Jump to content

Recommended Posts

Tog en tur till en närbelägen sjö igår kväll för att lyssna efter dvärgbeckasiner. De rackarna spelflyger i skymningen så bilder är inte att tänka på men ljudet är rätt häftigt, som en häst som galopperar över en träbro. Jag hade lyckan att få höra två stycken samt ett antal enkelbeckasiner och morkullor. På väg till denna sjö så hittade jag några villiga modeller i alla fall, håll till godo.

#1 Tranor som trumpetar

Tranor.thumb.jpg.b199297b304e77c779249b892c0d169e.jpg

#2 Hare

Hare.thumb.jpg.5efcfb94ac728e91b8a9fed07fb0d759.jpg

#3 Råbock

1796335068_Rbock.thumb.jpg.34b9d5c05d388d9c000e4f1b4c664b01.jpg

Fina bilder Ulf, inget värmedaller där inte. :)

Jag anar också en röd ton ... eller så får jag för mig det för att dom andra sagt det.

Fina bilder på härliga möten du fick! Kommer det fortfarande tranor söder ifrån? du verkar också ha ett smörgåsbord av djur utanför dörren, precis som i Skåne! Avis! 

Jag har också ett par ställen där jag vet att enkelbeckasinen bor, men på det ena stället håller den till mest i vassen så man ska ha tur om man få se den. Det har jag aldrig haft, bara hört den. Får se vad det är för väder i morgon kväll, kanske gör jag ett försök.

19 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Fina bilder Ulf, inget värmedaller där inte. :)

Jag anar också en röd ton ... eller så får jag för mig det för att dom andra sagt det.

Tack. :) Värmedaller var inte aktuellt här, blåsigt och fem plusgrader.

15 timmar sedan, Mona sade:

Fina bilder på härliga möten du fick! Kommer det fortfarande tranor söder ifrån? du verkar också ha ett smörgåsbord av djur utanför dörren, precis som i Skåne! Avis! 

Jag har också ett par ställen där jag vet att enkelbeckasinen bor, men på det ena stället håller den till mest i vassen så man ska ha tur om man få se den. Det har jag aldrig haft, bara hört den. Får se vad det är för väder i morgon kväll, kanske gör jag ett försök.

Tack. :) Vet inte om det tranor som kommit nu eller om det är såna som har valt att stanna här. Visst har man det bra med naturen och ett rikt djurliv runt knuten.

Enkelbeckasiner ser jag ibland när de spelflyger, de brukar starta sin uppvisning lite tidigare på kvällen än vad dvärgbeckasinen gör.

9 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Tack. :) Vet inte om det tranor som kommit nu eller om det är såna som har valt att stanna här. Visst har man det bra med naturen och ett rikt djurliv runt knuten.

Enkelbeckasiner ser jag ibland när de spelflyger, de brukar starta sin uppvisning lite tidigare på kvällen än vad dvärgbeckasinen gör.

Ikväll var jag ute och skulle försöka få se enkelbeckasinen. Jag vet ingenting om dessa fåglar och hur dom beter sig, så när jag hörde den så trodde jag det var flera som höll till i en kohage intill ett vassområde. Trodde det var flera som "pratade" med varandra då det lät som ljudet kom från flera ställen. Men plötsligt såg jag hur den flög runt på hög höjd i cirklar och spelade. Jag trodde det var vi som störde deras häckning eftersom den aldrig gick ner. Så var det kanske inte?

9 timmar sedan, Mona sade:

Ikväll var jag ute och skulle försöka få se enkelbeckasinen. Jag vet ingenting om dessa fåglar och hur dom beter sig, så när jag hörde den så trodde jag det var flera som höll till i en kohage intill ett vassområde. Trodde det var flera som "pratade" med varandra då det lät som ljudet kom från flera ställen. Men plötsligt såg jag hur den flög runt på hög höjd i cirklar och spelade. Jag trodde det var vi som störde deras häckning eftersom den aldrig gick ner. Så var det kanske inte?

Det beror nog på hur den lät. När den spelflyger så stiger den uppåt för att sen göra en dykning och spänner då ut de yttre stjärtfjädrarna så de börjar vibrera och framkalla ett ljud ungefär som när ett får bräker. Flyger den däremot runt och "skriker" så är det någon form av varningsljud eller avledningsmanöver och då ar ni nog nära boet.