Jump to content
Sign in to follow this  
gerard ohman

skärpedjup

Recommended Posts

jag fattar inte...hur kan den här bilden vara 'skarp' både på pepsens morrhår i förgrunden och ända bort till nalle puh på tv-bänken ?

är det ett resultat av mobilens pyttelilla optik?

IMG_20190527_022757_463.thumb.jpg.cef557195245b1e958d4b92600e786d7.jpg

Jag skulle säga att det har med den lilla sensorn att göra, i kombination till den relativt korta brännvidden, så visst har det med optiken att göra.  Läste någonstans att vissa landskapsfotografer gärna använder sig av crop-sensorer just till landskap, därför att de mindre sensorerna ger ett skenbart längre skärpedjup.  Men brännvidden har också betydelse, slänger man på en riktig vidvinkel på  en ff så blir ju nästan hela bilden skarp  om bländaren är tillräckligt liten..  :)

EDIT: Skön bild btw!:thumbsup:

Många av de nya dyra mobilerna har fler objektiv för skapa boké. Men måste säga att ständigt backande Sony har en riktigt bra app som ger att man kan göra hela bakgrunden oskarp trots en enda kamera. Tar två bilder. Sen kan man med ett reglage öka /minska

Här hade det blivit skarpt hela vägen men appen gjorde bakgrunden oskarp

59767688_2158272454227783_602309639312244736_o.jpg

Det skall finnas till Iphone vad jag vet. Är den nyare /dyrare har den väl två brännvidder.

Sonys inbyggda funkar ok. Ni ser hur man jag justera skärpedjupet efteråt

Även en översta har boké fast mindre. Annars blir ju allt tokskarpt ;) 

20190528_081240.jpg

20190528_081509.jpg

Screenshot_20190528-081452.jpg

Jo har man nyare mobil eller en bra app så kan man ju ändra i efterhand, men då är det ju programvaran det hänger på till största del. Finns inte skärpa i bakgrunden från första början i en bild går den ju inte lägga till efteråt... Sen är det väl som nämnts vissa mobiler som har flera objektiv, dom kanske tar flera bilder och skapar en bild eller nåt, vad vet jag...

Inte för att det har så mycket med mobiltelefonens hård-eller mjukvara att göra, men om du sakta tömmer flaskan på sitt innehåll, skall du se att ju närmare du kommer botten på flaskan, desto kortare blir skärpedjupet. Det finns dom som hävdar motsatsen, men jag betvivlar riktigheten i det påståendet.

Tyvärr är det dessvärre en effekt som inte vara längre än till nästföljande dag.

20 hours ago, gerard ohman said:

jag fattar inte...hur kan den här bilden vara 'skarp' både på pepsens morrhår i förgrunden och ända bort till nalle puh på tv-bänken ?

är det ett resultat av mobilens pyttelilla optik?

Det är resultatet av mobilens pyttelilla sensor i kombination med den vidvinkliga optiken.

tack jens!

tack hasse för illustrationer! - tulpanerna jättetjusiga!

whiskeyn ser smaskig ut, men jag kan inte smaka....jäklar vad det slår på...annan sprit inga problem, dricker gärna gin med å utan tonic, vodka no problem, cognac mums, men whiskey....ajajaj....å baksmällan sen...ajajaj😶😶😶

tack A-L....peps tycker om dig också!

tack ulf och mathias....jo det är en märkvärdigt cool kille, peps. här på bilden i husses knä.

och tack för snabbversionen av svaret, Rolf!🙂

ps. vänd på bilden för maximal söthet...

ja men kolla...😁....det står ju göteborg på flaskorna!!

jag såg det innan men hjärnan reagerade inte, hah.

skitkul, men en TUNNA!!?

Min svåger köpte en rom-tunna av systemet, en som de tappat ur på flaskor alltså. för att ha i trädgården. det var visst en rejäl skvätt rom kvar i den, mer än en liter!!

skål.

6 hours ago, Farsta (Hasse) said:

De köpte den i Skottland. Sen har de besökt den en gång. Den ingår dock inte...Bara det som tappas/innehållet

ahaaaa....köpte IN sig. tunnan finns kvar i skottland. får den heta 'göteborg' då :blink::lol::17: