Jump to content
Sign in to follow this  
Ove555

Nikon D750 eller D850?

Recommended Posts

On 2019-05-30 at 8:02 PM, Farsta (Hasse) sade:

Har man ett riktigt starkt intresse så har man.

Jag säger inte emot, man avgör själv vad man vill lägga pengarna på. Vad jag försöker förmedla är att utifrån de bilderna som läggs upp på detta forum inklusive your`s truly`s, är det inte utrusningen som sätter begränsningarna i första hand, och jag framförde mitt resonemang i största välmening, i så måtto att det är bättre och lägga pengarna på något som kan utveckla det fotografiska kunnandet, än att köpa nya prylar som ändå inte kommer att utgöra någon skillnad i bildskapandet för de flesta av som hänger på detta forum, då de flesta av oss redan har prylar som håller så hög teknisk kvalité, att vi (de flesta av oss) inte kan utnyttja dessa prylar till sin fulla potential. Jag utgår naturligtvis från mig själv, rätt eller fel. Åter igen, man gör vad man vill för sina pengar, inget snack om saken. Går man igång på att köpa nya fotoprylar varje år eller så, go for it ! Själv tycker jag det är bättre att lägga pengarna på något annat (t ex. en fotoresa) och lära sig krama ut det mesta ur det man redan har, och dit är det lång, åtminstone i mitt fall.

Låt mig ta som exempel Mathias som var med på er träff och den utrustning han hade, och dessutom titta på resultatet. Jag skulle vara intresserad av att ta del av hans funderingar runt det fotografiska, för om man använder sig av en storbildskamera (likt den han hade vid det aktuella tillfället), då drivs man av ett genuint intresse av den skapande processen som ligger bakom bilden, för som alla förstår är det ingen kamera (som han använde sig av) som man kan "spray and pray" med. Nä, bakom varje bild  ligger ett genuint intresse för hantverket bakom den färdiga bilden, en medveten process som (förhoppningsvis) skall leda fram till ett önskvärt resultat och som dessutom bygger på kunnande, inte på en chansning.

Det är också på det sättet jag vill att mina bilder skall komma till, med skillnaden att jag använder mig av modernare verktyg. Till saken hör, att för att nå dit jag önskar (och jag vågar påstå att det gäller de flesta som hänger här), räcker det inte bara med de rätta verktygen, hur bra de än är, utan du måste också veta hur du skall använda dom, och det är en kunskap du inte kan köpa dig till, utan det måste läras in, genom studier och försök

Det var detta jag i all välmening försökte förmedla tidigare, men det togs väl emot så där, kan jag konstatera.

Det är ett svårt val hur man ska göra med sina surt förvärvade slantar. Vill man ha ut mesta möjliga ur sina slantar så är väl begagnatmarknaden rätt väg att gå.

För egen del hade jag nog haft väldigt svårt för att köpa ett äldre begagnat hus såsom tex D800 eller D750 även om det är fina kameror. Framför allt om det avses hänga med över lång tid framöver. Jag hellre lagt pengarna på något nyare prylar som är up to date lite längre även om det kostar lite mera i dagsläget. Tex 800:an lanserades 2012 och det tycker jag börjar bli aningens för gammalt att köpa på sig i dagsläget.

Det är min tankegång men du ska naturligtvis göra det du anser vara bäst för dig. Lycka till med ditt köp oavsett vad du väljer köpa :)