Jump to content
Sign in to follow this  
Ove555

Nikon D800. Slutarfel?

Recommended Posts

Märkte i dag när jag skulle ta några bilder med snabb slutartid  att slutaren var öppen alltför länge i förhållande till vad kameran visade. Provade sedan att sätta in ett nästan fulladdat batteri, men ingen förändring. Och det är inte bara det att slutaren är öppen för länge. Provade att ställa in på 1/4000 och slutaren var ändå öppen uppskattningsvis minst 1/10 dels sekund. Men enligt exif var det 1/4000. Så det blir nog till att lämna in kameran och få den kontrollerad. 

Vet inte exakt, men ca 36000-40000 exponeringar.

Det var fel. Just nu har den 11348 exponeringar.

Det är konstigt det här. Det var så att jag tog en bild på en spindel som satt helt stilla på en vit dörr och fokuserade på den med kameran i P-läge 1/125 bländare 4  och fick skaknings-oskärpa. Och det borde jag ju inte fått med den slutartiden, . Tog sedan fler bilder med kort slutartid och fick fortfarande skaknings- oskärpa. Sen hördes det också som slutaren var öppen minst 1/10 innan den exponerade. Då utgick jag ifrån att det blev för långa slutartider och att det därför blev skaknings-oskärpa. Kollade även Samma objektiv med D7100 och då bara smackade det till jättesnabbt till slutaren stängdes.

Och det hörs fortfarande som att slutaren är öppen för länge på D800 när jag tar bilder med korta slutartider t ex på 1/125 och kortare. Men det är den kanske ändå inte? För när jag tar på långa slutartider blir bilden ljusare och på kortare tider mörkare. Har kollat om jag ställt in den på exponeringsförlängning, men det ser det inte ut som jag gjort. Men nu verkar det även vara fel på blixten för den utlöser inte sig i uppfällt läge.

PS: Att veta hur olika inställningar gör med kamerans funktioner kan vara tidsödande har jag fått erfarenhet av. Det senaste här var att inte blixten fungerade i uppfällt läge, Och orsaken till det har jag ägnat en längre tid åt nu. Såg att kameran stod inställd på HDR, provade att stänga av det och nu fungerar blixten igen.

Det borde väl finnas en möjlighet att göra en reset på alla inställningar i kameran, så kan man i alla fall utesluta att det är något sådant som spökar.

3 hours ago, Rolf said:

Du har inte lyckats aktivera spegeluppfällning (MUP?)

Provade nu att ställa den på MUP och exponerade och lät spegeln vara uppe några sekunder, vred sedan tillbaka till S, och nu hörs ingen fördröjning innan slutaren går tillbaka. Ska kolla i morgon om det även rättat till sig med skaknings-oskärpan.