Jump to content
ToddeSwe

Tränar vidare på suddig-bakgrund.

Recommended Posts

Idag tog jag mitt 50mm och då blev det bättre med oskarp bakgrund med rörelse, eller vad man kallar det. :)

1.

_6103636.thumb.jpg.759728299203073449d815d94ed2747f.jpg

1.1 första försöket, skapade en fantomskugga runt huvudet.

_6103636-2.thumb.jpg.dddbc333b3de012fec444b7a17c7eb6e.jpg

1.2 har försökt ta bort så mycket som möjligt.

_6103636_2.thumb.jpg.7f3f72f89a474d8e8d8d04be20f29b94.jpg

2.

_6103640.thumb.jpg.ce21b26c939be4e6d4a29f86b0c77fe8.jpg

Just nu, Mathias sade:

Ja det där med panorering är inte helt lätt men här tycker jag du fått till det bra :)

Tack Mathias, nej det tog 185 bilder för att få dessa två. MEN det var enklare med 50mm ändå. Tror jag använde 70-200 förra testen.

1 minut sedan, Jens Nilsson sade:

Nä panorering är inte det lättaste, men det här blev ju bra! tur att du fotar digitalt, då kan man bränna av massor av exponeringar.^_^

Nej och samtidigt ska man ha den lilla rutan på ansiktet. Men detta är ju även en övning för att följa fåglarna så... :)

Jag undrar hur dom klarade sig förr i tiden när det bara fanns film. Måste ha blivit dyrt att bli bra på att fota förr i tiden.

Just nu, ToddeSwe sade:

Nej och samtidigt ska man ha den lilla rutan på ansiktet. Men detta är ju även en övning för att följa fåglarna så... :)

Jag undrar hur dom klarade sig förr i tiden när det bara fanns film. Måste ha blivit dyrt att bli bra på att fota förr i tiden.

Ja antagligen... Åtminstone framkallningen...

3 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Ansågs film vara dyrt förr?

Ingen aning, men min gissning är att det tillverkades  mer film förr, minns inte vad man fick betala för en rulle när jag var yngre men inte tror jag det var jättedyrt precis. Men framkallningarna kostade ju en del om man nu inte gjorde det själv förstås. Men jag tror inte man ville slänga nåt i onödan..

Just nu, Jens Nilsson sade:

Ingen aning, men min gissning är att det tillverkades  mer film förr, minns inte vad man fick betala för en rulle när jag var yngre men inte tror jag det var jättedyrt precis. Men framkallningarna kostade ju en del om man nu inte gjorde det själv förstås. Men jag tror inte man ville slänga nåt i onödan..

Dom seriösa framkallade nog själva, och dom som ville träna på en suddig bakgrund eller panorering kan man ju räkna till egna framkallare. :)

Fungere fint her..men dit fugle billede i bevægelse..synes jeg var alt for uskarpt..jeg er heller ikke god til det selv..men kan jo kun sige min mening her 🙂

12 timmar sedan, sanne sade:

Fungere fint her..men dit fugle billede i bevægelse..synes jeg var alt for uskarpt..jeg er heller ikke god til det selv..men kan jo kun sige min mening her 🙂

Tack Sanne, ja den skulle egentligen ha kastats men tyckte den hade något ändå...

On 2019-05-14 at 9:54 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Väl panorerat. :thumbsup: Du får ta dig ut till 25:an och träna panoreringar på alla bilar som far förbi. :D

Ska ta en korsning i växjö en dag tänkte jag. Kan bli skojiga bilder, men jag vill ha bakgrunden ännu mer suddig. Så jag får jobba vidare lite till.

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

men jag vill ha bakgrunden ännu mer suddig.

= Längre exponeringstid.

1 timme sedan, Mr.T sade:

= Längre exponeringstid.

Eller så fixar du det i efterbehandlingen om du inte kan ta om bilderna  :)

37 minuter sedan, Cope sade:

Eller så fixar du det i efterbehandlingen om du inte kan ta om bilderna  :)

VA?! Hur då?

11 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Det blev ju hur bra som helst!! :thumbsup::thumbsup:

Ja nästan, men sen såg jag en fantomskugga på huvudet mest som jag har försökt ta bort den senaste halvtimmen nu.

_6103636_2.thumb.jpg.50589c3269668687b3849e2bac34d7f8.jpg