Jump to content
ToddeSwe

Ryggsäck för 150-600 objektiv?!

Recommended Posts

Hej

Vad använder ni när ni vill ha era större tele-objektiv på kameran för att slippa byta på plats?

Sitter och letar ryggsäck men det finns ju hur mycket som helst, går snabbare att fråga er.

Svara gärna med bild när kameran med telet är monterat. :)

Jag har bara använt lowepro flipside i 3 olika storlekar då jag gillar det konceptet. Sedan några år anvönder jag deras största storlek i serien flipside aw 500 och den är jag nöjd med.

Men dom gångerna jag fotar med längre brännvidd så har jag nog kameran hängande på axeln då man aldrig vet när motivet dyker upp. Det är ju i regel vilt jag fotar med längre brännvidd.

Vid landskapsfotografering ligger dock allt i ryggan för det mesta om jag vet vilken plats jag ska till. Annars hänger den på axeln då också🙂

Jag är nog mer ute efter transporten från huset till bilen. För när man kommer fram så hänger den ju på halsen. 

Men om det behöva så ska den passa monterad o klar. 

Nu har jag min lilla lowepro med kameran och ett objektiv. Sedan har jag en axelväska med det stora i. Inte optimalt alls. 

Jag föreslår att du tar med prylarna till en fotoaffär, tex Scandinavian photo och provar live.

2 minuter sedan, Rolf sade:

Jag föreslår att du tar med prylarna till en fotoaffär, tex Scandinavian photo och provar live.

Vad sura dom blir när jag inte köper den där. 😃

50 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Vad sura dom blir när jag inte köper den där. 😃

Nädå, det är bara att deklarera att du är ute och tittar efter ett bra alternativ. Om dom sen "inte" har det så är det inte ditt problem :)

Jag har en Icebreaker, kan inte på rak arm säga vilken men Medium eller large.

https://www.cyberphoto.se/search?q=icebreaker

Det är en bra ryggsäck men jag tror det finns bättre. Köpte den på erbjudande och har inte använt den så mycket mer än någon gång på fotoutflykter. Nu med mitt nya 150-600 har den däremot hängt med varje gång. Smidigt att transportera det i bilen på det sättet samt till och från om man skall till fotoplats och inte förväntas fotografera under tiden. Var ute en runda innan idag faktiskt, får se om det blev något på minneskortet... 

Jag är inne på någon av Loweprovarianterna som min nästa, vi får se vad det blir.

I den Icebreaker jag har fungerar det bra men har fått ta bort lite fack på ena sidan för annars blev mittenrännan lite i tightaste laget. 

Jag har också en Icebreaker tror min är en large den rymmer lätt min 300mm f2.8 monterat och lite andra objektiv samt drickaflaskor och annat under locket på ovan sidan kan man ha regnkläder hoprullade eller annat, till mitt 600mm har jag en Tamrac väska "adventure"som har utgått men den är riktigt stor och rymmer mycket.

Annars har F-stop eleganta lösningar där man kan byta ut inredningen i säcken, allt efter hur man packar den. Jag har två F-stop säckar som jag haft med mig under denna resa sedan ~7 månader och jsg tycker dom är väldigt bekväma att bära.

Men det skall i sammanhanget nämnas att jag läst om flera som är väldigt nöjda med sina Lowepro-väskor. Jag har en Lowepro väska själv (om än inte ryggsäck eller för någon större utrustning, men den tar ett hus med påmonterad motor (om minnet inte sviker mig) och i mitt fall, en 100 mm glugg)), och kvaliteten är det inget fel på.

17 timmar sedan, Cope sade:

Nädå, det är bara att deklarera att du är ute och tittar efter ett bra alternativ. Om dom sen "inte" har det så är det inte ditt problem :)

Ja det låter ju bra! :)

Tack för svaren, nu har jag lite att undersöka. Hittade Connys LowePro flipside 500 för under 1000:- lappen, ett riktigt småländskt pris på eBay. :)

On 2019-05-06 at 8:57 PM, Cope sade:

Jag har bara använt lowepro flipside i 3 olika storlekar då jag gillar det konceptet. Sedan några år anvönder jag deras största storlek i serien flipside aw 500 och den är jag nöjd med.

Men dom gångerna jag fotar med längre brännvidd så har jag nog kameran hängande på axeln då man aldrig vet när motivet dyker upp. Det är ju i regel vilt jag fotar med längre brännvidd.

Vid landskapsfotografering ligger dock allt i ryggan för det mesta om jag vet vilken plats jag ska till. Annars hänger den på axeln då också🙂

Hittade denna: https://www.ebay.com/itm/Lowepro-Flipside-500-aw-FS500-AW-shoulders-camera-bag-anti-theft-bag-rain-cover/273839128124?hash=item3fc2157e3c:g:yyQAAOSwEm1bE6lS

Är du säker på att du inte har AW II?

12 timmar sedan, Cope sade:

Japp....helt 100 då den inte var uppfunnen när jag köpte min😀

Bra då beställer jag den nu! :)

18 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Bra då beställer jag den nu! :)

Kul, hoppas du blir nöjd🙂

3 timmar sedan, Cope sade:

Kul, hoppas du blir nöjd🙂

Jag är lätt att tillfredsställa. Får jag bara i det stora objektivet är jag nöjd. 

Då håller vi tummarna för att det ska få plats utan att du behöver sy om intredningen i ryggan eller såga av dom främsta linserna på gluggen🙂

22 minuter sedan, Cope sade:

Då håller vi tummarna för att det ska få plats utan att du behöver sy om intredningen i ryggan eller såga av dom främsta linserna på gluggen🙂

he he he jag är ju även nöjd om bara objektivet går ner och kameran vid sidan om. :) Som jag har det nu så får jag släpa på två väskor.

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

he he he jag är ju även nöjd om bara objektivet går ner och kameran vid sidan om. :) Som jag har det nu så får jag släpa på två väskor.

Det borde fungera bra. Jag har en flipside 400 och fick ner mitt 150-600 monterat på huset och den är väl mindre än den du har beställt. Räkna dock inte med att kunna ha med sig så hemskt mycket mer när du har den kombon i ryggan.

28 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Det borde fungera bra. Jag har en flipside 400 och fick ner mitt 150-600 monterat på huset och den är väl mindre än den du har beställt. Räkna dock inte med att kunna ha med sig så hemskt mycket mer när du har den kombon i ryggan.

Tack vad skönt! Det räcker med 50mm eller 24-70 ifall något annat dyker upp så är jag nöjd.

On 2019-05-12 at 8:14 PM, ToddeSwe sade:

Tack vad skönt! Det räcker med 50mm eller 24-70 ifall något annat dyker upp så är jag nöjd.

Skit i 50 mm och 24.70 gluggen. Det är bättre om du kontrollerar att du får ner minst 30 cm baguette med valfri fyllning :D

20 timmar sedan, Cope sade:

Skit i 50 mm och 24.70 gluggen. Det är bättre om du kontrollerar att du får ner minst 30 cm baguette med valfri fyllning :D

Ha ha ha den tanken har aldrig slagit mig. :) Bra ide faktiskt!