Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Den gamla fabriken....

Recommended Posts

Vid denna fabrik har jag försökt komma in i flertalet gånger. Nu var det äntligen öppet för besökare och då passade jag och Fredrik på att ta oss en titt :)

Tillverkningen ska som jag har förstått det ha upphört 1957 och därefter verkar det som att fabriken har fått klara sig själv. Då tillverkningen avslutades för så många år sedan så är byggnaden helt tom på inventarier. Men det var roligt att ha kommit in och sett lokalerna ändå.

Och i min iver så glömde jag bort att ta bilder utifrån på den döende lokalen. Det får jag göra när jag har vägarna förbi :)

Det blir många bilder fördelade på 2 trådar :)

1. Efter att ha tagit oss in i en trång och dammig kulvert via källaren så började vi vår resa.

_8503120_tonemapped.jpg

2.

_8503121_tonemapped.jpg

3. Hålet avslöjade att här har det stått en spiraltrappa.

_8503126_tonemapped.jpg

4. Trappor fanns det gott om och det var inte svårt att ta sig vidare uppåt i denna gigantiska byggnad.

_8503129_tonemapped.jpg

5.

_8503131_tonemapped.jpg

6.

_8503141_tonemapped.jpg

7.

_8503142_tonemapped.jpg

8. Delar av värmesystemet fanns på sina ställen kvar...

_8503149_tonemapped.jpg

9. Det låg en toa här inne men jag kollade aldrig om den befann sig i rätt rum s a s :)

_8503151_tonemapped.jpg

10. Målningar fanns det gott om i hela byggnaden...

_8503153_tonemapped.jpg

11.

_8503156_tonemapped.jpg

12.

_8503160_tonemapped.jpg

13. Jag gillar gammalt tegel...

_8503164_tonemapped.jpg

14. En vask i källaren som har gjort sitt. ...

_8503166_tonemapped.jpg

15. Lokalerna var både stora och höra på sina ställen...

_8503167_tonemapped.jpg

16. Ytterligare en våning upp. Här var golvet av trä och takfönsterna höll inte tätt. Ni ser att någon vänlig själ har lagt ut träskivor att gå på längs stolparna. Jag tror även att det har funnits ett avspärrningsband som numera låg på golvet. Var man försiktig så kunde man iaf lämna det trygga området :)

_8503170_tonemapped.jpg

17. Där uppe fanns även den största smiley jag sett :)

_8503175_tonemapped.jpg

19. Det fanns en gammal toa på takvåningen också. Glömde kolla om detta bara var ett askfat eller om det var en kombo av askfat och rullhållare. Keramik var den iaf gjord av :)

_8503176_tonemapped.jpg

20. Duvorna hade tagit över stora delar av utrymmet och på sina ställen låg det säkert tonvis med gammal duvskit. Och just duvskiten var ett signum i dom flesta rummen. Här lärde jag mig att set ska ligga en andningsmask i UE-packningen :)

_8503177_tonemapped.jpg

Jag kilar vidare och gör en fortsättning för den som är intresserad av att följa med på rundan....

Godt nok nogen fede fotos...Nr 14 med vasken ligner næsten en slags monster slange der er kommet ind på badeværelset på grund af effekten her...Trappe billederne skaber en god dybde..mange gode motiver fin effekt..Hilsen Sus 🙂 

52 minuter sedan, Fredrik H sade:

Tjusigt Conny. Som sagt tidigare så har vi ganska snarlika bilder 

Tack :)

Ja, det måste vi ju ha. Vi höll ju handen iaf i dom mörkare delarna av fabriken ;)

23 minuter sedan, sanne sade:

Godt nok nogen fede fotos...Nr 14 med vasken ligner næsten en slags monster slange der er kommet ind på badeværelset på grund af effekten her...Trappe billederne skaber en god dybde..mange gode motiver fin effekt..Hilsen Sus 🙂 

Tack så mkt Sanne :)

Som sagt fina bilder. Den gyllene eran inom ue i Sverige är nog annars  över sedan ganska länge. De övergivena stora sanatorierna, sjukhusen, festplatserna och pappersbruken är i allmänhet borta nu. Man får "nöja sig" med mlndre ställen. Här i Sthlm börjar det bli väldigt bortstädat. Man får åka en bra bit för att hitta nåt kul..

55 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Som sagt fina bilder. Den gyllene eran inom ue i Sverige är nog annars  över sedan ganska länge. De övergivena stora sanatorierna, sjukhusen, festplatserna och pappersbruken är i allmänhet borta nu. Man får "nöja sig" med mlndre ställen. Här i Sthlm börjar det bli väldigt bortstädat. Man får åka en bra bit för att hitta nåt kul..

Tack Hasse :)

Ja, det städas alldeles för mkt numera :)

Och det är ju framför allt dom stora ställena som är roligast såsom fabriker mm. Tyvärr missade jag sanatorierna här nere i södra Sverige. Har länge funderat på Säter men det är en bit att åka :D

Men i brist på fabriker så är det rätt roligt med tex torp också som bara är lämnade åt sitt öde :)

Exakt. Så har det blivit för mig. Nu är det till och med gamla grunder som lockar mig ( i närområdet).

Hade turen/oturen att få följa ett stort mentalsjukhus i Ådalen från mint condition till fullkomlig ruin.  Intressant verkligen. Inte som intagen dock ;) Det hade precis kallställts när jag kom dit första gången

Min tråd finns kvar: https://28dagarsenare.se/viewtopic.php?f=7&t=2778

33 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Exakt. Så har det blivit för mig. Nu är det till och med gamla grunder som lockar mig ( i närområdet).

Hade turen/oturen att få följa ett stort mentalsjukhus i Ådalen från mint condition till fullkomlig ruin.  Intressant verkligen. Inte som intagen dock ;) Det hade precis kallställts när jag kom dit första gången

Min tråd finns kvar: https://28dagarsenare.se/viewtopic.php?f=7&t=2778

Haha...underbart :D

Så du är medlem där också. Det är jag med men jag är tyvärr aldrig där :)

Tittade i din tråd men jag såg inga bilder. Missade jag nåt eller har du inga bilder där??? :)

Hoppsan nu kollade jag dina trådar i fel ordning, intressant att få följa med genom lokalerna!

Just nu, Rolf sade:

Hoppsan nu kollade jag dina trådar i fel ordning, intressant att få följa med genom lokalerna!

Jag tror du hade gillat att gå omkring där inne :)

20 minutes ago, Cope said:

Haha...underbart :D

Så du är medlem där också. Det är jag med men jag är tyvärr aldrig där :)

Tittade i din tråd men jag såg inga bilder. Missade jag nåt eller har du inga bilder där??? :)

Aha. Man måste vara inloggad. Finns massor av bilder

Sidan var egentligen död sedan Jan tog sin hand ifrån den men en entusiast räddade den. Extremt låg aktivitet dock

22 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Aha. Man måste vara inloggad. Finns massor av bilder

Sidan var egentligen död sedan Jan tog sin hand ifrån den men en entusiast räddade den. Extremt låg aktivitet dock

Ja, jag såg det för nåt år sedan eller vad det nu var :)

Okej, då ska jag logga in :)

Återkommer snart :)

Nu var jag inne och kollade. Intressant ställe. Det hade jag gärna kollat till en dag när man är i dom norra delarna av vårt avlånga land :)

Finns det kvar eller är det rivet. Såg iaf att det stod upp 2018 :)

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

Vad jag har hört så står det ännu. Vilken kaptalförstöring

Kul, ska kolla upp hur långt det är dit :)

Ja, verkligen. Så himla mkt man har sett som hade gott att rädda om någon hade förbarmat sig över det.

Otroligt vilka ställen ni hittar. Jag kan riktigt känna hur duvskiten och det allmänna förfallet luktar. :wacko:

Som vanligt så har du dokumenterat det på ett bra sätt.

Var försiktig bara om du ska besöka något gammalt mentalsjukhus, rätt vad det är så dyker det upp en skötare och då är det nog kört för dig. :lol:

Snyggt fotat och riktigt bra spakat sen, precis som man är van vid!:thumbsup:

Med tanke på hur länge det stått så där så verkar ju lokalerna klarat sig rätt bra...

29 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Otroligt vilka ställen ni hittar. Jag kan riktigt känna hur duvskiten och det allmänna förfallet luktar. :wacko:

Som vanligt så har du dokumenterat det på ett bra sätt.

Var försiktig bara om du ska besöka något gammalt mentalsjukhus, rätt vad det är så dyker det upp en skötare och då är det nog kört för dig. :lol:

Detta är välkänt i UE kretsar men kommunen gör vad dom kan för att hålla folk ute. Men nu var det äntligen öppet så man kunde ta sig en titt :)

Haha, är det så illa?:wacko:

28 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Snyggt fotat och riktigt bra spakat sen, precis som man är van vid!:thumbsup:

Med tanke på hur länge det stått så där så verkar ju lokalerna klarat sig rätt bra...

Tack så mkt Jens :)

Ja, den ena byggnaden hade klarat sig bra. På den andra stod bara väggarna upp. Tak och mellanvåningar hade gett vika för vädrets makter.