Jump to content
Sign in to follow this  
Jens Nilsson

Promenad i Limerick

Recommended Posts

Det blev som jag nämnt innan inte så mycket fotande under vår visit på Irland, förutom bröllopet. Tyvärr får jag säga, det finns mycket att fota där. Men då man går runt med en hel fårskock familj så hinner jag ju inte stanna och ta de bilder jag skulle vilja, så det här är mer att betrakta som minnesbilder..

1 Sarsfield Bridge, fotat precis nedanför vårt hotell.

1.thumb.jpg.a27fe5dae8daba9325c39b11e5971b29.jpg

2. Samma bro sedd från andra hållet...^_^

2.thumb.jpg.0af0eabb1408b1117664867db6dbc837.jpg

3.  Oj, det här ser jag nu blev nästan en dubblett, tagen från samma plats som den innan... Åja, bortse från den här då. Eller den förra...:D Jag har ju ändå inte postat så mycket det senaste året...B)

3.thumb.jpg.b79b73f4aba1ed4eeb1bb8765eb49a36.jpg

4.Här en lite utbuktning, det är en liten minnespark till vänster, Limerick Emergency Services Memorial. King John's Castle i bakgrunden. Vattnet i floden Shannon reste sig säkert en meter på nätterna,häftigt med riktigt tidvatten...

4.thumb.jpg.275f85afef270e56a4fa6b6ee74b4a4f.jpg

5. King John's Castle... Vi funderade på att besöka det och gå upp i tornet men det blev inte. Vi knallade förbi bara.

5.thumb.jpg.8be0a94760954abbe60c6d64c02181e5.jpg

6. Thomond Bridge..

6.thumb.jpg.b67f147d04a60a7d8ff73f9ceee7e612.jpg

7. Saint Munchin's (Roman Catholic) Church. En katolsk kyrka alltså, men inte den som bröllopet vi var på ägde rum i.

7.thumb.jpg.00f2b094779f1e77c017e467c4e76766.jpg

8. Strandpromenaden längs floden, minnesparken längst ut i böjen. Just det här stråket är byggt av trä, med räfflat golv typ och den hundägare som INTE plockar upp eventuellt hundbajs på den riskerar en böter på 4000 euro. Men man ska ju visserligen bli ertappad också. Men jag hade nog plockat upp efter min hund där om jag hade haft någon...^_^

8.thumb.jpg.22f4335ebd93843b75fbaace69aa2d0a.jpg

9. En del parkeringsplatser sticker ut lite...

9.thumb.jpg.553b442329070d68cb9b03f8dcab77f8.jpg

10. En bro jag inte hittar nåt namn på..

10.thumb.jpg.3b089b81709fbea22dc42ce294336f80.jpg

Ja det var nog det jag hade att bjuda på, om någon tagit sig tid att titta så tackar jag för titten!:)

2 minuter sedan, Martin sade:

Trevliga saker och de där böterna för hundägarna borde vi införa i Malmö också, det efterlevs ganska illa här...

Ja jag vet inte om det gäller överallt, men just på den träbron var det skyltat i alla fall. Nog tror jag det har en liten effekt åtminstone..

2 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Trotts "skocken" så tycker jag du lyckades bra med att fota. Avundsjuk på denna resa är jag iaf.

Tack Todde, ja Irland är fantastiskt fint. Finns motiv överallt!:)

8 timmar sedan, Rolf sade:

Fina bilder, kul att se lite dokumentärt från Irland!

Tack Rolf, önskar bara att jag hade fått mer variation i bilderna men det blev aldrig riktigt läge för det av nån anledning..:)

7 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Skönt att se dig på banan igen. Irland har väl alltid lockat mig med sin natur och här visar du ju att även stadsmiljöerna är fina. Bra dokumenterat. :thumbsup:

Tack Ulf!:) Om jag är på banan kan nog diskuteras, men jag tänkte göra ett försök i alla fall. Naturen är fantastisk på Irland , men jag gillar även arkitekturen, dom bygger helt annorlunda än vi känns det som, även om nya byggen ser lite modernare ut men materialen man använder skiljer sig något. Man ser ytterst sällan, (kanske aldrig t o m) trähus där. Vackra stadsmiljöer finns det gott om, hade hoppats på mer bilder från Dublin men vi gick inte runt där så mycket tyvärr, blev endast ett par mediokra bilder...

12 timmar sedan, sanne sade:

Fine fotos fra byen af..mange grå bygninger...synes jeg...Var I også ude i naturen ? 

Tack sanne!:) Ja det mesta är ju byggt i sten och betong så det är mycket grått, även om det finns mycket som dom har målat också. 

Nej vi hann aldrig vara i naturen den här gången, då vi var där hela familjen och med släkt och vänner var där för bröllopet. Så vi gick mest och strosade på stan när vi hade möjlighet.

22 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tack Todde, ja Irland är fantastiskt fint. Finns motiv överallt!:)

En dröm är att bo i en stenhydda strax utanför en liten by en vecka och gå till den lokala puben på en öl.

9 timmar sedan, ToddeSwe sade:

En dröm är att bo i en stenhydda strax utanför en liten by en vecka och gå till den lokala puben på en öl.

Hotell funkar också för min del..:D Fast oftast bor vi hos min frus syster dock i Limerick, förutom när vi varit i Dublin. Då blir det hotell. Men förstår din tanke, och lokala pubar finns det gott om. Det är en helt annan kultur där, man ses knappt hemma hos folk, inte på en fika som vi gör utan man ses en sväng på puben. Eller då går man dit ensam och tar en öl och läser tidningen. Fast visst ser man dom som varit på puben lite väl ofta där också..

1 timme sedan, Cope sade:

Trevliga bilder från ett land jag har i pipeline för ett besök i. Riktigt roligt att få se lite bilder därifrån👍

Tack Cope, jag tror inte du blir besviken om du kommer dit. Särskilt om du gillar Guinnes…:y15:

10 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tack Cope, jag tror inte du blir besviken om du kommer dit. Särskilt om du gillar Guinnes…:y15:

Hehe, det blir jag säkert inte även om jag föredrar en Pepsi Max :D