Jump to content
ToddeSwe

Suddigt Rådjur från idag!

Recommended Posts

Här kommer tre av femtiofem bilder som ser likadana ut allihopa. Vad gör jag för fel? 

Obeskurna och bara automat-redigering på vid import.

Jag satt i bilen med bilen av, inga vibrationer där. Och hade bästa stödet av dörren så detta är en gåta för mig.

De sista bilderna togs med AF-S men såg likadana ut om de flesta som togs med AF-C.

1.

_6102838.thumb.jpg.97ada3f8511b5d26dda8053544d568db.jpg

2.

_6102851.thumb.jpg.6df61dad98adccd97b1f7fc9beaa84c5.jpg

3.

_6102856.thumb.jpg.084352e953e20b9a0b0f34c574f9bc13.jpg

Det första som slår mig är att dom är överexponerade, sedan är dom ju inte skarpa heller men vad det beror på kan jag bara gissa.

1. Du har missat fokus.
2. Gluggen presterar inte bättre än så här.
3. Värmedis i luften, kanske från den varma bilmotorn?
4. Du lyckades inte hålla still trots stöd.

Finn säkert fler orsaker men det är dessa jag kommer att tänka på just nu.

Tack Rolf men:

1. Jag tog ca 55 bilder och EN borde jag ha träffat om det handlar om fokus.

2. Skäggdoppingen från idag togs på betydligt längre håll.

3. Nyss startad bil och satt ju vid förardörren med rutan nere och siktade.

4. Omöjligt att inte hålla stilla när man lutar kameran mot dörren, jag såg att fokuslampan lyste stabilt på de flesta foton.

Helt otroligt detta :)

Då är det knappast brus, ingen aning om vad det kan bero på men testa ta in dom i lr eller vad du använder igen och dra ner exponeringen en aning.

6 minuter sedan, Rolf sade:

Då är det knappast brus, ingen aning om vad det kan bero på men testa ta in dom i lr eller vad du använder igen och dra ner exponeringen en aning.

Helt klart så blir dom bättre när jag drar ner exponeringen. Känns som om det är suddigt ändå, men den kanske inte presterar bättre än så ....

Okej.....kanske skulle kontakta dom för att börja diskutera en eventuell kontroll på serviceverkstad om du inte får rätt på problemet och om du misstänker att det är gluggen som presterar lite felaktigt.

1 minute ago, ToddeSwe said:

Helt klart så blir dom bättre när jag drar ner exponeringen. Känns som om det är suddigt ändå, men den kanske inte presterar bättre än så ....

Jag gissar nog på värmedaller i alla fall...

Just nu, Rolf sade:

Jag gissar nog på värmedaller i alla fall...

Ja solen skyller vi på! :) Det var ju soligt där precis som när jag såg mina första rådjur.

1 minut sedan, Cope sade:

Okej.....kanske skulle kontakta dom för att börja diskutera en eventuell kontroll på serviceverkstad om du inte får rätt på problemet och om du misstänker att det är gluggen som presterar lite felaktigt.

Eftersom jag inte är så bra fotograf ännu så skyller jag ju alla misslyckanden på mig. :)

1 minut sedan, ToddeSwe sade:

Eftersom jag inte är så bra fotograf ännu så skyller jag ju alla misslyckanden på mig. :)

Men det kanske inte alltid är riktigt rätt att göra.

Jag hade monterat upp ekipaget på stativ och gjort en testfotografering på ungefär samma avstånd som du hade till djuren idag. Och då kanske både i solljus och skugga, bara för att se om gluggen hade motsvarat mina förväntningar. Hade jag då fått liknande resultat så hade jag kontaktat CP.

1 minut sedan, Cope sade:

Men det kanske inte alltid är riktigt rätt att göra.

Jag hade monterat upp ekipaget på stativ och gjort en testfotografering på ungefär samma avstånd som du hade till djuren idag. Och då kanske både i solljus och skugga, bara för att se om gluggen hade motsvarat mina förväntningar. Hade jag då fått liknande resultat så hade jag kontaktat CP.

Tar med mig stativet imorgon och ställer mig på samma plats. För då ska iaf taggtråden synas och skogen vara i fokus. Tack för det tipset!

4 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Tar med mig stativet imorgon och ställer mig på samma plats. För då ska iaf taggtråden synas och skogen vara i fokus. Tack för det tipset!

Då får vi ju frågan utredd, så ser jag iaf på det :)

Just nu, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Hur mäter du ljuset här? Det är ett svårt foto så till vida att halva består av ljust, solbelyst gräs och andra halvan av riktigt mörk skog.

Matrismätning, kanske skulle haft spotmätning då?

Just now, ToddeSwe said:

Matrismätning, kanske skulle haft spotmätning då?

Eller helt enkelt underexponerat 1-1,5 steg

1 minut sedan, Rolf sade:

Eller helt enkelt underexponerat 1-1,5 steg

Körde A-perture mode idag. Utveckla lite mer pedagogiskt. :)

5 minutes ago, ToddeSwe said:

Körde A-perture mode idag. Utveckla lite mer pedagogiskt. :)

i A läge sätt exponeringskompensationen på --1 till -1,5

Du hade kunnat göra samma sak om du kört S-läge.

I M läge hade du bara minskat slutartiden 1 - 1,5 steg eller öppnat bländaren om det gått men jag antar att du redan låg på största bländare.

1 minut sedan, Rolf sade:

i A läge sätt exponeringskompensationen på --1 till -1,5

Du hade kunnat göra samma sak om du kört S-läge.

I M läge hade du bara minskat slutartiden 1 - 1,5 steg eller öppnat bländaren om det gått men jag antar att du redan låg på största bländare.

Då förstår jag! Det sämsta är att den där lilla displayen man har visar inte verkligheten som det ser ut när man kommer hem på datorn. Jag tyckte ju dom såg bra ut. Detta har jag råkat ut för flera gånger att jag tycker det ser bra eller ok ut men sedan visar det sig vara katastrofalt dåliga bilder.

OBS Jag skrev fel. Du skulle naturligtvis inte öppnat bländaren utan minskat den 1- 1,5 steg!

Kamerans display duger bara att kolla histogrammet på, skärpan kan man också kolla om man zoomar in till 100%