Jump to content
ToddeSwe

Ska jag ha en D750?

Recommended Posts

Jag har ingen aning men nog verkar D610 hålla fint ännu? 

Inget som påverkar bildkvalitén men skulle ha svårt klara mig utan wifi. Gillar att maila och facebooka direkt on location ibland. Tidigare löste jag det med den otympliga Nikon adaptern eller använde kortläsare till mobilen. Går ju det med

22 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Jag har ingen aning men nog verkar D610 hålla fint ännu? 

Inget som påverkar bildkvalitén men skulle ha svårt klara mig utan wifi. Gillar att maila och facebooka direkt on location ibland. Tidigare löste jag det med den otympliga Nikon adaptern eller använde kortläsare till mobilen. Går ju det med

Jo den håller verkligen med tanke på att den är från 2013. MEN kan jag få lite hjälp på traven så tackar jag inte nej. Och att jag får en NY kamera som ingen haft före mig.

Säger också mkt om att det är svårt att förbättra bildkvalitén. 6 år tidigare innebar jättesprång. 

Gyllene tider för den med begränsad budget eller nyss upptäckt hur kul det är.

Men visst är det härligt vara förste ägaren och det är många mlndre förbättringar som tillsammans ger en förbättrad upplevelse

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

Säger också mkt om att det är svårt att förbättra bildkvalitén. 6 år tidigare innebar jättesprång. 

Gyllene tider för den med begränsad budget eller nyss upptäckt hur kul det är.

Men visst är det härligt vara förste ägaren och det är många mlndre förbättringar som tillsammans ger en förbättrad upplevelse

Ja eller hur! Nästa uppdatering blir en D850 för 10.000:- :)

Den innehåller ju just dom där förbättringarna jag kanske behöver, även om inte så får jag en ny att start om på.

38 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Go for it! Skulle gärna ha en själv men som jag oftast använder kamera något stor och tung. Bild och kvalitetsmässigt givetvis toppklass!

Ska ta helgen och fundera men jag är nog redan klar över att det blir så.

Hur var det nu, köpte du en D750? Har själv funderat på en D750 och jag tycker den verkar vara ett bra komplement till min D800 och D7100 och håller med dig om att det vore roligt att ha en ny kamera som ingen annan använt.

PS: Ska till Växjö i dag, så jag kanske går in på MedieMarkt och känner lite på en D750 där.

9 hours ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

En liten undran bara. Vad skiljer D750 från D800 som gör den till ett bra komplement? 

Jag vet inte, men tycker det känns så efter det jag jag sett och läst om D750. Men jag har kanske fått en helt felaktig uppfattning om det?

Jag har också sett en massa och läst en hel del om D750, jag hade ju inte det kravet du har eller några andra hus att jämföra med.

MEN vad jag har hört om denna modellen är att den har en unik AF som ingen annan modell har, inte ens D4S eller någon annan har denna AF som sitter i D750.

Om du fotar mycket i mörker eller i mörka utrymmen så ska den var hemskt bra på det, och filmar du så är den väl anpassad för det.

Videon jag såg jämförde D610, D750 och en D810. Han valde D750 av orsaker han räknar upp i videon.

Här är kanalen jag hittade med en test på dessa, hittar inte just den videon nu: https://www.youtube.com/channel/UCZG-C5esGZyVfxO2qXa1Zmw

Hade ärende till Växjö i dag, och körde då även till MediaMarkt och tittade tittade lite närmare på en D750 där. Och den kändes bra, både när det gäller storlek den vinklingsbara LCD-skärmen handgrepp och autofokus.

10 minuter sedan, Ove555 sade:

Hade ärende till Växjö i dag, och körde då även till MediaMarkt och tittade tittade lite närmare på en D750 där. Och den kändes bra, både när det gäller storlek den vinklingsbara LCD-skärmen handgrepp och autofokus.

Ja jag är iaf nöjd med den och hur den presterar. Jag har inte haft så många tillfällen att följa en fågel sedan den köptes men de få gångerna så fick jag fler bilder i fokus än tidigare.

Sen att den har lite grejer som jag önskade i D610 är en bonus, men att den är min från början och AF är bättre var de två sakerna som vägde tyngst för mig.

Här är ett citat på en spalt från objektivtest.se som jag tycker är ganska intressant att läsa om NikonD750 i jämförelse med t ex D810:

"Fullformatsensorn innehåller 24 miljoner pixlar och är försedd med lågpassfilter för att dämpa risken för moaré, precis som hos D610. 24 miljoner pixlar räcker långt och klivet upp till de 36 miljoner som finns i storasyskonet D810 ger inte särskilt stor skillnad i detaljåtergivning och skärpa. Den är faktiskt subtil till och med ifall man jämför bilder utskrivna i riktigt stora format, som A2."

https://www.objektivtest.se/nyheter/test-nikon-d750-en-suveran-allroundkamera/

Och här är en annan jämförelse som jag tycker talar för D750 i jämförelse med D800 på flera sätt.

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://snapsort.com/compare/Nikon-D750-vs-Nikon-D800&prev=search