Jump to content
ToddeSwe

Bergkvara 190504

Recommended Posts

Idag var jag i Bergkvara igen och det var länge sedan jag var så missnöjd med vad jag fick med mig hem.

Av 250 bilder kunde jag använda 8 stycken. Idag bytte jag från M-Läge och slutartider på runt 1/2000 till A-Läge och runt 1/640. 1/320 etc.

Om detta var anledningen vet jag inte men isf så skulle ju alla ha varit kass. Och en fågel som sitter stilla ska ju gå att fånga med 1/640... och t.o.m 1/320.

Här kommer 3 av de jag kunde använda, gör en ny tråd med vad jag tror är en trast.

1. Skäggdopping

_6102641.thumb.jpg.adb7c5533831c126bca942656a99b660.jpg

2. Sädesärla

_6102724.thumb.jpg.065a107e85086702baf62b5590282152.jpg

2.1

_6102724.thumb.jpg.b83f312b611972ea1954053c5c7551fa.jpg

3. Någon sparv?

_6102745.thumb.jpg.b92297d399df179e57cb8f04e08f6424.jpg

3.1

_6102745.thumb.jpg.020135b052f0f6e0a716a55421fc554f.jpg

2 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

De två första har du helt rätt art på och även de bästa bilderna. :thumbsup: I tredje bilden är det en forsärla, titta på likheten med sädesärlan förutom färgen. Ser ut som du har cropat bilden lite väl hårt dock.

Tack Ulf! Jo dom är hårt beskurna annars hade man nästan inte sett vad det föreställer. Dessa kunde jag få i fokus men inte en hackspett som satt 10 meter ifrån mig. :)

Himma har redan sagt det. Det enda jag har att tillägga är att du gott kunde dra ner på exponeringen ett steg.

8 minuter sedan, Rolf sade:

Himma har redan sagt det. Det enda jag har att tillägga är att du gott kunde dra ner på exponeringen ett steg.

Doppingen 1/640

Sädesärlan 1/250

Forsärlan 1/320

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Om detta var anledningen vet jag inte men isf så skulle ju alla ha varit kass. Och en fågel som sitter stilla ska ju gå att fånga med 1/640... och t.o.m 1/320.

Snygga bilder! Gillar forsärlan, bara sett en sådan live en gång. Trevlig liten sak.

Det handlar ju inte bara om ifall fågeln sitter still, du måste också vara helst still (eller din kamera i alla fall). Annars blir det garanterat oskärpa. Jag var ute en sväng med min nya kanon idag och märker att det är stor skillnad i hur man måste hantera den. Har inte laddat över på datorn än, tänkte samla på mig ett gäng foton till först. Men zoomar jag in i kameran så ser jag att det minsta lilla jag slarvar eller har för lång slutartid så märks det direkt. 

Just nu, Martin sade:

Snygga bilder! Gillar forsärlan, bara sett en sådan live en gång. Trevlig liten sak.

Det handlar ju inte bara om ifall fågeln sitter still, du måste också vara helst still (eller din kamera i alla fall). Annars blir det garanterat oskärpa. Jag var ute en sväng med min nya kanon idag och märker att det är stor skillnad i hur man måste hantera den. Har inte laddat över på datorn än, tänkte samla på mig ett gäng foton till först. Men zoomar jag in i kameran så ser jag att det minsta lilla jag slarvar eller har för lång slutartid så märks det direkt. 

Tack Martin! Första gången för mig idag.

Jo detta är ett helt nytt sätt att fota. Jag sköt 25 bilder på en sädesärla och hade ett staket som stöd och satt ner bekvämt, alla är oskarpa.

Sen står jag och och skjuter en stare på frihand där nästan alla bilder blir lyckade och med sämre ljusförhållanden.

MEN jag tror att jag är det på spåret nu, jag kör AF-C på backbutton och håller den intryckt hela tiden även när jag trycker av och tar fotot.

Det funkade bra på fjärilar men här är det nog fel sätt att gå. :)

SÅ det blir en testrunda imorgon med stativ och annan approach så får vi se.

6 minutes ago, ToddeSwe said:

MEN jag tror att jag är det på spåret nu, jag kör AF-C på backbutton och håller den intryckt hela tiden även när jag trycker av och tar fotot.

Så har jag fokuserat i många år, slår aldrig fel så jag tror inte det är det som felas om du inte glömmer trycka in och hålla kvar knappen?

3 minuter sedan, Rolf sade:

Så har jag fokuserat i många år, slår aldrig fel så jag tror inte det är det som felas om du inte glömmer trycka in och hålla kvar knappen?

1 minut sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Så gör även jag. Brukar fungera bra.

Då stryker vi det! 😃

3 minutes ago, ToddeSwe said:

Då stryker vi det! 😃

Du har väl inte AF på både AF-on knappen och avtryckaren?

Tekniken är A & O så det är bara att träna, bilderna ett och två gillas. :thumbsup:

Jag vet att jag har nämnt detta tidigare, men du borde investera i en bok som heter Fågelguiden ,finns även som app till telefonen, i denna finns de flesta fåglar som vi har här.

6 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Tekniken är A & O så det är bara att träna, bilderna ett och två gillas. :thumbsup:

Jag vet att jag har nämnt detta tidigare, men du borde investera i en bok som heter Fågelguiden ,finns även som app till telefonen, i denna finns de flesta fåglar som vi har här.

Jo jag övar så mycket jag kan. :) Tack Thomas!

Den kommer att införskaffas i någon form, ville bara först veta att jag kommer att använda den för att jag har ett genuint intresse av detta.