Jump to content
Mr.T

Det här med att exponera till höger, ETTR.

Recommended Posts

Tänkte visa på ett ganska intressant resultat jag nyligen fick, genom att försöka omsätta teoretiska kunskaper i praktiken. Jag har läst en del (faktum är att jag läser mer om foto, än vad jag fotograferar). I vilket fall som helst, tillvägagångssättet vid detta fototillfället var som följer; Jag gjorde en spotmätning i högdagarna på bilden, där jag ville behålla lite detaljer, sedan växlade jag om till manuell exponering;

1656667089_Skrmklipp3.thumb.PNG.c3256511063d873f63a822daa3a59958.PNG

Nu har jag sedan tidigare läst att man kan överexponera bilden med upp till 2 och 1/3 steg med min kamera (D800E), utan att riskera att högdagarna förlorar information, dvs, dom blir helt vita. Jag spotmäte i högdagrarna i bild (molnen) där jag ville ha kvar information, d v s, så att bilderna inte blev helt utfrätta i det vita (molnen). Sedan ökade jag exponeringskompensationen, tills dess att "blinkningarna" började visa sig på skärmen där bak, alltså klippvarningar, då stannade jag med exponeringsökningen. Låt mig kort inflika (för dom som inte känner till det) att den bild man ser på baksidan kameran, och det histogram som visas, bygger på informationen i den inbäddade Jpeg-bilden och inte på själva RAW- filen (för det är väl ingen som bara skjuter i Jpeg !?). När jag så kom tillbaka till mitt hotell, öppnade jag upp bilderna i ett program  som jag nyligen införskaffade  och som heter Fast Raw Viewer.

Det fina med detta program, (Fast Raw Viever) är bl a att man kan se ett histogram som bygger på den informationen som finns i Raw-filen. Titta nu på exif och histogrammet, som är kopplat till denna bilden, och notera att jag har +4 exponeringskompensation inställt;

1939968340_Skrmklipp.PNG.a5f42adbe7a198f048ee14856351d324.PNG1346468557_Skrmklipp2.PNG.d85c3e3ae58856134ed247e94a99673e.PNG

Trots att jag har +4 ggr exponeringskompensation, har högdagarna inte blivit utfrätta ! Varför är nu detta bra då, kan man fråga sig !? Jo, den mesta informationen som våra sensorer kan fånga in, ligger till höger i histogrammet (om jag förstått saken rätt) och för att utnyttja det dynamiska omfånget maximalt som vi har på våra kameror idag, skall man alltså exponera till höger (ETTR). Notera att histogrammet visar 0 EV och + 3 EV. Om jag hade exponerat enligt vad kameran skulle föreslagit, hade kurvan slutat vid 0 EV, men i o m att jag exponerade till höger (ETTR), så sträckte jag alltså ut det dynamiska omfånget med tre steg, utan att överexponera ! Faktum är att trots att jag exponerade med +4 stegs exponeringskompensation, har bilden ändå blivit underexponerad, titta i tabellen till vänster under histogrammet.

För den som är intresserad att ta del av den teori som ligger bakom resonemanget, vill jag rekommendera att läsa följande artiklar, där det beskrivs betydligt utförligare (och bättre) än jag kan förklara det, för det är inte fullt då enkelt som jag beskriver det här ovan. Artiklarna är skrivna på engelska, men det borde inte orsaka några problem, jag var inget ljushuvud i skolan, men kan ändå (hyfsat väl), ta del av vad som skrivs i dessa artiklar. Sedan vill jag avslutningsvis nämna att det kan vara av intresse att följa den efterföljande diskussion som kommer i kommentarsfältet.

How to Use the Full Dynamic Range of Your Camera

Exposing to the Right Explained

Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Innan vi springer och köper nya grejer hela tiden, kanske vi skulle försöka att krama ut det mesta ur det vi redan har. Åtminstone gäller  det resonemanget yours truly. Nåväl, det var det om det, hoppas ni finner det intressant. Själv skall jag redigera några bilder nu.

Det finns nog mycket mer att klämma ur en raw fil än de flesta av oss, mig själv inkluderat tänker på eller gör. Sedan det där med att stup i kvarten springa och köpa nya prylar är det nog inte behovet som styr utan vill ha! Själv hoppas jag, jag kommit i från det och känner mig synnerligen nöjd med min gamla D4 som jag tycker levererar utmärkta bilder. Men man skall ju aldrig säga aldrig och det skall bli väldigt spännande att se vad D6'an som troligtvis kommer i år kommer har för specar, risken finns väl att vill ha djävulen sätter klorna i mig. Jag får väl ge henne plånboken och sätta mig på händerna tills det går över för jag behöver verkligen ingen ny kamera, de pengarna finns det gott om andra hål att stoppa i. :D

8 timmar sedan, Rolf sade:

Det finns nog mycket mer att klämma ur en raw fil än de flesta av oss, mig själv inkluderat tänker på eller gör. Sedan det där med att stup i kvarten springa och köpa nya prylar är det nog inte behovet som styr utan vill ha! Själv hoppas jag, jag kommit i från det och känner mig synnerligen nöjd med min gamla D4 som jag tycker levererar utmärkta bilder. Men man skall ju aldrig säga aldrig och det skall bli väldigt spännande att se vad D6'an som troligtvis kommer i år kommer har för specar, risken finns väl att vill ha djävulen sätter klorna i mig. Jag får väl ge henne plånboken och sätta mig på händerna tills det går över för jag behöver verkligen ingen ny kamera, de pengarna finns det gott om andra hål att stoppa i. :D

Du har naturligtvis alldeles rätt Rolf. Ibland upplever jag att jag skulle haft ett spegelfritt hus och autofokus-gluggar, men det vore att kasta pengarna i sjön att satsa på ett spegelfritt system, för jag är ingen professionell fotograf och att lägga en smärre förmögenhet på ett nytt system finns helt enkelt inte på kartan.

Men, vill ha, absolut ! Och inte minst autofokus-gluggar, för av de tre panoramorna jag satte samman idag, var ingen skarp hela vägen, s a s.

Nu var inga av dessa bilderna viktiga, men jag måste lära mig att sätta fokus så att jag får maximalt skärpedjup. 

En av bilderna var oskarp (delvis) på grund av rörelseoskärpa, då det var långtidsexponering (~25 sek) och det blåste vid tillfället i kombination med maximalt utdrag på stativet inklusive mittspelare, (ja jag vet), även om det inte är hela sanningen, men på de två andra var det också oskärpa, och då var det inte p gr av rörelseoskärpa, utan handhavandefel.

Och för att råda bot på det, lär ett nytt kamerahus knappast hjälpa, inte😁.

Men oaktat vilket tycker jag ändå att resultatet ovan är ganska intressant och det är en teknik man kan använda sig av, för att (framförallt), förbättra sina landskapsbilder. 

Tekniken riktar ju sig mest till landskapsfotografering, i andra sammanhang är den allt för långsam. Generellt tror jag ändå att man kan säga att ett, eller (kanske) två stegs överexponering inte behöver vara negativt för allmän fotografering, (kolla klippvarningar, börjar det blinka någonstans, bara lite, höj inte exponeringskompensationen mer efter den punkten).

Prova med bilder som inte är så viktiga, och se vad för resultat ni själva får !

4 minuter sedan, Rolf sade:

Ot inlägg flyttade på begäran av trådskaparen.

Ser bra ut, Rolf.

Om du vill ha maximalt skärpedjup genom hela bilden så kan du använda dofmaster för att räkna ut fokusavståndet. Men det visste du säkert redan :) 

1 timme sedan, Mona sade:

Men det visste du säkert redan :) 

Tack för tipset, Mona, men som du redan förstått, kände jag redan till det. Dessutom har jag appen photopills, men även om det är ett bra verktyg, är det svårt att ställa in rätt avstånd, då skärpedjupsskalan på gluggen inte är särskilt detaljerad. Dessutom är jag tveksam till att den ö h t stämmer, trots att det är Zeiss-gluggar jag använder mig av. 

Det finns en annan metod som är enklare, men då uppstår problemet med att bedöma det rätta avståndet;

Dubbla avståndet-metoden.

1 timme sedan, Mr.T sade:

Tack för tipset, Mona, men som du redan förstått, kände jag redan till det. Dessutom har jag appen photopills, men även om det är ett bra verktyg, är det svårt att ställa in rätt avstånd, då skärpedjupsskalan på gluggen inte är särskilt detaljerad. Dessutom är jag tveksam till att den ö h t stämmer, trots att det är Zeiss-gluggar jag använder mig av. 

Det finns en annan metod som är enklare, men då uppstår problemet med att bedöma det rätta avståndet;

Det problemet löser du med denna :)

https://www.proffsmagasinet.se/laserinstrument/avstandsmatare/avstandsmatare/bosch-glm-40-avstandsmatare?channable=e43496.QUQxNzA0OA&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIqO3u0JWF4gIVVeWaCh3qGwxIEAQYASABEgIxgPD_BwE

Har en sån av lite äldre modell när jag mäter ut rätt avstånd vid objektivkalibrering, ett kanonverktyg :)

2 timmar sedan, Mr.T sade:

Den metoden kände jag inte till!

2 timmar sedan, Mona sade:

Den metoden kände jag inte till!

Det finns mycket jag  inte känner till 😉.

3 timmar sedan, Cope sade:

Det problemet löser du med denna :)

https://www.proffsmagasinet.se/laserinstrument/avstandsmatare/avstandsmatare/bosch-glm-40-avstandsmatare?channable=e43496.QUQxNzA0OA&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIqO3u0JWF4gIVVeWaCh3qGwxIEAQYASABEgIxgPD_BwE

Har en sån av lite äldre modell när jag mäter ut rätt avstånd vid objektivkalibrering, ett kanonverktyg :)

Bra tips ! Men det hjälper inte,  eftersom skärpedjupsskalan på objektivet inte är så detaljerad. Hur ställer du in 1,25 meter, t ex !? Dessutom, ytterligare en pryl att bära omkring på. Och, den var inte gratis precis 💸💸💸😭.

27 minuter sedan, Cope sade:

Denna är billigare och lämnar du sen kameran hemma så blir antalet prylar att bära runt på detsamma :D

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matverktyg/mattband/mattband-161042/

Strålande ! Och som du säger, lämnar man kameran hemma, så blir det mindre att bära på, att jag inte tänkt på det tidigare ! Tack för tipset, Cope 👍 !.

Men du har inte svarat på frågan hur du skall ställa in det uppmätta avståndet på gluggen :confused0006:.

4 timmar sedan, Mr.T sade:

Strålande ! Och som du säger, lämnar man kameran hemma, så blir det mindre att bära på, att jag inte tänkt på det tidigare ! Tack för tipset, Cope 👍 !.

Men du har inte svarat på frågan hur du skall ställa in det uppmätta avståndet på gluggen :confused0006:.

Det har jag ingen aning om då mm precision aldrig används i mina landskapsbilder🙂

11 timmar sedan, Mr.T sade:

Nu kom jag på hur du ska göra. Enklast är om du köper en digital avståndsmätare som jag länkade till ovan. Vi tar ditt exempel på 1,25 meter.

Du tänder då lasern i mätaren och mäter avståndet från sensorn och 1.25 m in i bilden. Därefter noterar du den exakta punkten med ett tuggummi, snusprilla eller en fimp och ställer skärpan på den punkten utan att att ta hänsyn till avståndsskalan på din glugg. Då får du exakt rätt avstånd.

Därefter tar du bort din markering i form av tuggummi, snus eller fimp,  och sedan lutar du dig tillbaka och bränner av din bild.

Eller så köper du en tilt/shift och skiter i avståndsskalan, och koncentrerar dig på att förlänga skärpeplanet istället :)

Samyang har ju såna till vettiga priser kom jag på i skrivande stund :)

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/ts-24-3-5-ed-as-umc-tilt-shift-nikon_2

12 timmar sedan, Cope sade:

Eller så köper du en tilt/shift och skiter i avståndsskalan, och koncentrerar dig på att förlänga skärpeplanet istället :)

Samyang har ju såna till vettiga priser kom jag på i skrivande stund :)

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/ts-24-3-5-ed-as-umc-tilt-shift-nikon_2

Tack för tipset Cope, att jag inte tänkt på det själv. Men jag vet inte om jag vill ha någon Samyang, jag vill nog helst ha en Nikon original.

Får väl vänta på att någon som har tröttnat på sitt och lagt det i någon låda till ingen nytta, bestämmer sig för att avyttra det till ett fördelaktigt pris <_<.

3 timmar sedan, Mr.T sade:

Tack för tipset Cope, att jag inte tänkt på det själv. Men jag vet inte om jag vill ha någon Samyang, jag vill nog helst ha en Nikon original.

Får väl vänta på att någon som har tröttnat på sitt och lagt det i någon låda till ingen nytta, bestämmer sig för att avyttra det till ett fördelaktigt pris <_<.

Hmm, men du förespråkade väl att man inte behövde det dyraste och "bästa" då det inte var utrustningen som var den begränsande faktorn?

Det var ju vi bakom kameran som var den begränsande faktorn och skillnaden i slutresultat gick ju inte att se med dyrare utrustning....

Absolut, du står främst i listan om jag ska sälja samt om du vill betala det jag eventuellt vill ha för gluggen🙂

11 minuter sedan, Cope sade:

Hmm, men du förespråkade väl att man inte behövde det dyraste och "bästa" då det inte var utrustningen som var den begränsande faktorn?

Absolut är det så, men jag är väl lite "märkesb*g, kanske ? Jag menar, varför fota med Nikon, när det finns Canon, eller !?

Det var ju vi bakom kameran som var den begränsande faktorn och skillnaden i slutresultat gick ju inte att se med dyrare utrustning....

Och jag har inte ändrat uppfattning i den frågan, men om du läser testet (som du själv länkade till), framgår det att orginaloptiken är "lite bättre" än Samyang på större bländaröppningar (vilket kanske är ett icke-problem vid landskapsfotografering ?). Dessutom,  varför lägga en icke oansenlig summa pengar på ett objektiv, när man kan få ett som är bättre, för mindre pengar  😂 ?

Absolut, du står främst i listan om jag ska sälja samt om du vill betala det jag eventuellt vill ha för gluggen🙂

Det tackar jag för och ta den tid du känner att du behöver. Tiden är på min sida, om du förstår vad jag menar 😉.

3 minuter sedan, Mr.T sade:

Absolut är det så, men jag är väl lite "märkesb*g, kanske ? Jag menar, varför fota med Nikon, när det finns Canon !?

Och jag har inte ändrat uppfattning i den frågan, men om du läser testet (som du själv länkade till), framgår det att orginaloptiken är "lite bättre" än Samyang på större bländaröppningar (vilket kanske är ett icke-problem vid landskapsfotografering ?). Dessutom,  varför lägga wn icke oansenlig summa pengar på ett objektiv, när man kan få ett som är bättre, för mindre pengar ?

Det tackar jag för och ta den tid du känner att du behöver. Tiden är på min sida, om du förstår vad jag menar 😉.

Så är det ju. Nikons är lite vassare. Likaså är det ju med andra prylar också, och det är därför vissa uppgraderar när det kommer ut nya saker på marknaden.

En ny och uppdaterad glugg är aningens bättre än föregående version. Det framgår ju också i testerna som ligger till grund för att köpa något som är nyare och snäppet bättre.

Precis som i fallet med Samyangs och Nikons Tilt/Shift. Du vill ha det som är snäppet bättre trots att det som du säger inte krävs🙂

Hmm....Nikons 24 mm T/S blir inte billigare än en ny Samyang. Då får du vänta vääldigt länge🙂

4 timmar sedan, Mr.T sade:

Jag menar, varför fota med Nikon, när det finns Canon, eller !?

Kul när folk kommer till insikt till slut :D

4 timmar sedan, Mona sade:

Kul när folk kommer till insikt till slut :D

Det är en tolkningsfråga, Mona. Och man läser som man vill, eller som man säger; Som fan läser bibeln 😉.

9 timmar sedan, Cope sade:

En ny och uppdaterad glugg är aningens bättre än föregående version. Det framgår ju också i testerna som ligger till grund för att köpa något som är nyare och snäppet bättre.

Frågan är bara om den förbättringen är ekonomiskt försvarbar för en amatör, men det får den enskilde själv bestämma.

9 timmar sedan, Cope sade:

Hmm....Nikons 24 mm T/S blir inte billigare än en ny Samyang. Då får du vänta vääldigt länge🙂

Jag tänkte mig ett bättre begagnat ex som mest har legat i lådan och samlat damm hos någon fotograf som bestämt att sälja den, för att delfinansiera en nödvändig uppdatering 😜.

14 timmar sedan, Mr.T sade:

Frågan är bara om den förbättringen är ekonomiskt försvarbar för en amatör, men det får den enskilde själv bestämma.

Jag tänkte mig ett bättre begagnat ex som mest har legat i lådan och samlat damm hos någon fotograf som bestämt att sälja den, för att delfinansiera en nödvändig uppdatering 😜.

Precis och det är därför många av oss uppgraderar. Det är helt enkelt för att vi tycker är värt det. Men då kom en pekpinne fram som sa att det inte är utrustningen som var begränsningen. 

Det är det jag nu inte riktigt får ihop när du själv vill ha det bästa trots att begränsningen ligger hos individen och inte på utrustningen. Det var ju bättre att lägga pengarna på resor osv....

Jag behöver ingen delfinansiering för tillfället så vi får se om den säljs eller ej framöver🙂

14 timmar sedan, Cope sade:

Men då kom en pekpinne fram som sa att det inte är utrustningen som var begränsningen

Nja, pekpinne är väl för mycket att säga !? Jag vidhåller att det lönar sig att köpa kvalite, men att hålla på och uppgradera, i tron att det skall leda till någon förbättring på den nivå som vi som hänger här ligger på, tror jag är att kasta pengarna i sjön, då de flesta av oss som skriver här redan har proffskvalité på pryttlarna. Och jag kan inte se att det argumentet inte håller.

Dessutom brukar det nämnas i andra sammanhang att om man nu skall uppgradera, är det bättre att köpa ett nytt kamerahus, för på den sidan sker utvecklingen mycket snabbare.

Det är det jag nu inte riktigt får ihop när du själv vill ha det bästa trots att begränsningen ligger hos individen och inte på utrustningen. Det var ju bättre att lägga pengarna på resor osv....

Det är inte så svårt att förstå, egentligen och jag  utgår från mig själv i resonemanget. Jag köpte det jag nu har i min ägo för ~ 7 år sedan, och jag har inget behov av att uppgradera.

Varför !? Därför att jag köpte kvalite från början. Skulle det bli aktuellt, handlar det snarare om kompettering, än någon uppgradering då dom pryttlarna jag har är i kvalite över min förmåga att kunna uttnytja det till sin fulla potential. Och för att vara övertydlig; Jag utgår från mig själv.

Nu är det naturligtvis upp till var och hur man vill göra, men återigen, utifrån mitt perspektiv är det bättre att lägga pengarna på resor och att försöka lära sig hantera och krama ur det mesta ur det man redan har (och dit är det långt, i mitt fall), än att lägga pengarna på en massa utrustning och "uppgraderingar" som ändå inte kommer att påverka slutresultatet.

Men det är naturligtvis upp till var och en hur man vill göra. För min del ser jag inget negativt med det, då får jag möjligheten att kunna köpa högkvalitativa produkter till kraftigt rabatterat pris från sådana som känner ett behov av att uppgradera, i tron att det skulle innebära ett lyft i deras bildsakapande 😉.

Dessutom kanske man skall försöka att lära sig hantera de bildredigeringsprogram de flesta av oss använder i detta sammanhang, och återigen, där har yours truly mycket att lära. Exponeringen är ju bara början, bilden skall ju redigeras också, och där finns det ju oändliga möjligheter.

Jag behöver ingen delfinansiering för tillfället så vi får se om den säljs eller ej framöver🙂

Inga problem, Cope. Om behovet skulle uppstå, kan jag köpa en, två eller fler nya originalgluggar igår. Även ett 800 mm Nikon original över disk. Kontant. Men, jag har inget behov, så jag avstår. Svårare än så är det inte.

Hoppas att jag med detta ökat förståelsen för mitt resonemang. Om jag inte når fram med detta, vet jag inte hur jag skall formulera mig, för att du skall förstå mina tankebanor.

Jag fattar så vi lämnar detta därhän nu :)

Och jag uppgraderar med ett nytt T/S när jag finner något till vettigt pris. Förhoppningsvis inom en inte alltför lång framtid :)