Jump to content
Ove555

Bodar och båtar m m.

Recommended Posts

Var ute igår kväll och tog bilder med Nikon D800 och Nikon 16-35 f/4. En av dem var den här. Som för det mesta när jag fotograferar försöker jag tänka på att få bilderna bra komponerade. Mitt huvudmotiv på den här bilden är det döda trädet som jag försökte få så bra placerat i bilden som möjligt i förhållande till omgivningen.

PS: La kanske in en för stor bild (3.87 mb)? För det ser inte ut som den går att förstora.

Gammal_båthamn-1.jpg

Tycker du har en bra komposition på bilden men det blir den röda byggnaden som blir huvudmotivet för mig. Blicken följer automatiskt stigen fram till byggnaden och trädet blir en inramning. 

38 minutes ago, Whynot said:

Tycker du har en bra komposition på bilden men det blir den röda byggnaden som blir huvudmotivet för mig. Blicken följer automatiskt stigen fram till byggnaden och trädet blir en inramning. 

Ja, huvudmotivet bör nog vara någonstans i det området dit platt-gången leder. Men det som jag ansåg var huvudmotivet för mej var det döda trädet. Tog den här bilden utan stativ och iso 1600. Hade jag haft stativet med mej hade jag nog försökt ta den på det lägst möjliga ISO-talet, iso 64.

On 6/4/2019 at 8:34 PM, Ove555 said:

Bild 578 kb. Samma som skulle vara i första inlägget men mindre.

1.

Gammal båthamn-1 - kopia.jpg

Hej! Jag skulle nog prova att fimpa bort merparten av bildens övre del, dvs det mesta av himlen. Ljusa ytor distraherar blicken. Prova att göra bilden kvadratisk underifrån och uppåt. Jag skulle nog tona ner den ljusa stammen en hel del också.   

On 6/6/2019 at 2:15 AM, Ove555 said:

2. 

Båt-i-vik-2.jpg

Bodar och båtar 3-1.jpg

Båtbilden tror jag skulle göra sig väldigt bra om du klippte den någonstans i höjd med där vatten och vass möts.

3 hours ago, Strmbrg said:

Hej! Jag skulle nog prova att fimpa bort merparten av bildens övre del, dvs det mesta av himlen. Ljusa ytor distraherar blicken. Prova att göra bilden kvadratisk underifrån och uppåt. Jag skulle nog tona ner den ljusa stammen en hel del också.   

3 hours ago, Strmbrg said:

Båtbilden tror jag skulle göra sig väldigt bra om du klippte den någonstans i höjd med där vatten och vass möts.

Hej! Då kan vi göra så att du får kopiera de här 2 bilderna, redigera och beskära dem, sen får du lägga dem i den här tråden igen så får vi se hur det blir. Om du vill det.

26 minutes ago, Ove555 said:

Hej! Då kan vi göra så att du får kopiera de här 2 bilderna, redigera och beskära dem, sen får du lägga dem i den här tråden igen så får vi se hur det blir. Om du vill det.

Kul!

Återkommer nog ikväll.

Nu blev ju bilderna rejält pixliga, men ungefär såhär skulle jag vilja beskära dem. Jag har gjort lite annat också. Något jag inte gjort är att städa upp löv och annat på den lilla stigen, så den blir renare, och därmed mindre distraherande.

353579332-Gammalbthamn-1-kopia-jpg-fbcda

1219517818-Bt-i-vik-2-jpg-68c7af7704b5aa

5 timmar sedan, Strmbrg sade:

Nu blev ju bilderna rejält pixliga, men ungefär såhär skulle jag vilja beskära dem. Jag har gjort lite annat också. Något jag inte gjort är att städa upp löv och annat på den lilla stigen, så den blir renare, och därmed mindre distraherande.

353579332-Gammalbthamn-1-kopia-jpg-fbcda

1219517818-Bt-i-vik-2-jpg-68c7af7704b5aa

Framförallt den stående bilden vann din beskärning. Båtbilden blev för mycket båt och för lite miljö i mitt tycke.

Instämmer med Himma! Vill gärna ha med mer av naturen i båtbilden. Nu blev det bara en bild på en båt. 

En bild blir ju mycket som man vill ha den beroende på hur man vill ha den. När jag tog tvåan tyckte jag det var en vacker vy, med träden i bakgrunden som speglade sig i sjön, vassen näckrosbladen m m. Jag tyckte och tycker att det är en vacker helhet. Och när jag fotograferade tallen var den mitt huvudmotiv. 

Här har jag redigerat och beskurit bilden med tallen och sedan lagt på filtret oil painting i Topaz studio.

5.jpeg

1 hour ago, Ove555 said:

Här har jag redigerat och beskurit bilden med tallen och sedan lagt på filtret oil painting i Topaz studio.

5.jpeg

Ser ut som ett kyrkfönster mellan grenarna.

5 hours ago, lillepv said:

Ser ut som ett kyrkfönster mellan grenarna.

3 hours ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Med denna beskärning lyfter du fram tallen men filtret tilltalar mig inte alls, blir bara konstiga färger och ljuseffekter.

Nä, färgerna blev inte riktigt bra.