Jump to content
ToddeSwe

Antal fokuspunkter vid fågelfotografering?

Recommended Posts

Skönt man har en gammal kamera så att man inte behöver fundera så mycket på det hela :)

jag tänker mig att det bör vara bra att ha mer än en fokuspunkt men en mindre grupp för fågelfoto för det borde ge lite marginal vid framförallt flyktbilder. Uppfattar att det är så de flesta av er som skrivit här kör.

4 timmar sedan, Rolf sade:

Nej det är inget mer du skall ändra. Ser du ingen ring eller liknande runt de punkter som är aktiva?

Händer ingenting när jag har det aktiverat, inga extra punkter som det ska vara på nyare modeller. Detta ska väl funka i M läge precis som i A läge? Spelar väl ingen roll...

3 timmar sedan, Ove555 sade:

På min D7100 syns flera röda rutor (fokuspunkter) när jag ställer lägesväljar-ratten på Auto med grön text på lägesväljaren. Och när jag trycker ned exponeringsknappen halvvägs väljs en fokuspunkt, vilken fokuspunkt den väljer beror på vilket läge jag har riktat kameran och hur sökarbilden ser ut. Men har inte lyckats att få in den sökarbilden med flera röda rutor (fokuspunkter) på min D800. 

Dom saknas på min D610. :( Däremot när jag väljer 3D så ser jag flera rutor som försöker välja objekt.

4 minutes ago, ToddeSwe said:

Händer ingenting när jag har det aktiverat, inga extra punkter som det ska vara på nyare modeller. Detta ska väl funka i M läge precis som i A läge? Spelar väl ingen roll...

Det funkar i alla lägen. Kolla i menyerna om det kan vara så att den visningen är avstängd, på min kamera kunde jag välja att ha visning av fokuspunkter på eller av. Jag har en prickad cirkel runt aktiva fokuspunkter.

4 minuter sedan, Rolf sade:

Det funkar i alla lägen. Kolla i menyerna om det kan vara så att den visningen är avstängd, på min kamera kunde jag välja att ha visning av fokuspunkter på eller av. Jag har en prickad cirkel runt aktiva fokuspunkter.

I vilken meny hittar du på och av för dom?

Minns inte vilken meny det var, det är flera år sedan jag var inne och rotade där. Vet bara att jag kan stänga av eller sätta på det.

1 minut sedan, Rolf sade:

Hittade det. A5 a Autofokus/a5 Fokuspunktbelysning/Visn. av dynamiskt AF-omr. Sätts till ON

Där har jag loopa val av fokuspunkt :) dynamiskt Af-omr. hittar jag inte. Men jag har iaf AF-punktbelysning på ON så dom borde ju synas....

Har du inte Visning av dynamiskt fokusområde kan du nog inte få en markering kring de aktiva fokuspunkterna, märkligt tycker jag iofs.

5 minuter sedan, Rolf sade:

Har du inte Visning av dynamiskt fokusområde kan du nog inte få en markering kring de aktiva fokuspunkterna, märkligt tycker jag iofs.

Gjorde en sökning på Visning av dynamiskt fokusområde och dynamiskt fokusområde i manualen och den hittar inte det. :(

Få se vad Nikon svarar!

Just nu, Rolf sade:

Så du mailade Nikon, nog det bästa du kan göra så får vi rett ut frågan en gång för alla.

Ja jag vill veta detta :)

Jag får fortfarande bara in en fokuspunkt på min D800,  oavsett om jag väljer 11 eller 51 punkter i kamerans meny i läge auto.

24 minuter sedan, Ove555 sade:

Jag får fortfarande bara in en fokuspunkt på min D800,  oavsett om jag väljer 11 eller 51 punkter i kamerans meny i läge auto.

Har du valt d9 eller d21 eller d39 med knappen till höger om objektivet  af på/av knappen? Håll in knappen titta i lilla displayen uppe på kameran och snurra på en av rattarna så S blir d9 osv. 

1 hour ago, ToddeSwe said:

Har du valt d9 eller d21 eller d39 med knappen till höger om objektivet  af på/av knappen? Håll in knappen titta i lilla displayen uppe på kameran och snurra på en av rattarna så S blir d9 osv. 

Du menade väl till vänster om objektivet. Tryckte in knappen till vänster om objektivet där man väljer AF eller M och snurrade på hjulet till höger på kamerans framsida nedanför avtryckarknappen och då ändrades det från S till auto på kontrollpanelen, och därmed blev flera fokuspunkter synliga i sökaren. Så nu är nog det problemet löst. Tack för det Todde! 🙂

42 minuter sedan, Ove555 sade:

Du menade väl till vänster om objektivet. Tryckte in knappen till vänster om objektivet där man väljer AF eller M och snurrade på hjulet till höger på kamerans framsida nedanför avtryckarknappen och då ändrades det från S till auto på kontrollpanelen, och därmed blev flera fokuspunkter synliga i sökaren. Så nu är nog det problemet löst. Tack för det Todde! 🙂

Beror på vilken sidan man står på. 😃

Du ska välja med den främre  rull-knappen till d9 eller d21 etc. Inte auto om du vill välja dynamiska fokuspunkter. Auto känns lite osäkert för fågelfotografering. 

3 hours ago, ToddeSwe said:

Beror på vilken sidan man står på. 🙂

Du ska välja med den främre  rull-knappen till d9 eller d21 etc. Inte auto om du vill välja dynamiska fokuspunkter. Auto känns lite osäkert för fågelfotografering. 

Hade den på AF-S, ändrade sedan till AF-C. Och nu går det ställa både på d9, d21 och d51 på min D800. Tack ännu en gång Todde! 🙂

18 timmar sedan, Ove555 sade:

Hade den på AF-S, ändrade sedan till AF-C. Och nu går det ställa både på d9, d21 och d51 på min D800. Tack ännu en gång Todde! 🙂

Så lite så!

Misstänkte detta:

Hej Torbjörn, 

Tack för att du kontaktar Nikon kundsupport.

För att kunna se fokuspunkterna när man väljer mellan d9 eller d21 så måste man ha kameran på AF-C. Om du trycker på AF-M knappen på vänstre sidan af kameran (just ved sidan av linsen) och vrider bakre ratten (ratten ved sökaren), då kan du välja mellan AF-A, AF-S och AF-C fokusläge. Och om du trycker på samma knapp och vrider främre ratten, då kan du välja mellan fokuspunkter, 5, d9, d21,d39, 3d, och auto. Om du tittar i sökaren medans du vrider främre ratten och väljer mellan d9 eller d21 så kan du se dessa punktar ändras, men man ser dom bara medans man ändrar mellan olike lägen. Om du vill läsa yttligare om dessa inställningar, då finns dom på sida 97 och 101 i bruksanvisningen.

14 timmar sedan, Martin sade:

Då har du löst det nu! Den som frågar eller läser han skall finna! :)

Ja det är löst, trodde väl nästan att det var så men man måste ju veta ordentligt och inte gissa.