Jump to content
ToddeSwe

Vad är det som är fel?

Recommended Posts

Var ju ute på en givande runda med en ny bekantskap. MEN ännu en gång gled ett fint tillfälle mig ur händerna på grund av okunskap...

Vad är det som händer i dessa bilder, kolla runt huvudet så ser man en skuggeffekt. Är det akrobatiska fel eller vad det heter... :)

Här använde jag AF-C och Single point, 600mm och f6.3 1/640 ingen exponeringskompensation.

Jag hade mycket bra stöd eftersom jag satt i baksätet på bilen vi åkte i.

Hade jag handhållit den så hade jag ju misstänkt skakningar, men jag vet att jag hade den 100% på huvudet i alla tre skotten.

1.

_6106225.thumb.jpg.20481f0f85d7869d854fae9035b06f12.jpg

2.

_6106226.thumb.jpg.83ba31094e86cb3ff78fc4921ba3ed3d.jpg

3.

_6106227.thumb.jpg.9dbb89a8466c7f13e751096e220e2a49.jpg

4. Här har jag med mina kunskaper försökt i Ps att få den så bra som möjligt. Men tyvärr är det ju kört för den bilden.

_6106226-2.thumb.jpg.69afe2bebee721bf88652911095186a9.jpg

Spontant känns det som att skärpan ligger lite framför huvudet på fågeln. Barken på trädet känns skarpare än huvudet. Sen om det är det som orsakar "skuggkanten" eller inte har jag ingen aning om. Fågeln ser i vart fall ut att vara en ung taltrast.

2 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Spontant känns det som att skärpan ligger lite framför huvudet på fågeln. Barken på trädet känns skarpare än huvudet. Sen om det är det som orsakar "skuggkanten" eller inte har jag ingen aning om. Fågeln ser i vart fall ut att vara en ung taltrast.

Jag kom på en sak. Jag satt ju med kameran inne i bilen och objektivet utanför. Hur mäter kameran ljuset? Mätte den ljuset inne i bilen eller? 

Grymt tråkigt när man har den låst på fokus och så nära att den nästan fyller halva sökaren. Då är det ju lätt att se att man har fyrkanten låst på huvudet. Ändå blir det så här. 

Du skulle överexponerat 1-1,5 steg så hade den blivit bättre. Skärpan ser ut att ligga på fågelns vänstra ben. Att ljusa upp i efterhand såpass mycket blir sällan bra, bättre då att mörka ner en aning.

Kameran mäter det ljus som faller in genom objektivet, sedan tror den också att allt är medelgrått.

Allt sagt med reservation att den här skärmen inte är optimal för bildvisning!

40 minuter sedan, Rolf sade:

Du skulle överexponerat 1-1,5 steg så hade den blivit bättre. Skärpan ser ut att ligga på fågelns vänstra ben. Att ljusa upp i efterhand såpass mycket blir sällan bra, bättre då att mörka ner en aning.

Kameran mäter det ljus som faller in genom objektivet, sedan tror den också att allt är medelgrått.

Allt sagt med reservation att den här skärmen inte är optimal för bildvisning!

Ja jag skulle nog ha gjort det men eftersom skärpan missades så. :( Jag har inte ljusat upp den så mycket alls, den satt ju i skuggan och jag ville bevara siluett-känslan.

Tack då behöver jag inte tänka på att ha kameran utanför bilen. :)

För det första så är bilden underexponerad, sen vet jag inte vad som hänt med skärpan på huvudet för den har satt sig mest på trädet. Jag känner igen det här fenomenet när man är 100% säker att fokus sitter på det man vill, men skärpan sätter sig på något annat. Jag har märk att på min 60-600 så missar den målet ibland om jag har stabiliseringen på. Nu stänger jag oftast av den, även handhållet. Jag har märkt att om man tar en serie så flyttar sig motivet i bildrutan även om objektivet inte flyttar sig, och det problemet försvinner om man stänger av stabiliseringen. Min kompis som har samma objektiv har samma problem. Testa att stänga av IS. 

18 timmar sedan, Mona sade:

För det första så är bilden underexponerad, sen vet jag inte vad som hänt med skärpan på huvudet för den har satt sig mest på trädet. Jag känner igen det här fenomenet när man är 100% säker att fokus sitter på det man vill, men skärpan sätter sig på något annat. Jag har märk att på min 60-600 så missar den målet ibland om jag har stabiliseringen på. Nu stänger jag oftast av den, även handhållet. Jag har märkt att om man tar en serie så flyttar sig motivet i bildrutan även om objektivet inte flyttar sig, och det problemet försvinner om man stänger av stabiliseringen. Min kompis som har samma objektiv har samma problem. Testa att stänga av IS. 

Hur kan bilden bli underexponerad i Aperture mode och auto-ISO? Ska inte kameran se till att den blir rätt exponerad i A-läge?

Jag gjorde en test nu men jag kan inte stänga av för då blir det skakigt värre när man tar kortet men ser ingen skillnad på bilden... hur ska man tolka det?! :)

Så där som du beskriver det upplever jag också det. Så heter det VC på Tamron. :)

Underexponerad blir bilden om du har ett mörkt motiv mot en ljus bakgrund. Kameran tror att allt är medelgrått. För att få ett sånt här motiv rätt exponerat måste man överexponera eller använda spotmätning.

7 minuter sedan, Rolf sade:

Underexponerad blir bilden om du har ett mörkt motiv mot en ljus bakgrund. Kameran tror att allt är medelgrått. För att få ett sånt här motiv rätt exponerat måste man överexponera eller använda spotmätning.

Aha! Men jag tycker nog originalbilden oredigerad från kameran representerar verkligheten ganska så bra faktiskt. Nästan så att man ser fågeln mer på fotot än vad jag såg. Jag trodde det skulle bli en siluett bild av det. 

1 timme sedan, Rolf sade:

Förstår detta nu. Som alltid, du är en fyr i mörkret. :)

1 timme sedan, Rolf sade:

Det finns ingen lag som säger att en bild måste återge verkligheten till 100%! ;)

Trodde att om man får fotot att se ut som verkligheten så har man lyckats bra.

19 minutes ago, ToddeSwe said:

Förstår detta nu. Som alltid, du är en fyr i mörkret. :)

Trodde att om man får fotot att se ut som verkligheten så har man lyckats bra.

Tack.

Nä, man har lyckats när man får fotot att se ut som man vill!

3 minuter sedan, Rolf sade:

Tack.

Nä, man har lyckats när man får fotot att se ut som man vill!

Men då var jag på rätt spår. Hade bara huvudet varit i fokus så var det ju så här jag ville ha den. För det var så jag upplevde den.