Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

E-Infinity UK

Recommended Posts

Missminner jag mig inte så har vi någon användare som har handlat av E-Infinity i UK.

Det är ju en Hong Kongbaserad butik som skeppar ut prylarna via UK.

Vad har ni för upplevelser av både deras produkter och övrigt omhändertagande?

Det skiljer ju en hel del i pris och man sparar en bra slant genom att handla av dom.

För egen del tycker jag att det känns helt okej att handla av dom.

Då känns det betydligt sämre att handla av Digiland som också är ett Hong Kongbaserat företag som skeppar ut från UK. Deras sida känns mindre seriös om man säger så🙂

Låter toppen....

Det fanns inget som du upplevde konstigt med varken glugg, förpackning eller nåt annat?

Har du tex kollat på serienumret vilken marknad gluggen egentligen vat avsedd för?

Har för mig att jag läst om e-finity på Fs, och att dom håller på med s.k gråimport (men jag är osäker, skall sägas). Föreslår att du/ni tittar efter diskussionstrådar om nämnda företag på Fs.

Om det är så att det är "gråimport" dom sysslar med, kan det påverka garantier och viljan hos Nikon Sverige att utföra ev. servicearbete på produkter köpta genom sådana kanaler. Men som sagt; Fs.

Inget konstigt vare sig med glugg eller förpackning. Serienummer ger inget hum om vilken marknad den är avsedd för. Min gamla var för usa, där började numret med us men inte här.

Det kvittar mig att garantin inte gäller. Nikon lagar oavsett men mot betalning, både min gamla 70-200 och min 300 som båda är avsedda för usa marknaden har Nikon fixat för mig flera ggr. Utan att knota.

10 minuter sedan, Rolf sade:

Det kvittar mig att garantin inte gäller. Nikon lagar oavsett men mot betalning, både min gamla 70-200 och min 300 som båda är avsedda för usa marknaden har Nikon fixat för mig flera ggr. Utan att knota.

Då har jag inte något mer att tillägga. 

1 timme sedan, Mr.T sade:

Har för mig att jag läst om e-finity på Fs, och att dom håller på med s.k gråimport (men jag är osäker, skall sägas). Föreslår att du/ni tittar efter diskussionstrådar om nämnda företag på Fs.

Om det är så att det är "gråimport" dom sysslar med, kan det påverka garantier och viljan hos Nikon Sverige att utföra ev. servicearbete på produkter köpta genom sådana kanaler. Men som sagt; Fs.

Jag har läst det som står på FS sedan tidigare men jag ville höra vad folk som jag känner har för upplevelser🙂

Jag har sedan tidigare också snackat med Nikon Nordic angående reperationer på objektiv köpta utanför Nikon Nordics gränser och det var inga problem. Dom reparerade alltid mot att man betalade för reperationen. Senare under samtalet så kom det även fram att Nikon har världsgaranti på sina proobjektiv och att garantin skulle gälla oavsett var man hade köpt objektivet.

Dock så ställer jag mig ändå lite tveksam till det då jag har sett att man inte gillar gråimporterade prylar.

Men oavsett så kan man reparera för rätt mkt för dom ca 10.000:- man sparar på ett köp från E-Infinity om oturen skulle vara framme🙂

Jag ska dock kontakta Nikon i frågan igen för att reda ut hur det verkligen ligger till med världsgarantin.

Och missminner jag mig inte så tror jag atr dom har det omskrivet någonstans på deras sida....

1 timme sedan, Rolf sade:

Inget konstigt vare sig med glugg eller förpackning. Serienummer ger inget hum om vilken marknad den är avsedd för. Min gamla var för usa, där började numret med us men inte här.

Låter toppen👍

Du sparade en bra slant på det köpet också va?

Så är det. Betalar man för sin reperation så är det inga problem🙂

1 timme sedan, Cope sade:

Jag ska dock kontakta Nikon i frågan igen för att reda ut hur det verkligen ligger till med världsgarantin.

Ser fram emot vad dom svarar. Se till att få svar på samtliga frågor du kan tänkas ha, och redogör för det här sedan, det är säkert flera som är intresserade av vad som kommer fram.

Dock så ställer jag mig ändå lite tveksam till det då jag har sett att man inte gillar gråimporterade prylar.

Det var väl det jag försökte förmedla tidigare, ja.

Dom reparerade alltid mot att man betalade för reperationen

Konstigt vore det annars, egentligen. 

Men oavsett så kan man reparera för rätt mkt för dom ca 10.000:- man sparar på ett köp från E-Infinity om oturen skulle vara framme🙂

Ja, tio lusentappar är ju inte kattskit precis.

43 minuter sedan, Mr.T sade:

Ser fram emot vad dom svarar. Se till att få svar på samtliga frågor du kan tänkas ha, och redogör för det här sedan, det är säkert flera som är intresserade av vad som kommer fram.

Vid förra samtalet så var det som sagt inga problem med progluggar då dom hade världsgaranti.

Men jag har fått felaktig information många gånger så det är ju inte fel att kolla en gång till🙂

Absolut, jag delger svaren här🙂

Här kan man läsa lite men jag får inte fram hur det är tänkt att världsgarantin är tänkt att fungera...

Kan det vara så att om produkten i fråga är inköpt via rätt kanaler i det landet man köper den i så gäller en världsgaranti. 

Men om företaget själv importerar produkten från en annan marknad så blir det en gråimporterad produkt?

Såg någonstans att tex B&H gjorde så men att det isf framgick tydligt att det handlade om en gråimporterad pryl.

Men oavsett så står det att Nikon utför reparationer mot att man betalar vilket kan räcka om man sparar många sköna tusingar🙂

https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000004838&configured=1&lang=sv&sfdcIFrameOrigin=null

4 timmar sedan, Cope sade:

Absolut, jag delger svaren här🙂

Låter bra, Cope. Spara gärna konversationen (som bör vara skriftlig), så att du kan hänvisa till den senare, utifall att dom skulle börja krångla, (och då tänker jag i fösta rummet på världsgarantin, om den nu skulle visa sig gälla i Sverige).

Här kan man läsa lite men jag får inte fram hur det är tänkt att världsgarantin är tänkt att fungera...

Detta behöver i vart fall inget förtydligande, kan jag tycka;

" Varför innebär produkter från den grå marknaden risker?
Eftersom produkter från den grå marknaden inte importeras och distribueras av Nikon Europe B.V. kan du inte vara säker på vad det är du får.

• Ingen Nikon-garanti
    Produkter från den grå marknaden kan omfattas av en begränsad garanti från säljaren, men omfattas inte av en garanti från Nikon Europe.
  • Omfattas inte av garantireparationer
    Nikon Europe utför inte garantireparationer, utan du får betala.
  • Oäkta tillbehör
    Kan innefatta förfalskade tillbehör eller tillbehör från tredje part, som kan skada Nikon-utrustning.
  • Användarhandböcker saknas
    Användarhandböcker saknas ofta, är felaktiga eller kopierade, eller så kan de vara på ett främmande språk.
  • Kanske inte fungerar som du tänkt
    Eftersom produkter från den grå marknaden inte har utformats för att säljas i Europa kanske de inte fungerar som du förväntar dig."

Speciellt punkt tre (3) är värd att notera.

Det framgår inte hur det är ställt med världsgaranti, men jag vill dra mig till minnes att världsgaranti gäller gluggar, inte kamerahus. 

11 hours ago, Cope said:

Låter toppen👍

Du sparade en bra slant på det köpet också va?

Så är det. Betalar man för sin reperation så är det inga problem🙂

Jag sparade 11000:- Inte kattskit!!

1 timme sedan, Rolf sade:

Nä, det är det verkligen inte :nyam: !

14 timmar sedan, Mr.T sade:

Detta behöver i vart fall inget förtydligande, kan jag tycka;

" Varför innebär produkter från den grå marknaden risker?
Eftersom produkter från den grå marknaden inte importeras och distribueras av Nikon Europe B.V. kan du inte vara säker på vad det är du får.

• Ingen Nikon-garanti
    Produkter från den grå marknaden kan omfattas av en begränsad garanti från säljaren, men omfattas inte av en garanti från Nikon Europe.
  • Omfattas inte av garantireparationer
    Nikon Europe utför inte garantireparationer, utan du får betala.
  • Oäkta tillbehör
    Kan innefatta förfalskade tillbehör eller tillbehör från tredje part, som kan skada Nikon-utrustning.
  • Användarhandböcker saknas
    Användarhandböcker saknas ofta, är felaktiga eller kopierade, eller så kan de vara på ett främmande språk.
  • Kanske inte fungerar som du tänkt
    Eftersom produkter från den grå marknaden inte har utformats för att säljas i Europa kanske de inte fungerar som du förväntar dig."

Speciellt punkt tre (3) är värd att notera.

Det framgår inte hur det är ställt med världsgaranti, men jag vill dra mig till minnes att världsgaranti gäller gluggar, inte kamerahus. 

Precis, det gäller inte för husen.

10 timmar sedan, Rolf sade:

Nä, verkligen inte. För den pengen kan man göra en rätt stor operation för om man skulle ha otur.

49 minuter sedan, Rolf sade:

Vad är det du tänkt köpa?

Vad är det du tänker sälja, för att finansiera nyinförskaffandet :nyam: !?

5 timmar sedan, Rolf sade:

Vad är det du tänkt köpa?

Eftersom jag använder min tilt/shift så himla mycket så kan det bli så att jag skaffar en till. Känns som att jag har fått en nytändning och har börjat dammsuga youtube på tutorials för att suga i mig så mkt lärande jag kan få in i skallen 🙂

Och blir idéen verklighet så är det Nikons 19 mm som står överst på önskelistan.

4 timmar sedan, Mr.T sade:

Vad är det du tänker sälja, för att finansiera nyinförskaffandet :nyam: !?

Hehe...det har jag inte riktigt bestämt ännu. Det kan bli så att jag avyttrar ett set med bättre begagnade fiberdukar till ett vettigt pris. Men som sagt, jag har inte bestämt det riktigt ännu😉

Eftersom jag använder min tilt/shift så himla mycket så kan det bli så att jag skaffar en till. Känns som att jag har fått en nytändning och har börjat dammsuga youtube på tutorials för att suga i mig så mkt lärande jag kan få in i skallen 🙂

Och blir idéen verklighet så är det Nikons 19 mm som står överst på önskelistan.

Jooo, men det är ju klart att du skall köpa en tilt/shift till, absolut ! Det är väl den ultimata gluggen till landskapsfoto ? 

Hehe...det har jag inte riktigt bestämt ännu. Det kan bli så att jag avyttrar ett set med bättre begagnade fiberdukar till ett vettigt pris. Men som sagt, jag har inte bestämt det riktigt ännu😉

Hm, ja ett set begagnade fiberdukar kanske man skulle slå till på, om priset är det rätta. Rena (!) kapitalpaceringen, skulle jag säga.

6 timmar sedan, Mr.T sade:

Jooo, men det är ju klart att du skall köpa en tilt/shift till, absolut ! Det är väl den ultimata gluggen till landskapsfoto ? 

Den är kanske den optimala landskapsgluggen, eller så blir den bara den optimala kompisen till min andra tilt/shift och det är inte fy skam det heller ;)

11 minuter sedan, Cope sade:

eller så blir den bara den optimala kompisen till min andra tilt/shift och det är inte fy skam det heller ;)

Ja, så kan man också se på saken. Om pengar inte är ett problem, varför inte !?

Problem och problem....det är ett jämt flöde in. Jag har väl så jag klarar mig för stunden iaf🙂