Jump to content
ToddeSwe

Harar i motljus från idag.

Recommended Posts

Så kom jag till samma ställe som rådjuren var på idag. Samma jävla motljus. Men jag gjorde så gott jag kunde, prova lite olika inställningar MEN inte spotmätning.

Har massor, men lägger bara ut fem så inte pinan blir så lång. :)

1.

_6102866.thumb.jpg.c073c5f4603d9bf90c9009e37b710011.jpg

2. Här gick solen delvis i moln därav en bättre bild. Eller vad tycker ni?

_6102909.thumb.jpg.da3645a2f0671af73952c7ff1a0a0a61.jpg

3.

_6102938.thumb.jpg.8a4b2687c0829eca77290d6998b98597.jpg

4.

_6102987.thumb.jpg.a5f78d6bad61be74f88e8952e454368f.jpg

5.

_6102992.thumb.jpg.10f4f57e5083910f38dbdd2914ac6508.jpg

Så svårt att fota i motljus. Ska du ha bra exponering på hararna (eller annat) så måste du exponera mer till höger (ETTR). Det blir en kompromiss, för bakgrunden kommer kanske att bli överexponerad. Har du lagt på extra kontrast här? Tycker bilderna har väldigt mycket svärta. Eller är Tamron ett kontrastrikt objektiv? Vissa av Sigmas objektiv har väldigt mycket kontrast. En del gillar det, andra inte.

I sista bilden har du fått Jusse Hare väldigt fint när han tittar rakt på dig :) 

1 minut sedan, Mona sade:

Så svårt att fota i motljus. Ska du ha bra exponering på hararna (eller annat) så måste du exponera mer till höger (ETTR). Det blir en kompromiss, för bakgrunden kommer kanske att bli överexponerad. Har du lagt på extra kontrast här? Tycker bilderna har väldigt mycket svärta. Eller är Tamron ett kontrastrikt objektiv? Vissa av Sigmas objektiv har väldigt mycket kontrast. En del gillar det, andra inte.

I sista bilden har du fått Jusse Hare väldigt fint när han tittar rakt på dig :) 

Ja det var hemskt detta! :(

Exponera till höger?

Jag har dragit ner exponeringen för att få någon skärpa, på facebook lade jag upp några där jag har tagit bort dis i Lr och det ser skarpare ut.

155 bilder på dessa sötnosar och alla ser lika simmiga ut i ögonen. Varför blir det så här i motljus?

Det enda jag glömde var som sagt spotmätning.

1 minut sedan, Rolf sade:

Ser ut som värmedaller. Taget på långt håll misstänker jag. 

Tror inte det var mer än 50 meter till dom. Även när jag gick ur bilen så lekte dom och brydde sig inte om mig.

Men något är det iaf för alla ser likadana ut. Ok några är ju ur fokus helt men de flesta ser ut så här.

50m är ganska långt, solen värmer upp marken som sedan ger ifrån sig värme som ett daller. Något alla som fotar med långa telen råkar ut för.

Just nu, Rolf sade:

50m är ganska långt, solen värmer upp marken som sedan ger ifrån sig värme som ett daller. Något alla som fotar med långa telen råkar ut för.

Tack Rolf dom orden värmer. :)

4 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jag tog den från ditt inlägg, men tack ändå!

För all del. Om du läser vad jag skrivit, eller hellre, läser länkarna som är bifogade i första inlägget, då får du förklaringen till vad ETTR är för något (och varför det är bra).

17 timmar sedan, Mr.T sade:

För all del. Om du läser vad jag skrivit, eller hellre, läser länkarna som är bifogade i första inlägget, då får du förklaringen till vad ETTR är för något (och varför det är bra).

Kan du bara upplysa mig om hur man praktiskt exponerar till höger? Sen ska jag fortsätta läsa artikeln. :)

Du exponerar så att histogrammets topp är till höger, alltså överexponerar en aning utan att blåsa högdagrarna.

2 minuter sedan, Rolf sade:

Du exponerar så att histogrammets topp är till höger, alltså överexponerar en aning utan att blåsa högdagrarna.

Aha, men då måste jag provskjuta för att se histogrammet i min D610. 

Men då fattar jag!! Tack!

12 minuter sedan, Rolf sade:

Jag man får provskjuta några skott och justera exponeringen.

Finns ju kameror som visar histogrammet när jag tar i livewiev. Ja ja då så men det där är nog en riskfylld teknik för en nybörjare som jag. Lätt att bränna ut himlen. 

14 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Finns ju kameror som visar histogrammet när jag tar i livewiev. Ja ja då så men det där är nog en riskfylld teknik för en nybörjare som jag. Lätt att bränna ut himlen. 

Vad du kan göra är att aktivera funktionen som varnar för utbrända högdagar, s.k blinkies. Öka exponeringen tills dess att det börjar blinka på displayen där bak, och stanna där. Blinkar ett stort område, sänk exponeringenskompensationen tills dess att det bara blinkar lite. Nu exponerar du till höger.

15 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Aha, men då måste jag provskjuta för att se histogrammet i min D610.

Problemet med den approachen är att histogrammet bygger på den inbäddade Jpegfilen och inte på RAW-filen. Det får konsekvensen att det histogrammet är missvisande.

Därför är det bättra att använda sig av "blinkies" och överexponera tills dess att det börjar blinka (= varnar för utbrända högdagar). Då har du ändå en bit kvar innan du faktiskt bränner ut de ljusa partierna i bilden.

Jag tipsade om ett program i det som jag skrev (Fast raw viewer), det kostar några hundralappar (och har en mängd funktioner). Med det programmet kan du bl.a titta på histogrammet som bygger på informationen som finns i RAW-filen och inte i Jpegfilen.