Jump to content
Sign in to follow this  
Rolf

[Flytt av ot] Det här med att exponera till höger, ETTR.

Recommended Posts

Men att skaffa några AF gluggar får väl ändå anses motiverat, fotograferingen blir så mycket enklare då.

25 minuter sedan, Rolf sade:

Men att skaffa några AF gluggar får väl ändå anses motiverat, fotograferingen blir så mycket enklare då.

Förvisso blir det enklare att fotografera, men det är inte ekonomiskt försvarbart, med tanke på hur många sköna lusentappar jag redan plöjt ner i detta och i relation hur ofta jag använder det jag redan har. Dessutom är mitt huvudsakliga intresse inom det fotografiska landskapsbilder, och då rör sig motiven för det mesta i ganska maklig takt :D.

För dom pengarna jag plöjt ner i detta, skulle jag utan problem kunnat köpa en bättre begagnad bil. Det skulle jag ha betydligt bättre användning av, än den fotoutrustningen jag har nu. Men, så fort jag kommer hem, skall jag försöka att finna en bättre begagnad bil, kanske får mitt fotograferande ett uppsving i samband med det ?

Vi får väl se hur det blir med en saken, men en sak är ju säker; Jag kommer att kunna ta mig till intressantare platser än bara hemma runt huset, och då inte bara för att fotografera. Jaja, som sagt, vi får väl se hur det blir med en saken, den som lever får se, som ordspråket lyder.

Men om du säljer dina gluggar och köper begagnat behöver det inte bli så dyrt?
Sedan kan jag väl hålla med dig om att landskap inte rör sig så hemskt fort! :D
Bil är tyvärr nästan ett måste om man vill på ett vettigt sätt kunna ta sig till intressanta platser.

5 timmar sedan, Rolf sade:

Men om du säljer dina gluggar och köper begagnat behöver det inte bli så dyrt?

Jo, det blir väldigt dyrt med tanke på vad jag betalat och vad jag får för dom och dessutom skall köpa nytt. Dessutom tänker jag inte sälja de pryttlar jag har, utan dom får hänga med till "the bitter end".

Begagnat aktar jag mig för att köpa, även om jag frestas att göra det ibland. Skall så ske, får det nog bara av någon jag byggt upp ett förtroende för, över tid. Lång tid. Alternativt beg. över disk. Ev. genom Fs, men med reservation. 

5 timmar sedan, Rolf sade:

Bil är tyvärr nästan ett måste om man vill på ett vettigt sätt kunna ta sig till intressanta platser.

Jo, så är det och en bil har jag suktat efter så länge nu, att det blir till att skaffa en bättre beg. så fort jag kommer hem, och hittar ett lämpligt objekt.

Frågan är hur mycket man skall lägga för att slippa en massa dyra reparationer inom det snaraste. Men det är väl en fråga som är omöjlig att svara på.

Så ny och med så få mil som man har råd med, är ett tips jag fått på en annan sajt. Det blir inte billigt...:ahh:.

Utan att vara någon expert så skulle jag våga säga att för 100 000:- får du en bil som är hyfsat problemfri, undantag finns naturligtvis.

Jag har väl haft tur med min som jag köpte ny 2008, det har aldrig varit minsta problem med den. Har skött servicen som man skall och utöver det har jag bytt bromsar och kamrem 2 ggr men det är ju slitdelar, den går som en klocka.

1 timme sedan, Rolf sade:

Utan att vara någon expert så skulle jag våga säga att för 100 000:- får du en bil som är hyfsat problemfri, undantag finns naturligtvis.

Jo, det är väl kanske så. Vad är det för bil du har  !?  En ny för 100 lusentappar, det är väl att hoppas på för mycket, och naturligtvis då inte en Volvo.

Jag har siktet inställt på en Volvokombi, då jag har andra planer än att bara åka och fota med den.

En ny får du inte för 100 000:- Jag tänkte en begagnad. 

Jag har en Renault Scenic årsmodell 2008 som jag köpte ny.

8 minuter sedan, Rolf sade:

En ny får du inte för 100 000:- Jag tänkte en begagnad

Jag tänkte också en begagnad. 

8 minuter sedan, Rolf sade:

Jag har en Renault Scenic årsmodell 2008 som jag köpte ny.

Ok. Och den fick du ge 100 lusentappar för, ny !?

40 minuter sedan, Rolf sade:

Nä den gav jag 214 000:- 

Tänkte att 100 lusentappar verkade vara i lägsta laget för en ny bil. Jaja, vi får väl se hur det blir med den saken, först skall jag ju komma hem.

15 timmar sedan, Rolf sade:

Du får en ny Dacia duster i basutförande för 100 000:-

Jag säger inte emot, men det är en Volvo XC70 AWD (D), som siktet är inställt på. Som jag tidigare nämnde, är det tänkta användningsområdet inte begränsat till bara foto. Dessutom tycker jag att säkerheten är viktig, och där ligger Volvo i framkant.

On 2019-05-02 at 4:06 PM, Mr.T sade:

Jag säger inte emot, men det är en Volvo XC70 AWD (D), som siktet är inställt på. Som jag tidigare nämnde, är det tänkta användningsområdet inte begränsat till bara foto. Dessutom tycker jag att säkerheten är viktig, och där ligger Volvo i framkant.

Jag gillar också Volvo (även om jag kör Renault privat). Köpte en Renault Megane 2009:a år 2011, 3000 mil på mätaren. 110.000kr inkl vinterdäck på fälg. Den börjar ge sig nu och det blir väl en ny bil i år eller senast nästa år (en ny begagnad alltså, inte en ny ny). Jag är förvisso sugen på Talismanen om det nu inte skall bli en Volvo och den kostar "från 214.000" ny, dvs förmodligen runt 230-250 när man gjort de tillval man vill ha. Det är mycket pengar men vill man ha en bra begagnad Volvo med få mil, så hamnar man på samma pengar... 

Volvo gör bra bilar och jag gillar dem verkligen även om jag tycker att V90:an är lite väl tight i förarsätet (van vid lite större utrymmen), men privat skulle det funka bra - bara i jobbet det inte är optimalt. Men de kostar också, det kommer man inte ifrån. Att köpa en bra begagnad Volvo för 100.000 (som jag gjorde med Renaulten) och tro att den skall hålla i 7-8 år utan allt för många dyra reparationer skall man nog inte göra.

3 timmar sedan, Martin sade:

Att köpa en bra begagnad Volvo för 100.000 (som jag gjorde med Renaulten) och tro att den skall hålla i 7-8 år utan allt för många dyra reparationer skall man nog inte göra.

Ja, det är ju det där. Antingen köper man en "bättre begagnad bil" till ett lägre pris och sedan få lägga lika mycket på reparationer, eller köpa en "bätte begagnad bil" för det dubbla (eller mer) och förhoppningsvis slippa kostsamma reparationer inom det närmaste. I slutänden förfaller det bli det samma, d v s moment 22. Svår nöt att knäcka detta. Eller kanske inte; Köp en begagnad bil med så få mil och så ny som du (jag) har råd med.