Jump to content

Recommended Posts

Då rullar vi vidare igenom lokalerna som har hunnit bli över 100 år gamla...Enligt uppgift byggdes dom 1904.

1. Här stod ett rejält element utanför fikarummet...

_8503178_tonemapped.jpg

2. Graffiti fanns det som sagt gott om...

_8503182_tonemapped.jpg

3. Otto visade sig aldrig för oss....Eller så var det mig dom varnade för då jag kallar mig för Otto om helgerna :D

_8503184_tonemapped.jpg

4. Denna spiraltrappa gick igenom hela fabriken, från botten till toppen om man bortser från källaren...Och i toppen visade det sig att fästet hade släppt så där var den lite svajig :) Det var också här flest duvor höll till. Jösses vad det var nedskitet överallt. Det kändes som snäckskal eller nåt under skorna då drivorna av skit var stenhårda.

_8503185_tonemapped.jpg

5. Missminner jag mig inte så är detta våningen under tankarna där godsakerna som tillverkades hade sin början. Som extra info så var ugnarna inte igång. Och var Adolf höll hus det vete tusan :)

_8503189_tonemapped.jpg

6. Jag gillade denna spiraltrappa och därför dyker den upp som ett återkommande motiv :)

_8503192_tonemapped.jpg

7. Detta är på bottenvåningen och här har det varit en annan form av verksamhet efter nedstängningen 1957. Den tyckte jag var ointressant så den visas ej upp. Tog nog inte så många bilder där heller tror jag :)

_8503195_tonemapped.jpg

8.

_8503202_tonemapped.jpg

9. Synd att det är kladdat på den fina målningen. Annars tycker jag det ser ut som att man kan gå in där. Riktigt snyggt utfört...

_8503203_tonemapped.jpg

10. Ovan nämnda bild i närbild...

_8503205_tonemapped.jpg

11. Ett gigantiskt utrymme som var riktigt svalt att vistas i...

_8503210_tonemapped.jpg

12.

_8503211_tonemapped.jpg

13.

_8503212_tonemapped.jpg

14.

_8503216_tonemapped.jpg

15. Här nere var det lite mörkt och kusligt. perfekt plats för att spela in en skräckfilm :)

_8503218_tonemapped.jpg

16. Trappan igen...

_8503219_tonemapped.jpg

17.  Nu har vi kommit ut igen för att gå vidare in i den andra byggnaden. Tyvärr var det helt raserat och var fullt av annan skit som inte hörde hemma där :) Jag fann bara ett proppskåp som ur min synvinkel hade värdet att trycka ner avtryckaren.

_8503222_tonemapped.jpg

Tack för titten....

1 hour ago, Cope said:

Då rullar vi vidare igenom lokalerna som har hunnit bli över 100 år gamla...Enligt uppgift byggdes dom 1904.

1. Här stod ett rejält element utanför fikarummet...

_8503178_tonemapped.jpg

2. Graffiti fanns det som sagt gott om...

_8503182_tonemapped.jpg

3. Otto visade sig aldrig för oss....Eller så var det mig dom varnade för då jag kallar mig för Otto om helgerna :D

_8503184_tonemapped.jpg

4. Denna spiraltrappa gick igenom hela fabriken, från botten till toppen om man bortser från källaren...Och i toppen visade det sig att fästet hade släppt så där var den lite svajig :) Det var också här flest duvor höll till. Jösses vad det var nedskitet överallt. Det kändes som snäckskal eller nåt under skorna då drivorna av skit var stenhårda.

_8503185_tonemapped.jpg

5. Missminner jag mig inte så är detta våningen under tankarna där godsakerna som tillverkades hade sin början. Som extra info så var ugnarna inte igång. Och var Adolf höll hus det vete tusan :)

_8503189_tonemapped.jpg

6. Jag gillade denna spiraltrappa och därför dyker den upp som ett återkommande motiv :)

_8503192_tonemapped.jpg

7. Detta är på bottenvåningen och här har det varit en annan form av verksamhet efter nedstängningen 1957. Den tyckte jag var ointressant så den visas ej upp. Tog nog inte så många bilder där heller tror jag :)

_8503195_tonemapped.jpg

8.

_8503202_tonemapped.jpg

9. Synd att det är kladdat på den fina målningen. Annars tycker jag det ser ut som att man kan gå in där. Riktigt snyggt utfört...

_8503203_tonemapped.jpg

10. Ovan nämnda bild i närbild...

_8503205_tonemapped.jpg

11. Ett gigantiskt utrymme som var riktigt svalt att vistas i...

_8503210_tonemapped.jpg

12.

_8503211_tonemapped.jpg

13.

_8503212_tonemapped.jpg

14.

_8503216_tonemapped.jpg

15. Här nere var det lite mörkt och kusligt. perfekt plats för att spela in en skräckfilm :)

_8503218_tonemapped.jpg

16. Trappan igen...

_8503219_tonemapped.jpg

17.  Nu har vi kommit ut igen för att gå vidare in i den andra byggnaden. Tyvärr var det helt raserat och var fullt av annan skit som inte hörde hemma där :) Jag fann bara ett proppskåp som ur min synvinkel hade värdet att trycka ner avtryckaren.

_8503222_tonemapped.jpg

Tack för titten....

Den annars förhatliga graffitin ser riktigt snygg ut i HDR ….. :) 

Ja precis som i första tråden så var det väl dokumenterat och snyggt redigerat!:thumbsup:

Klotter i all ära, jag är ingen ambassadör för sånt även om det finns  klotter och graffiti som är skickligt utfört men på fel plats och om det blir för mycket så gillar jag det inte alls. Som det  i den målningen t ex...

5 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Ja precis som i första tråden så var det väl dokumenterat och snyggt redigerat!:thumbsup:

Klotter i all ära, jag är ingen ambassadör för sånt även om det finns  klotter och graffiti som är skickligt utfört men på fel plats och om det blir för mycket så gillar jag det inte alls. Som det  i den målningen t ex...

Jag håller med dig. Ibland och i vissa miljöer så kommer det till sin rätt. Annars inte....

5 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Vad tillverkades det här när fabriken var igång?

Fint förevigat överlag. Synd bara att den "fina" graffitin har blivit överklottrad. 

Det byggdes som en torrmjölksfabrik men blev efter ett antal år en sprittillverkningsfabrik. Det fanns tre rostiga tankar kvar allra högst upp i fabriken där spriten processades i sitt första steg.

Väldigt fint dokumenterat här också! Det är riktigt spännande att få "hänga med" dig (er) när ni utforskar dessa platser :)

Tack så mkt🙂

Du får hänga på en dag när det är en mer planerad runda. Tyvärr bestäms det med väldigt kort varsel och oftast så blir det på vardagar också då jag och Fredrik jobbar enligt samma schema.