lyckats, det förmodligen min skärm...

Njae det är nog en smaksak det där. Ryggen var ju hemskt ljus också, så jag tyckte den blev bra så här.

59 minuter sedan, Cope sade:

Som refan nämnts så är ettan något mörk med fungerar utmärkt ändå :)

Tack Conny, jag tycker nästan det är så att det kanske kan vara så ... :)

40 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Även om ettan är lite mörk så vinner den här tycker jag. :thumbsup:

Roligt att vi tycker samma här. Tack Ulf!

1 timme sedan, Jens Nilsson sade:

Ja visst är kanske ettan lite mörk, men den ser ju ut att vara tagen i motljus, så det blir väl lite av en silhuettbild, men den vinner även hos mig!:)

Tack Jens, roligt att du tycker som jag.

27 minuter sedan, A-L sade:

...ettan är klar etta här med. :)

Tack A-L, tack för ditt gillande.

Jag får väl hålla med alla andra att ettan är en aning mörk, men den vinner ändå! Tvåan hade nog blivit mer harmonisk i liggande format.

14 timmar sedan, Mona sade:

Jag får väl hålla med alla andra att ettan är en aning mörk, men den vinner ändå! Tvåan hade nog blivit mer harmonisk i liggande format.

Tack Mona, ville skilja mina från Rolfs med lite annorlunda beskärningar. :) Kolla 2.1 nu!

Tjusiga bilder! ettan är vinnaren för mig med, angående att fågeln är lite mörk i bild ett så går det att justera, enklast är med Nikons Capture NX-D (Gratis) där finns kontrollpunkter sätt en punkt och justera. :thumbsup::thumbsup:

2 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Tjusiga bilder! ettan är vinnaren för mig med, angående att fågeln är lite mörk i bild ett så går det att justera, enklast är med Nikons Capture NX-D (Gratis) där finns kontrollpunkter sätt en punkt och justera. :thumbsup::thumbsup:

Tack Thomas! Jag har dragit ner ljuset lite för att få till det så här på gränsen. Det mörka i bakgrunden blev snyggare tyckte jag. Jag har aldrig haft Nikons programvara installerat ens. Kanske ska kolla på det där. Tack för tipset! För hade jag kunnat dra upp ljuset mer på fågeln utan att bränna ut det vita i ryggpartier så hade jag gjort det. 

5 minutes ago, ToddeSwe said:

Tack Thomas! Jag har dragit ner ljuset lite för att få till det så här på gränsen. Det mörka i bakgrunden blev snyggare tyckte jag. Jag har aldrig haft Nikons programvara installerat ens. Kanske ska kolla på det där. Tack för tipset! För hade jag kunnat dra upp ljuset mer på fågeln utan att bränna ut det vita i ryggpartier så hade jag gjort det. 

För dig som har Nikon är det ett bra program här en länk som beskriver kontrollpunkterna: https://www.digitalcameraworld.com/news/nikon-capture-nx-d-control-points-are-back

1 timme sedan, Odie (Thomas) sade:

För dig som har Nikon är det ett bra program här en länk som beskriver kontrollpunkterna: https://www.digitalcameraworld.com/news/nikon-capture-nx-d-control-points-are-back

Oj det var svårt att lära sig, provade lite men fattade inte så hemskt mycket. Däremot gjorde jag en ljusare version i Lr. Men som du ser på ryggen så är det helt vitt där.

_6107265-2.thumb.jpg.a8c35b4a86f0efd714e2ecb1d5a8b7e5.jpg

23 minutes ago, ToddeSwe said:

Oj det var svårt att lära sig, provade lite men fattade inte så hemskt mycket. Däremot gjorde jag en ljusare version i Lr. Men som du ser på ryggen så är det helt vitt där.

Det är ett ganska enkelt program det finns inte så många funktioner om man jämför med PS & Lr, detta är nästan det ända program jag använder, ge det lite tid så trillar polletten ner så småningom.

2 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Det är ett ganska enkelt program det finns inte så många funktioner om man jämför med PS & Lr, detta är nästan det ända program jag använder, ge det lite tid så trillar polletten ner så småningom.

Hmmm... gamla hundar o så du vet... är glad jag kan det jag kan i PS o Lr. :)