Jump to content
Cope

Ramhulta genom Cope´s sökare!

Recommended Posts

Trots att strul så fick jag en trevlig stund när jag käkade min bagge och grillade mina korvar :)

Här kommer resultatet från min tid vid fallet. Hoppas vi ses snart igen...

1.

_8503385 1.jpg

2.

_8503390 1.jpg

3.

_8503394 1.jpg

4.

_8503404 1.jpg

5.

_8503405 1.jpg

6.

_8503406 1.jpg

7.

_8503410 1.jpg

8.

_8503417 1.jpg

9.

_8503421 1.jpg

Detta var vad jag fick med mig hem. Tack för titten.

Verkligen superfina bilder allihop! Fina kompositioner och mustiga härliga färger. Tycker du lyckats väldigt fint med att förmedla känslan som rådde i den regnvåta skogen. Dessa ska du absolut vara nöjd med, trots att jag vet att du hade en del strul. Är alla tagna med tilten? 

Som favoriter väljer jag 6 & 9 :wub:

Jag är tyvärr svårflörtad Cope, men den bild som tilltalar mig mest (ur kompositionssynpunkt) är 1:an.

Sedan måste jag tyvärr lägga till att jag är inte nöjd med fokus, då det inte finns någon skärpa någonstans i bilden, rätta mig om jag har fel. Misstänker att du använt dig av tilt/shift här, eller ? 

11 timmar sedan, Mona sade:

Verkligen superfina bilder allihop! Fina kompositioner och mustiga härliga färger. Tycker du lyckats väldigt fint med att förmedla känslan som rådde i den regnvåta skogen. Dessa ska du absolut vara nöjd med, trots att jag vet att du hade en del strul. Är alla tagna med tilten? 

Som favoriter väljer jag 6 & 9 :wub:

Tack så mkt Mona :)

Nä, tror ingen är tagen med tilten :)

6 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Du har verkligen lyckats få fram rörelsen i vattnet. Snyggt

Tack så mkt :)

5 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Verkligen superfina bilder. Tycker som Mona att du har hittat känslan därifrån på ett bra sätt :thumbsup:

5 timmar sedan, Fredrik H sade:

Suveräna bilder

Undrar som Mona, vilka är tagna med tilten??

Tackar ödmjukast. Ingen är tagen med tilten om jag minns rätt.

3 timmar sedan, Mr.T sade:

Jag är tyvärr svårflörtad Cope, men den bild som tilltalar mig mest (ur kompositionssynpunkt) är 1:an.

Sedan måste jag tyvärr lägga till att jag är inte nöjd med fokus, då det inte finns någon skärpa någonstans i bilden, rätta mig om jag har fel. Misstänker att du använt dig av tilt/shift här, eller ? 

Nä, jag behöver nog inte rätta dig. Du har rätt. Jag är inte bättre än så här. Därför skulle jag kanske även jag bara börja posta mobilbilder?

Jag är också svårflörtad och då blir det tyvärr så att jag ska sälja delar av min utrustning omgående till den som visar rätt eller störst storlek på pengahögen. Vill ju försöka krama ur så mkt som möjligt innan värdet minskar på den. Och dom pengarna ska jag lägga på en resa istället.

1 timme sedan, Rolf sade:

Trevlig serie Cope, härligt mustiga färger. 1 & 6 blir favoriter.

Tack så hjärtligt :)

2 timmar sedan, Cope sade:

Tack så mkt Mona :)

Nä, tror ingen är tagen med tilten :)

Tackar ödmjukast. Ingen är tagen med tilten om jag minns rätt.

Nä, jag behöver nog inte rätta dig. Du har rätt. 

Aha, jag träffade en öm tå. Nåväl, lite konstruktiv kritik är väl på sin plats, bättre än att man bara skriver " toppen, super bra, I love it " etc, hela tiden, eller ? Jag är lika kritisk mot mig själv Cope, om det får dig att känna dig bättre.

Dessutom, om bilden som jag reagerade på är skarp (vilket jag inte upplever den vara), då får du (eller någon annan) gärna rätta mig, om jag har fel, svårare än så är det inte. Det var inte ett angrepp på din person, Cope. Skilj på sak och person.

Därför skulle jag kanske även jag bara börja posta mobilbilder?

Det är ett fritt val, skulle jag tro. Sedan finns det flera skäl till varför jag postar mobilbilder hela tiden, och ett av dom är att det är så mycket lättare att knäppa på med mobilen, (s k snapshots) än med FF kameran. Skall jag använda den stora kameran, vill jag gärna använda stativ, och skall jag göra mig besväret med att fälla upp det och montera kameran, vill jag att jag upplever att motivet är värt besväret, och det är (tyvärr) inte så ofta jag upplever att det är värt det besväret, d v s, jag tycker mig inte finna sådant som är såpass intressant, att det är värt besväret, och då duger för det mesta mobilen. Låt mig ge ett exempel på en bild jag tog med systemkameran (och med stativ), men som jag ändå inte är nöjd med;

95017557_Tokyobynight.thumb.jpg.1f36a2d2cd6d936a134c4050c6782c1f.jpg

För den som nu undrar vad det är för motiv, är det en bit av Tokyo som är avbildat. Varför är jag inte nöjd !? Titta till vänster. Det är reflektioner i glaset, då bilden är tagen genom en fönsterruta. Hade det inte varit för den saken skull, kanske jag hade känt mig lite nöjdare, men nu är det som det är. Sedan finns det säkert tusen saker som skulle kunnat gjorts bättre, men jag är inte bättre än så här ;).

Jag är inte bättre än så här.

Nu var det som sagt inte dig eller alla bilder du lägger upp som jag hade synpunkter på, och om vi skall vara konsekventa så kanske du kan dra dig till minnes att jag även hyllat tidigare bilder du lagt in, men inte denna gången. Bättre att vara ärlig, jag har inga problem med att få tillrättavisningar vad det gäller mina bilder, bara det är ärlig och konstruktiv kritik.

Dessutom, vem bestämmer vad som är rätt eller fel, när det handlar om tyckt och smak ? Dessa bilderna föll inte mig i smaken, men det finns andra som uppskattar dom, är det per automatik fel ?

Jag är också svårflörtad och då blir det tyvärr så att jag ska sälja delar av min utrustning omgående till den som visar rätt eller störst storlek på pengahögen. Vill ju försöka krama ur så mkt som möjligt innan värdet minskar på den. Och dom pengarna ska jag lägga på en resa istället.

Bra att du har humor i a f ! Det är bara att köra på och vara beredd på att få och ge ris eller ros 😊. Allt gott till dig Cope, och fortsätt att posta, så skall jag fortsätta att delge min uppriktiga uppfattning (om du tror att du fixar det 😉), och då inte bara till dig.

14 minuter sedan, Cope sade:

Japp, det här är humor på hög nivå. Så här roligt har jag det för tillfället :lol:

https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=307002

Och snart blir annonsen godkänd av blocket också :D

För den slanten ska jag sedan resa till havet och ta lite mediokra mobilbilder som kommer upp i ett fora nära dig :)

Hoppsan det var skarpt läge :47: ! Hm, skulle du inte köpa en ny T/S-glugg, eller har jag fått det om bakfoten !? Jag får väl ha lite is i magen, tills dess att du sänker den lite i pris (och jag förhoppningsvis har hunnit komma hem) ;). Skönt i a f att du inte tar min kritik som något personangrepp, för det är det absolut inte !

Ta nu tillfället i akt och såga den bild jag precis la upp ovan, riktigt ordentligt ! Snart kommer en till (som är tagen med systemkameran), som jag inte är nöjd med. Det är därför jag inte publicerar några bilder som är tagna med systemkameran, jag blir sällan nöjd, och dessutom duger mobilen i de flesta fall.

Ja, det var tanken. Jag ruvar fortfarande på saken :)

För denna pengen får du en ny Samyang, ta en sån :)

Denna sänks inte. Får jag inte sålt den pillar jag ut glaset och använder den som termos.

6 minuter sedan, Cope sade:

Ja, det var tanken. Jag ruvar fortfarande på saken :)

Ok, jag skall inte kommentera det :ph34r:.

För denna pengen får du en ny Samyang, ta en sån :)

Ingen Sammy, bara originalgluggar, (om tredjepartsgluggarna inte är bättre, typ Sigma ;)).

Får jag inte sålt den pillar jag ut glaset och använder den som termos.

Det tror jag på när jag ser det. Dessutom, har du kollat på vad en ny går för och vad dom ligger för i pris, beg !? Och var kommer färgskrapet från, har du inte köpt den ny !??

6 minuter sedan, Mr.T sade:

Ok, jag skall inte kommentera det :ph34r:.

Ingen Sammy, bara originalgluggar, (om tredjepartsgluggarna inte är bättre, typ Sigma ;)).

Det tror jag på när jag ser det. Dessutom, har du kollat på vad en ny går för och vad dom ligger för i pris, beg !? Och var kommer färgskrapet från, har du inte köpt den ny !??

Dom ligger på mellan 12-14000 beg och en ny på nästan 19000.

Finns inga tredjepartsgluggar som är bättre än original ;) Och dessutom behöver vi inte ha det bästa har jag hört:D

Vet ej var det kommer ifrån. Inköpt beg hos Mattssons av mig för 2 år sedan och det fanns där redan då. Men det är lätt tillkommet då det befinner sig på en vass kant. Man behöver i princip bara skrapa i något lätt för att färgen ska släppa på den lilla ytan.

7 timmar sedan, Cope sade:

Och dessutom behöver vi inte ha det bästa har jag hört:D

Så sant, (om man inte kan få det till samma pris som ett tredjepartsobjekt, vill säga. Kanske var jag otydlig på den punkten ;)).

7 timmar sedan, Cope sade:

Inköpt beg hos Mattssons av mig för 2 år sedan och det fanns där redan då.

Aha, du har själv köpt det beg. :47:. Det sätter ju saken i ett annat ljus ! Jag är inte vansinnigt förtjust i att köpa begagnat, men jag kan göra undantag, speciellt om jag vet att det kommer från ett par varsamma händer, men om du nu har köpt det i andra hand själv :ph34r:...

Avslutningsvis, en bild till som jag inte är nöjd med, tagen med systemkameran. Panorama,17 bilder;

1771305682_Bieipanorama.thumb.jpg.3e9645f2ab794d5d70a31500212cb75f.jpg

Det finns flera skäl till varför jag inte är nöjd med denna bilden, men jag nöjer mig med att nämna ett skäl; Bergen (som var huvudmotivet i denna bilden), jag säger inget mer. Nu sitter jag förvisso på en skärm som är 13 ", det har säkert en viss betydelse i sammanhanget. Nåväl, nu har du fått två bilder som jag tagit hyfsat nyligen med systemkameran, sätt nu igång och såga :D.

26 minuter sedan, Mr.T sade:

Så sant, (om man inte kan få det till samma pris som ett tredjepartsobjekt, vill säga. Kanske var jag otydlig på den punkten ;)).

Aha, du har själv köpt det beg. :47:. Det sätter ju saken i ett annat ljus ! Jag är inte vansinnigt förtjust i att köpa begagnat, men jag kan göra undantag, speciellt om jag vet att det kommer från ett par varsamma händer, men om du nu har köpt det i andra hand själv :ph34r:...

Avslutningsvis, en bild till som jag inte är nöjd med, tagen med systemkameran. Panorama,17 bilder;

1771305682_Bieipanorama.thumb.jpg.3e9645f2ab794d5d70a31500212cb75f.jpg

Det finns flera skäl till varför jag inte är nöjd med denna bilden, men jag nöjer mig med att nämna ett skäl; Bergen (som var huvudmotivet i denna bilden), jag säger inget mer. Nu sitter jag förvisso på en skärm som är 13 ", det har säkert en viss betydelse i sammanhanget. Nåväl, nu har du fått två bilder som jag tagit hyfsat nyligen med systemkameran, sätt nu igång att såga :D.

Men tredjepart är inte lika bra ;)

Men skit samma.Du vill ha det bästa medans vi andra ska hålla oss till sämre saker. Det är deklarerat sedan tidigare :)

Vem köparen är ointressant för mig faktiskt :) Mitt ex är iaf ett demoex ägt av Nikon. Mattssons har avtal med dom och dom köper in allt sådant från Nikon. Från minsta kompaktkamera till det största objektivet. Dom tar rubbet.

Mmm, med såna bilder klarar du dig utmärkt med antingen en mobil eller en Samyang Tilt/Shift. Här krävs inget Nikonglas :)

32 minuter sedan, Cope sade:

Men tredjepart är inte lika bra ;)

Nä, jag har noterat det, du nämnde det tidigare. 

Du vill ha det bästa medans vi andra ska hålla oss till sämre saker. Det är deklarerat sedan tidigare :)

Det där är ju snicksnack och det vet du också om, för jag har aldrig påstått något sådant. 

Mmm, med såna bilder klarar du dig utmärkt med antingen en mobil eller en Samyang Tilt/Shift. Här krävs inget Nikonglas.

Du har säkert rätt, tur att jag har tagit samma motiv med mobilen också, utifall 😉. Och som tur är, är det inget Nikonglas som använts när jag tog dessa bilderna (jag äger inget Nikon-glas), utan bara sketet Zeissglas.

Precis som du säger, är tredjeparts glas aldrig bättre än original, så det är ju tur att jag inte köpte original, för det behöver jag ändå inte, eller hur !?

Bra, då har du antagligen tagit det till dig också.

Okej, då säger vi så. Men någon har iaf talat om att vi ska lägga pengarna på annat och inte hela tiden köpa det senaste, bästa och dyraste då vi var mediokra fotografer som inte kräver det senaste och bästa i kameraväg. Det är inte bara jag som har sett det. Och samma människa säger också att denne ska ha det bästa på marknaden då tex inte Sammy´s T/S glugg är bra nog. Det tycker nog fler än jag är konstigt. Men det lämnar vi också därhän och så gör en och var som den tycker är bäst. Det tror jag blir bäst utan att andra saka invända sig i vad andra lägger sina pengar på. Punkt.....

Du har gjort helt rätt som har köpt sketna ziessglas, inget snack om den saken. Köp dig nu en Samyang Tilt/shift också så är din uppsättning komplett.

Nu ska jag redigera lite. Hej hopp....

Tack Odie :)

Det hade vi trots inslag av regnskurar lite då och då. Bäst av allt var grillningen :)

Verkligen härliga bilder!! Trots att du hade lite strul under dagen så fick du med dig en hel hög välkomponerade bilder hem :)

Favoriter blir 6 & 8!

4 minuter sedan, Mathias sade:

Verkligen härliga bilder!! Trots att du hade lite strul under dagen så fick du med dig en hel hög välkomponerade bilder hem :)

Favoriter blir 6 & 8!

Tack min vän :)

Ja, denna dagen kommer jag att minnas länge tror jag. Jag har aldrig varit med på maken till problem på en fototräff :D

6 timmar sedan, Cope sade:

Men någon har iaf talat om att vi ska lägga pengarna på annat och inte hela tiden köpa det senaste, bästa och dyraste då vi var mediokra fotografer som inte kräver det senaste och bästa i kameraväg. 

Nja, jag uttryckte mig inte på det sättet, detta är din tolkning och dina ord, det får stå för dig, min vän.

Vill du att jag skall utveckla mina tankegångar vad det gäller den specifika formuleringen du refererar till ovan (men det har jag ju redan gjort), då får du gräva fram just det jag skrev, (ordagrant) och dessutom i den kontext jag skrev det i. Om du inte ids göra det, tänker jag inte bemöta ovanstående med annat äv vad som nu framkommit. 

Jag är av den uppfattningen (rätt eller fel), att det spelar inte så stor roll om man har den nyaste, dyraste och bästa fotoutrustningen marknaden kan uppbringa, om man inte sätter fokus (någonstans) i bilden, men det är min personliga uppfattning. 

Avslutningsvis; Jag kommenterar sällan bilder på detta forum (av uppenbara skäl), då jag finner det synnerligen meningslöst att skriva så som dom flesta skriver sina kommentarer (liksom ovan, t ex), det tillför knappast någonting, åtminstone inte för mig.

Och utifrån det som nu framkommit i denna diskussionen, kan jag inte landa i en annan slutsats än att man skall man antingen skriva att man älskar vad dom publicerats, eller hålla käften. Någon konstruktiv kritik eller några påpekanden på möjliga förbättringar (t ex som att sätta fokus någonstans i bilden), det skall man hålla sig ifrån.

Någon som fortfarande undrar över varför jag sällan kommenterat några bilder på detta forat !?

Hej hopp !

Guest
This topic is now closed to further replies.