Jump to content
ToddeSwe

Ska jag ha en D750?

Recommended Posts

Har börjat att lura på om jag får till det bättre om jag byter min D610 mot en D750 med nyare sensor och snabbare Af.

Dom har kampanj nu så man får en ny för 11770:- dom ger mig 5000:- för min D610. Men ska se om jag kan sälja den själv istället.

För och emot, vad tycker ni?

Det är ju inget jättekliv men om det är det som gör att jag kan använda mitt 150-600 bättre så må det va hänt.

Just nu, Rolf sade:

Ställ dom mot varandra och kolla vad som skiljer och hur mycket.

Jag har gjort det, och det jag behöver har den och några lull lull som jag lärt mig leva utan som vikbar skärm som f.ö har bättre upplösning. Och så har den wifi.

Men det viktigaste är nästan att jag får en splitter ny kamera som har en bättre autofokus i mörka miljöer. Denna skulle jag har köpt om jag hade vetat att jag skulle fotat fåglar och gillat det så mycket. Det är 6k i mellan som jag har fått betala för mina 20.000 bilder jag tagit. :)

Jo, D750 har betydligt bättre af i dåligt ljus. Kanske skulle du kolla in något ur D8xx serien också?

Edit. Sedan finns ju D500 som förvisso är en cropkamera men det är ju ingen nackdel när man fotar med tele. Den har dessutom samma pixeldencitet som D850 och af taget direkt från D5!

49 minuter sedan, Rolf sade:

Jo, D750 har betydligt bättre af i dåligt ljus. Kanske skulle du kolla in något ur D8xx serien också?

Edit. Sedan finns ju D500 som förvisso är en cropkamera men det är ju ingen nackdel när man fotar med tele. Den har dessutom samma pixeldencitet som D850 och af taget direkt från D5!

Jag har hört att en D810 är inte så bra för långa objektiv och mörka förhållanden, han köpte/bytte mot en D500. Men jag vill inte ha en cropkamera. Även om den har prylar från D5:an i sig. :)

Om jag hade den som 2:a kamera kanske men det får bli i framtiden kanske...

Att D810 skulle vara sämre i dåligt ljus skall du nog ta med en nypa salt.  Däremot iom. att den har betydligt fler mpx än tex d750 så är den känsligare för skakningsoskärpa vilket ju är lätt att få i dåligt ljus.

D810 är heller inte lika förlåtande som tex. D750 för optiska fel detta också för att den har fler mpx.

18 minuter sedan, Rolf sade:

Att D810 skulle vara sämre i dåligt ljus skall du nog ta med en nypa salt.  Däremot iom. att den har betydligt fler mpx än tex d750 så är den känsligare för skakningsoskärpa vilket ju är lätt att få i dåligt ljus.

Det var vad jag blev omtalad av som bytte sin mot en 500 istället.

16 minuter sedan, Rolf sade:

D810 är heller inte lika förlåtande som tex. D750 för optiska fel detta också för att den har fler mpx.

Mao ska Jag ha en D750. :)

Är din glugg så dålig att den inte matchar 36 mpx?

Klart att om du känner för en D750 så skall du skaffa en, varför inte...

Kan ju säga som så att båda kamerorna klarar att fokusera i månljus så det är knappast det D810 faller på, din kompis kanske fick ett dåligt ex. eller så kunde han inte hantera den helt enkelt. 

Just nu, Rolf sade:

Är din glugg så dålig att den inte matchar 36 mpx?

Klart att om du känner för en D750 så skall du skaffa en, varför inte...

Kan ju säga som så att båda kamerorna klarar att fokusera i månljus så det är knappast det D810 faller på, din kompis kanske fick ett dåligt ex. eller så kunde han inte hantera den helt enkelt. 

Handlar väl mer om storleken på plånboken å så. :) En 810 är fortfarande för dyr men jag kan få ut mer av en 750 tror jag med bara några tusenlappar OCH att den är min från början och ingen annan har haft den innan.

Känner vi någon med en 750 i närheten? :)

Just nu, Rolf sade:

Plånboken har tyvärr mycket att säga till om, så är det... 

Nej jag känner ingen som har D750

Ja så är det ju, hade varit skoj att få klämma och prova med mitt objektiv några bilder. Vi får väl se vad som händer.

Byta en 610 mot en 750 kan väl knappast kallas för en uppgradering.Jag har lite erfarenhet eftersom jag har både 600 och 750.

7 minuter sedan, lillepv sade:

Byta en 610 mot en 750 kan väl knappast kallas för en uppgradering.Jag har lite erfarenhet eftersom jag har både 600 och 750.

Vad bra! Nej jag har bara en liten känsla av det också. Är inte autofokusen så mycket bättre att det är värt ett byte?

Varför skaffade du din 750? 

En liten del av bytet är att det nu är en drive på vissa modeller och då får jag en ny egen kamera som ingen haft före mig. Men är skillnaden inte så stor som jag trott så kanske man ska vänta. 

4 minutes ago, ToddeSwe said:

Vad bra! Nej jag har bara en liten känsla av det också. Är inte autofokusen så mycket bättre att det är värt ett byte?

Varför skaffade du din 750? 

En liten del av bytet är att det nu är en drive på vissa modeller och då får jag en ny egen kamera som ingen haft före mig. Men är skillnaden inte så stor som jag trott så kanske man ska vänta. 

Jag använder bara min 600 ihop med 200-500.Min 750 köpte jag när min 810 var på service som drog ut på tiden.

Just nu, lillepv sade:

Jag använder bara min 600 ihop med 200-500.Min 750 köpte jag när min 810 var på service som drog ut på tiden.

Hmmm varför använder du inte 750 med 200-500? 

8 hours ago, ToddeSwe said:

Hmmm varför använder du inte 750 med 200-500? 

Därför att det inte känns som en förbättring. När det gäller AF så har jag inga problem med det, i dåligt ljus är det väl snarare isot som är det stora problemet. Min 750 brukar jag använda med fasta 50mm och 35mm.Ska du satsa på fågelfoto kanske du ska börja snegla på en D4 t.e.x. Hur som helst lycka till med det du gör.

21 timmar sedan, Cope sade:

AF på D750 funkar bättre i dåligt ljus än tex D810. -3 EV gentemot -2 EV för D810. Å andra sidan kan du antagligen beskära hårdare med filerna från en D810.

Här kan du kolla och jämföra lite....

https://photographylife.com/nikon-d750-vs-d810

Då hade han rätt, fast en 810 blir det inte nu. Ska nog avvakta! Tack för länken!

20 timmar sedan, Fredrik H sade:

Jag hade en D800E och bytte till D810... Inte den mest smarta uppgradering jag gjort, men  är helnöjd med min D810

Vad var skillnaden då? Vad var Du ute efter?

13 timmar sedan, lillepv sade:

Därför att det inte känns som en förbättring. När det gäller AF så har jag inga problem med det, i dåligt ljus är det väl snarare isot som är det stora problemet. Min 750 brukar jag använda med fasta 50mm och 35mm.Ska du satsa på fågelfoto kanske du ska börja snegla på en D4 t.e.x. Hur som helst lycka till med det du gör.

Detta är ganska så talande för mig, om du inte tycker skillnaden är så stor så känns det inte som en bra affär även om den är ny och min från början.

Ska nog hålla på pengarna till det kan bli något ordentligt framöver.

Tack!

20 minuter sedan, Rolf sade:

Ja det är ju vad jag hade forskat fram, men om lillepv inte använder sin av den anledningen så ... många jag sett på youtube har ju lovordat 750 men samtidigt sagt att skillnaden inte är så stor. Ska kolla dina länkar så får vi se.