Jump to content
Sign in to follow this  
Jens Nilsson

Hjälpte en Coreus marginatus

Recommended Posts

Eller en bredkantad skinnbagge på svenska. Åtminstone tror jag att det är en sån. Höll på hela dagen även i dag i trädgården, men nu hade jag makrot inom räckvidd. Men jösses så ringrostig jag blir under vintern, och synen blir ju sämre med åren så makro blir snart omöjligt, då läsglasögonen måste på och av hela tiden...

Men denna bagge satt i alla fall fast i någon gammal spindeltråd på altanen,den strosade väl runt på stolpen och fastnade, ingen spindel fanns dock i närheten så jag antar att det var gammalt nät. det finns ju en  hel del sånt på våren när man börjar städa upp inför sommaren...

Jag såg hur den vände håll när jag ville fota den men den kom aldrig någon vart, till slut insåg jag som sagt att den fastnat i en spindeltråd med den stora väntra antennen. Jag lyckades "skära av" tråden med min tumstock, och då vandrade den i väg, jag lyckades lura den att kliva ombord på ett löv och så bar jag ner den till gräset som jag blött ner ordentligt, tänkte att den kanske var törstig efter denna strapats.

Och där i gräset så började den röra på sig, så jag hoppas den klarar sig!:)

1.

1.thumb.jpg.971293b2a12a9513ece017d1cb25eeb2.jpg

2.

2.thumb.jpg.8ab0d5e754e79a5207f0b232aa73eede.jpg

3.

3.thumb.jpg.bacd5bf04c8e602e1cf4e5e0c21dff82.jpg

4.

4.thumb.jpg.462fb76debc2f5a4fc910ff5925dac59.jpg

5.

5.thumb.jpg.93af6f05a6eb528027d18dfa78db8b45.jpg

6.

6.thumb.jpg.5b6543bb9e71357788a9bc61a1bf6c32.jpg

8 timmar sedan, Rolf sade:

Här märks då ingen ringrostighet. Skarpa och fina bilder rakt igenom!

Tack Rolf, nä det kanske inte syns så mycket på bild, annat än lite missad fokus och otillräckligt skärpedjup, men baggen var rätt stor och det hjälpte inte hur liten bländare jag än valde, men min ringrostighet kändes desto mer.:)

2 timmar sedan, Cope sade:

Snyggt Jens👍

Tack tack!:)

Nja ringrostig vill jag nog inte hålla med om!! Tycker det här är alldeles utmärkt!

Ett plus i kanten för din räddningsaktion :)

4 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Vilken historia. 😃

Tycker också det ser bra ut, du får skaffa glasögon så kan du på att igen. 😃

Tack! Ja jag har ju läsglasögon nu, men tycker att det är svårt att fota med dom. Även om jag ser sämre nu en tidigare så tittar jag gärna i sökaren utan glasögon, mennär jag se på skärmen hur det blev eller göra inställningar på kameran så ser jag inget, då måste dom på. Och krälar man på marken osv blir det bökigt...-_-

3 timmar sedan, lillepv sade:

Fint fotat överlag.:thumbsup:

Tack lillepv!:)

2 timmar sedan, Mathias sade:

Nja ringrostig vill jag nog inte hålla med om!! Tycker det här är alldeles utmärkt!

Ett plus i kanten för din räddningsaktion :)

Tack Mathias för den trevliga kommentaren, den värmde!:)

1 minut sedan, Jens Nilsson sade:

Tack! Ja jag har ju läsglasögon nu, men tycker att det är svårt att fota med dom. Även om jag ser sämre nu en tidigare så tittar jag gärna i sökaren utan glasögon, mennär jag se på skärmen hur det blev eller göra inställningar på kameran så ser jag inget, då måste dom på. Och krälar man på marken osv blir det bökigt...-_-

Glömmer aldrig den dagen jag hängde på mig glasögon, det var ett nederlag eftersom det var beroende på åldern. MEN fan vad jag såg bra och kunde läsa den minsta texten utan vidare.

Efter ett tag så glömmer man att dom är där, både på gott och ont. :)

2 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Glömmer aldrig den dagen jag hängde på mig glasögon, det var ett nederlag eftersom det var beroende på åldern. MEN fan vad jag såg bra och kunde läsa den minsta texten utan vidare.

Efter ett tag så glömmer man att dom är där, både på gott och ont. :)

Jo fast mitt problem är att jag inte behöver ha på dom jämt, från en meter och bort ser jag lika bra som en örn. (Tror jag...:whistle:) Börjar kanske vara dags för progressiva glasögon..

7 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Med tanke på synproblem och ringrostighet så undrar man hur bra kan bli när det redan är grymt bra. :star:

Tack, det var snällt sagt! :)

Fast det blir kanske inte så mycket  bättre än så här, det som inte syns är hur mycket mer som hamnar i papperskorgen...^_^

Ja så er insekterne ankommet...tænker lidt på alle de edderkopper du på altanen..men dem har du måske ikke set endnu 😄  fine fotos her 

12 timmar sedan, sanne sade:

Ja så er insekterne ankommet...tænker lidt på alle de edderkopper du på altanen..men dem har du måske ikke set endnu 😄  fine fotos her 

Tack sanne! Jo några spindlar har jag sett, den jag postade i min tråd om spindlar häromdagen bar jag ut från vår altan i söndags!:)