Jump to content
ToddeSwe

Antal fokuspunkter vid fågelfotografering?

Recommended Posts

Hörde en gubbe i en YouTube video snacka om antal fokuspunkter när man fotar fåglar förstod inte riktigt hur han menade.

Jag kollade i min kamera och där kan jag välja mellan 11 och någon annat antal, är det dessa han snackar om?

Varför jag frågar är att när jag idag tog en massa bilder på måsen på bordet så var jag HUNDRA på att jag hade fokus på ögonen, men det visade sig att så var inte fallet.

Är det något jag har missat när man ska fota fåglar med inställningarna?

Jag menar 1 eller 2 av kanske 25 skott är dåligt och då med stativ till råga på allt.

Tror ni inte jag hittade det själv. :)

När man valt AF-C så snurrar man på ratten så kan man välja 5 eller D9 som han pratade om. Nu kanske det blir enklare....

Du kan så klart även välja antal fokuspunkter i AF-S men det kände du antagligen redan till :)

Har lite svårt att fatta detta med fokuspunkter. Tror jag kan ha 129 stycken men vad spelar det för roll om det blir fel fokus ändå? Kameran måste ju gissa. Jag använder nu bara punkten i mitten och tycker det funkar bra

42 minuter sedan, Cope sade:

Du kan så klart även välja antal fokuspunkter i AF-S men det kände du antagligen redan till :)

Nej detta är helt nytt för mig och har egentligen inte funderat på detta fören igår när jag på stativ sköt mot måsen som var ca 5-6 meter bort och omöjlig att missa kan tyckas. 

Då som först började jag fundera på detta. 

Ska bli mycket intressant att se om det har någon inverkan på alla mina bilder som är ur fokus. 😃

9 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Har lite svårt att fatta detta med fokuspunkter. Tror jag kan ha 129 stycken men vad spelar det för roll om det blir fel fokus ändå? Kameran måste ju gissa. Jag använder nu bara punkten i mitten och tycker det funkar bra

Vid rörliga objekt så hjälper kameran oss att gissa nästa punkt som objektet är på. Och jag använder också bara den i mitten men dessa punkter är ett fält av 5 eller 9 vad jag vet nu iaf punkter som kameran väljer mellan. Hoppas jag förstått saken rätt nu. 

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

Precis, kameran måste ju gissa vad man vill ha i fokus när man har många punkter valda, iaf i AF-S läge. Och det brukar väl inte alltid alla gånger :)

Jag kör också en punktsfokus till 99,99%. Det är bara när jag fotar rörliga mål jag går över till AF-C och i mitt fall grupperad AF som är en AF-metod som kom på D810.

Fast efter att jag var på en utbildningskväll med D850 så har jag på deras rek börjat använda 3d -följning som dom sa hade blivit bättre och bättre och numera tyckte fungerade utmärkt på 850:an. Och nu snackar vi fortfarande rörliga motiv :)

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Vid rörliga objekt så hjälper kameran oss att gissa nästa punkt som objektet är på. Och jag använder också bara den i mitten men dessa punkter är ett fält av 5 eller 9 vad jag vet nu iaf punkter som kameran väljer mellan. Hoppas jag förstått saken rätt nu. 

Om den byter punkt är jag osäker på. Däremot hjälper intilliggande punkter till att hålla fokus på objektet.

Nikon skriver att intilliggande punkter hjälper till att fokusera om motivet tillfälligt lämnar den valda fokuspunkten under en kort stund.

Tex, välj dynamisk AF med 9 punkter. Sätt fokus med mittenpunkten och följ ditt motiv. Skulle nu mittenpunkten tappa fokus en kort stund hjälper dom 9 omkringliggande punkterna till att hålla kvar fokus tills mittenpunkten själv klarar av sin uppgift igen. Det är så jag har fattat det hela. Om det ärr rätt eller fel har jag ingen aning om. Vill man veta säkert är det kanske bäst att antingen maila eller slå Nikon en pling för att förhoppningsvis få ett korrekt svar :)

https://onlinemanual.nikonimglib.com/d850/sv/08_focus_01.html

1 timme sedan, Cope sade:

Precis, kameran måste ju gissa vad man vill ha i fokus när man har många punkter valda, iaf i AF-S läge. Och det brukar väl inte alltid alla gånger :)

Jag kör också en punktsfokus till 99,99%. Det är bara när jag fotar rörliga mål jag går över till AF-C och i mitt fall grupperad AF som är en AF-metod som kom på D810.

Fast efter att jag var på en utbildningskväll med D850 så har jag på deras rek börjat använda 3d -följning som dom sa hade blivit bättre och bättre och numera tyckte fungerade utmärkt på 850:an. Och nu snackar vi fortfarande rörliga motiv :)

Om den byter punkt är jag osäker på. Däremot hjälper intilliggande punkter till att hålla fokus på objektet.

Nikon skriver att intilliggande punkter hjälper till att fokusera om motivet tillfälligt lämnar den valda fokuspunkten under en kort stund.

Tex, välj dynamisk AF med 9 punkter. Sätt fokus med mittenpunkten och följ ditt motiv. Skulle nu mittenpunkten tappa fokus en kort stund hjälper dom 9 omkringliggande punkterna till att hålla kvar fokus tills mittenpunkten själv klarar av sin uppgift igen. Det är så jag har fattat det hela. Om det ärr rätt eller fel har jag ingen aning om. Vill man veta säkert är det kanske bäst att antingen maila eller slå Nikon en pling för att förhoppningsvis få ett korrekt svar :)

https://onlinemanual.nikonimglib.com/d850/sv/08_focus_01.html

Ja att överlåta något till kameran känns inte så bra, men det känns iaf som att jag ska testa och se om det blir fler bilder i fokus så här. För sämre kan det inte bli hoppas jag. :)

3d följning kan funka om det är en fågel över en sjö tex men är det inne i skogen bland träd och annat bråte så får den nog svårt tror jag...

Det är ju de där extra punkterna som hjälper till att hålla fokus som jag är ute efter.

Känns som om du har koll på det.

28 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Ja att överlåta något till kameran känns inte så bra, men det känns iaf som att jag ska testa och se om det blir fler bilder i fokus så här. För sämre kan det inte bli hoppas jag. :)

3d följning kan funka om det är en fågel över en sjö tex men är det inne i skogen bland träd och annat bråte så får den nog svårt tror jag...

Det är ju de där extra punkterna som hjälper till att hålla fokus som jag är ute efter.

Känns som om du har koll på det.

Angående 3d-följningen skulle den numera kunna tappa fokus för att sen återuppta den igen när objektet kom tillbaka i bild.

Missminner jag mig inte så tog dom exemplet du tog med trädet. Sätter du fokus på en fågel som flyger och det kommer ett träd i vägen så skulle man fortsätta fokusera och följa fågeln. När den sen dök upp igen och det var fri sikt utan störande föremål så skulle fokus själv hitta tillbaka på fågeln igen. Och minns jag inte helt fel så var det för att 3d- fokusen följer dom färgerna som ditt motiv hade när du satte fokus. När dom färgerna sen dyker upp igen så ska fokus återigen sitta på fågeln.

Edit: Dyker det då upp en annan likadan fågel så kan ju såklart det bli fokus på fel fågel :)

9 minuter sedan, Cope sade:

Angående 3d-följningen skulle den numera kunna tappa fokus för att sen återuppta den igen när objektet kom tillbaka i bild.

Missminner jag mig inte så tog dom exemplet du tog med trädet. Sätter du fokus på en fågel som flyger och det kommer ett träd i vägen så skulle man fortsätta fokusera och följa fågeln. När den sen dök upp igen och det var fri sikt utan störande föremål så skulle fokus själv hitta tillbaka på fågeln igen. Och minns jag inte helt fel så var det för att 3d- fokusen följer dom färgerna som ditt motiv hade när du satte fokus. När dom färgerna sen dyker upp igen så ska fokus återigen sitta på fågeln.

Edit: Dyker det då upp en annan likadan fågel så kan ju såklart det bli fokus på fel fågel :)

Wow, älskar teknik! Fast detta är väl inte så utvecklar på min gamla 610.... ska läsa på om det.

3 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Wow, älskar teknik! Fast detta är väl inte så utvecklar på min gamla 610.... ska läsa på om det.

Ingen aning🙂

2 timmar sedan, Rolf sade:

Jag kör dynamisk AF 21 punkter (d21)

Och det har du gjort sen Hedenhös var barn vill jag minnas😀

Vi pratade dock om det långt senare, tror det var på Kullaberg hösten 2011🙂

3 minutes ago, Cope said:

Och det har du gjort sen Hedenhös var barn vill jag minnas😀

Vi pratade dock om det långt senare, tror det var på Kullaberg hösten 2011🙂

Stämmer gott, redan den gamla D3'an gick på d21. Lagom kompromiss mellan träffsäkerhet och precision.  

3 timmar sedan, Rolf sade:

Jag kör dynamisk AF 21 punkter (d21)

Se där ja, då ökar vi från d9 då. Jag tycler mig ana en bättre träffsäkerhet idag. 

Kommer bevis sedan. 😃

Jag lägger dessa bilder här eftersom dom är tagna på så långt håll och är inte så värst bra, MEN jag har hittills inte lyckts fånga dessa på så långt håll men med d9 idag så fick jag iaf dom och dom är i fokus MEN tyvärr för långt bort tror jag för att det ska bli några detaljer...

1. Tofsvipan har jag testat varenda gång jag har varit på maden men aldrig i fokus. Ni ska vet hur hårt beskuren denna är.

_6102058.thumb.jpg.18ed8d82c0251f5ec281e6dfa616b1ad.jpg

2. Någon skrake/lom ...

_6102018.thumb.jpg.e87296980d65c9706ebcc13dc6871085.jpg

3.

_6102025.thumb.jpg.853f9731d163eb925a3353a9c4125c6b.jpg

4.

_6102028.thumb.jpg.831f9a518c18f1632c141aeeb75a9cc3.jpg

Snyggt Todde och klickar man upp bilderna (vilket man gör) ser man att dom är skarpa och fina också! :thumbsup:

4 minuter sedan, Rolf sade:

Snyggt Todde och klickar man upp bilderna (vilket man gör) ser man att dom är skarpa och fina också! :thumbsup:

Tycker du? Jag tycker inte dom är så bra... men i fokus iaf. :)

4 minutes ago, ToddeSwe said:

Tycker du? Jag tycker inte dom är så bra... men i fokus iaf. :)

Jag skulle naturligtvis varit tydligare, betoningen ligger på 3 & 4 men alla är skarpa. Håller på med en massa annat också därför mina svar kanske blir lite för korta.

1 timme sedan, Rolf sade:

Jag skulle naturligtvis varit tydligare, betoningen ligger på 3 & 4 men alla är skarpa. Håller på med en massa annat också därför mina svar kanske blir lite för korta.

Tack! :)

Har nästan alltid bara fotograferat med en fokuspunkt som jag kan flytta i olika riktningar i sökaren om jag vill det. Och det är väl bara på rörliga motiv man har nytta av att kameran väljer fokuspunkt åt en. 

Undrar nu hur man ställer in kameran (Nikon D800) så den ska välja rätt fokuspunkt om man t ex ska fota en flygande fågel? Har försökt att gå in i menyn och välja antingen 51 eller 11 fokuspunkter, men ändå blir det bara en fokuspunkt, en röd ruta i sökaren och inte 51 eller 11. Undrar vad det är jag har missat att ändra i menyn?

På D850 visas mittpunkten i normal storlek och dom omkringliggande punkterna visas som punkter vid tex valet d9. Alltså 9 valda fokuspunkter. Minns inte hur mina äldre hus gjorde sin visning...

Edit: Valen gör du enklast genom att hålla inne fokusvalsknappen på vänster sida på kamerahuset och sen snurra på den främre ratten. Men det var kanske det du menade??

Jag ser inga andra punkter när jag ändrar till d9 eller d21 på min D610. 

Är det något annat man ska ändra också?

Nej det är inget mer du skall ändra. Ser du ingen ring eller liknande runt de punkter som är aktiva?

På min D7100 syns flera röda rutor (fokuspunkter) när jag ställer lägesväljar-ratten på Auto med grön text på lägesväljaren. Och när jag trycker ned exponeringsknappen halvvägs väljs en fokuspunkt, vilken fokuspunkt den väljer beror på vilket läge jag har riktat kameran och hur sökarbilden ser ut. Men har inte lyckats att få in den sökarbilden med flera röda rutor (fokuspunkter) på min D800.