Jump to content
Martin

Skärfläckor del 2, "The Violent Part"

Recommended Posts

I denna delen av skärfläckornas liv blir det lite vildare. 18-årsgräns rekommenderas, våldsamma inslag kan förekomma. För att ta del av den lite lugnare delen så titta in till Skärfläckor del 1.

1. I de lugnaste vatten...

20190527_185526_143.thumb.jpg.c26416ebd7f4af0c3a97d2334685b051.jpg

2. Plötsligt bryter det ut en vild jakt, jag vill inte påstå att de är luftakrobater men de är ändå rätt snabba i vändningarna. Hade det inte varit för deras säregna utseende hade man kanske kunnat missta dem för en rovfågel för plötsligt är det full attack... jag tror inte att det är revir utan snarare någon rough variant på mys men vad vet jag, kanske är det revir det handlar om?

20190527_185713_203.thumb.jpg.5f32300bb777cb924e5fafe4535ba7d4.jpg

3.

20190527_185713_204.thumb.jpg.4a429d5e3763744893fb1bb9e3cfcd75.jpg

4.

20190527_185713_205.thumb.jpg.edee0ad56c4e7adcffa5516626542105.jpg

5. Ett tag började jag fundera på om den andra skulle komma upp igen...

20190527_185713_206.thumb.jpg.8b78b4cf1534a4a6e90e2b3c510a1747.jpg

6.

20190527_185714_210.thumb.jpg.16b0677123dce8b52f37d19c38f1974d.jpg

Sen återgick allt till det normala för 30 sekunder... också började det om...

Här fick 150-600 bekänna färg lite och det blir lite uppenbart att den inte är supersnabb med sin fokus (och det är ju inte min kamera heller) så fokus sitter inte på alla utan ni får se det som en dokumentationsserie :) 

Härlig action om än att det ser lite våldsamt ut. 

Inte är det lätt för kamera och optik att hänga med i svängarna när det går undan men det viktigaste är ju ändå att man har fått ta del av vad naturen har att bjuda på. 

Var har du varit för att skåda alla skärfläckorna?

Skanör, där är anlagt en stor skyddad koloni (som förvisso mellan varven har lite problem med räv). Vissa år har man aktivt skydd mot grävling och räv, vet inte riktigt hur det är i år. Men där är gott om skärfläckor så de går inte att missa. Parkering vid Skanörs hamn så är man på plats, där är massa olika namn på de olika lokalerna men tror det går under Flommen.

https://skane.naturskyddsforeningen.se/hittaut/sydvastra-skane/flommen/

Det är för övrigt inte bara rovdjur som är ett problem, utan även betande kor men det är löst det också. Lite el stoppar även kossor :)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/popular-vadarfagel-raddad-av-elstangesel

Hur många par där är i år vet jag inte men det har under åren ibland varit mellan 400-500 skärfläckor.

Känns som om den näbben inte är optimal för att "slåss" med. :)

Visst är det surt när man inte får fokusen när man vill ha den. Ibland så är det bara suddigt i sökaren och man få trycka på fokusen några ggr för att den ska reagera.

MEN det står så här i pappret man fick till, kan inte riktigt förstå när jag gör felet som gör att det blir suddigt i sökaren.

 Skakreduceringsfunktionen VC kanske inte fungerar optimalt i följande förhållanden När ett foto tas från ett fordon som skakar mycket Fotografering med de alltför stora rörelser med kameran Vid fotografering med hjälp av ett stativ Vrid VC-omkopplaren till OFF när du tar bilder med lampa (lång exponeringstid). Annars kan VC orsaka fel. Sökarbilden kan bli suddig direkt efter att avtryckarknappen har tryckts ner halvvägs. Detta är normalt på grund av VC-funktionens principer och är alltså inte ett tecken på fel. När VC-omkopplaren är inställd på ON, reduceras antalet möjliga fotograferade bilder på grund av mängden ström som används av kameran. Ställ in VC-omkopplaren på OFF när du tar bilder med kameran fastsatt på något (till exempel ett stativ).

Oj, jag hade inte velat vara skärfläcka:wacko:

Vet du hur länge dom stannar där på denna platsen? 

11 timmar sedan, Cope sade:

Förresten, är det Tamrons 150-600 G2 optik du har?

Japp, jag hittade ett fint ex begagnat och fick en deal jag tyckte kändes bra så jag slog till. :)

1 timme sedan, Mona sade:

Oj, jag hade inte velat vara skärfläcka:wacko:

Vet du hur länge dom stannar där på denna platsen? 

De stannar här resten av sommaren, tittade på Vellinge kommun i Artportalen för 2018 och sökte april-september och den är rapporterad frekvent varje månad.

Häckningsperioden är ju nu och är väl mest intensiv och skall man titta på vad som är rapporterat i artportalen så verkar den börja flytta augusti-september då den står som rastande eller sträckande. Enligt wikipedia kläcks ungarna i mitten på maj men det känns som att de kanske är ngt sena i år för dessa kändes ganska nykläckta en del av dem, tänker om den kalla våren försenat det lite. Sen stannar de på häckningsplatserna över sommaren och i juli-augusti samlas de i stora kolonier och ruggar. D

On 2019-05-31 at 12:50 AM, Martin sade:

De stannar här resten av sommaren, tittade på Vellinge kommun i Artportalen för 2018 och sökte april-september och den är rapporterad frekvent varje månad.

Häckningsperioden är ju nu och är väl mest intensiv och skall man titta på vad som är rapporterat i artportalen så verkar den börja flytta augusti-september då den står som rastande eller sträckande. Enligt wikipedia kläcks ungarna i mitten på maj men det känns som att de kanske är ngt sena i år för dessa kändes ganska nykläckta en del av dem, tänker om den kalla våren försenat det lite. Sen stannar de på häckningsplatserna över sommaren och i juli-augusti samlas de i stora kolonier och ruggar. D

Hade varit roligt att göra en roadtrip för att se dom, men vet inte om det kan bli av inom rimlig tid. Får fundera på detta!