Jump to content
Sign in to follow this  
Ove555

Nikon D750 eller D850?

Recommended Posts

Tittar lite efter en ny kamera. Tycker Nikon D750 verkar bra för 11770 kr. Nikon D850 är ungefär 3 gånger så dyr för 34930 kr, den skulle jag helst vilja ha. Har förstått att en del av er här har haft D850 ett tag. Thomas Rolf och Cope, ni har väl alla D850, vore intressant och veta vad ni tycker om den i jämförelse med billigare alternativ eller har kanske Nikon någon ny modell på gång?

Bara drog ett test ur högen. Kostade nästan  20 000 när den kom men är ju 4 år sedan. Har svårt att tro att inte bildkvalitén skulle räcka men kanske AF och annat förbättrats under tiden? Ingen aning men låter prisvärt tycker jag: https://www.objektivtest.se/nyheter/test-nikon-d750-en-suveran-allroundkamera/

Edit: wifi och vinklingsbar skärm är två finesser jag idag skulle sakna.  Och de finns

Jag har aldrig provat en D750  men har en D850 som jag är mycket nöjd med, jag har även en D810 som jag också är nöjd med och köpte D850 för högre upplösning 45,4 mp, högt dynamiskt omfång, snabb serietagning, vinklingsbar skärm. har min D810 som reserv och extra kamera. 800 serien saknar lågpassfilter på sensorn vilket ger skarpare bilder, D750 har däremot sitt filter kvar.

Tack för era svar! Har varit nöjd med min D800 nu fram till det blev fel på slutaren. Och tittar man då på D850 verkar det inte vara så stor skillnad på bidkvalitén som motiverar prisskillnaden. Och filer på ca 70 mb och en upplösning på 45.6 mb medför vad jag har förstått problem också som t ex kortare slutartider i en del situationer (för ett bra resultat) och långsammare hantering på datorn.  Det verkar kanske inte så lyckat att köpa en till D800 nu när det blivit fel på den här slutaren efter bara drygt 11000 exponeringar. Men det lutar nog ändå mot en till be.g D800, ser att man kan få dem till bra priser nu. 

11000 Exponeringar är u ingenting. Börja med att kontakta Nikon och skicka in kameran för kontroll och prisuppgift.

11 minutes ago, Rolf said:

11000 Exponeringar är u ingenting. Börja med att kontakta Nikon och skicka in kameran för kontroll och prisuppgift.

Jag ska göra det. Men skulle kunna tänka mej att ha 2 Nikon D800 kameror om det blir något fel på den ena så man har den andra att ta till. Har chans att köpa en bra D800 nu vid snabb affär till ett bra pris.

Min D800 ser nu ut att vara ok igen. Ska avgöra i dag om jag ska köpa en till be.g d800 billigt eller kanske en ny D750. Är osäker på hur jag ska göra. Undrar vilket som vore bäst? En ny D750 kostar ca 5000 kr mer än den här begagnade D800 med under 5000 exponeringar.

5 hours ago, Rolf said:

Har du testat göra rent kontakterna mellan objektiv och kamerahus?

Nej. Hur gör man det? För det har jag aldrig gjort.

Ta en topz med lite isopropanol och gnugga kontakterna i kamerahuset och på objektivet, ta inte för mycket, det skall inte rinna.

Vet inte var skakningsoskärpan berodde på när jag fotograferade spindeln 

5 minutes ago, Rolf said:

Ta en topz med lite isopropanol och gnugga kontakterna i kamerahuset och på objektivet, ta inte för mycket, det skall inte rinna.

Isopropanol, var finns det att köpa?

Vet inte var det var för fel när jag fotograferade spindeln (och det blev skakningsoskärpa. Men just nu ser det ut som kameran fungerar ok. Har tittat på olika kameror och tycker inte det ser ut som det finns något bra alternativ till den D800:an jag redan har förutom D850, men den tycker jag ju är för dyr. Så jag lägger nog hellre pengarna på ett nytt objektiv.

1 hour ago, Ove555 said:

Vet inte var skakningsoskärpan berodde på när jag fotograferade spindeln 

Isopropanol, var finns det att köpa?

Kjell och company eller Apoteket. Kjell är nog billigare. Finns säkert på andra ställen också som färghandeln tex.

51 minuter sedan, Ove555 sade:

Vet inte var det var för fel när jag fotograferade spindeln (och det blev skakningsoskärpa. Men just nu ser det ut som kameran fungerar ok. Har tittat på olika kameror och tycker inte det ser ut som det finns något bra alternativ till den D800:an jag redan har förutom D850, men den tycker jag ju är för dyr. Så jag lägger nog hellre pengarna på ett nytt objektiv.

Den kanske har spindelfobi. :lol:

Bra optik är viktigare än det senaste kamerahuset för det mesta.

Säkerställ att du kan lita på den gamla. Kanske en check and clean? De kopplar ju upp den och kan kanske se om det är något strul. Och behåll sedan D800. En mkt bättre kamera än de flesta vågar drömma om. Mitt råd. Den är ju knappt inkörd dessutom. "Lågmilare"  ;) 

14 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Bra optik är viktigare än det senaste kamerahuset för det mesta.

:ph34r:.

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

Och behåll sedan D800. En mkt bättre kamera än de flesta vågar drömma om.

:ph34r:.

Så är det väl? Men vad jag har sett av Oves fina bilder är det liksom jag mest statiska motiv. Då spelar ju varken bättre AF eller snabbare serietagning någon större roll. Sen har jag den största förståelse för att vissa vill uppgradera. Saker som snabbare AF eller tom högre upplösning kan vara skäl nog

26 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

tom högre upplösning kan vara skäl nog

Om man har en D8xx, är knappast upplösningen en dealbreaker om man vill uppgradera, såvida man inte skriver ut i 2×3 meter (eller högre) förstoringar. 6Mp räcker till utskrifter på 50×70. Min mobil (Samsung S8+) har 16 Mp, (tror jag det är).

I mitt fall är någon uppgradering def. inte aktuell inom överskådlig framtid. Ibland ser jag bilder folk tagit med en Nikon D90 (som exempel), och tro mig, om ingen hade berättat det, hade jag aldrig kunnat gissa det.

Jag är också inne på din linje men hur det än är. Har man ett riktigt starkt intresse så har man. Det kan gälla cykelkomponenter eller whiskey (!). De flesta känner ingen skillnad om man "uppgraderar"  sakerna. Men bara Vissheten att man har det bästa kan göra gott. Sån är dock inte jag. Bra grejer men sällan top of the line produkter.