Jump to content

Recommended Posts

Ofta med fotografering försöker jag tänka lite utanför det normala. Kom att tänka på det där med bokeh när jag såg en tävling på Pentax forumet. Bokeh som vi alla vet är oskärpan i bakgrunden på foton. Olika objemtiv ger olika bokeh och det diskuteras mycket om vilket ser bäst ut. Men hur många av oss tänker på vd som är med på den oskarpa bakgrunden när vi tar foton? Har ni gått ut med tanken på att få bakgrunden lika intressant som den skarpa förgrunden? Jag skulle vilja beskriva det som "aktiv" bakgrund eller bokeh. 

Skulle vara kul att se lite foton där den oskarpa bakgrunden visar en bild lka mycket som den skarpa förgrunden. Dom närmaste dagarna skall jag gå ut och se om jag kan ta lite foton där både förgrund och bakgrund säger nåt om motivet

E2105618.jpg

E2105933.jpg

Kul idé! Skall se om jag kan bidra till något vettigt till denna tråden! Tvåan med ölglasen gillades, sätter allt i en kontext!

Att jag älskar bokeh har nog inte undgått någon! Men mitt fokus brukar ligga på att få vacker och gärna konstnärlig bokeh. Men detta du är ute efter är en annat sorts bokeh som jag gärna hänger med på! Kul med lite nya idéer att tänka och fotografera kring.

Gillar alla dina bilder här som säger mycket och berättar en slags historia :)

On 4/29/2019 at 7:36 AM, Martin said:

Då blir det ett försök från dagen, den här borde vara ganska ok om jag hängt med på hur du tänkt.

Har varit borta ett tag så jag blev lite sen här. Precis så tänkte jag. Rapsen i förgrunden och bondgården i bakgrunden gör att både det skarpa och suddiga berättar historien. 

Kul att du ville lägga upp en  bild.

20 timmar sedan, Whynot sade:

Den här tyckte jag blev lite rolig med tanke på skylten. Såg både killen och skylten i bakgrunden samtidigt

E2106234.jpg

Hehe....skäggiga damen :)