Jump to content
Mona

Sonys nya ögonfokus

Recommended Posts

I veckan släppte Sony en ny uppdatering till a7r III och a7 III så att dom nu även har ögonfokus på hund och katt. Idag testade jag! Och visst letade den upp ögat :) 

Sony a7 III + Canon 100/2,8L IS macro.

_DSC4534_2048px.jpg

44 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Vad är det för ras? Jättesöt vovve ju!

Tack! Det är en lagotto!

7 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Den satt där den skulle. Tjusigt. :thumbsup: Själv skulle jag vilja ha en uppdatering så kameran letar upp hunden när hon rymt. :lol:

Tack! Du får sätta gps på vovven:lol:

Just nu, Mona sade:

Tack! Det är en lagotto!

Aldrig hört talas om. Många nya hundraser nu för tiden...

Det heter att kameran fått djurfokus, men tror inte det funkar på så många djur mer än hund och katt. Tyvärr inte på fåglar ännu.

Just nu, ToddeSwe sade:

Aldrig hört talas om. Många nya hundraser nu för tiden...

Det är ingen ny ras. Det är en italiensk tryffelhund :) 

Finfin bild Mona :thumbsup:

Såg den funktionen på youtube för några dagar sedan. Hur coolt som helst:thumbsup:

3 timmar sedan, Cope sade:

Såg den funktionen på youtube för några dagar sedan. Hur coolt som helst:thumbsup:

Dags att köpa nytt, Cope !?

5 timmar sedan, Mr.T sade:

Dags att köpa nytt, Cope !?

Nä, men jag har kollat ett tag på Sonys hus men har bestämt mig för att släppa det då Nikons gluggar av någon anledning inte fungerar så bra på Sonys hus.

Jag får vänta tills Nikons spegellösa AF fungerar lika bra som Sonys innan jag eventuellt byter🙂

1 timme sedan, Cope sade:

Nä, men jag har kollat ett tag på Sonys hus men har bestämt mig för att släppa det då Nikons gluggar av någon anledning inte fungerar så bra på Sonys hus.

Konstigt, att Nikons gluggar inte lirar med Sonys hus. Undrar vad det kan bero på 🤣.

Lyssna nu på mig, min vän, och lyd ett gott råd. Tro mig, när jag säger att de prylarna du har till ditt förfogande i dagsläget kan leverera mycket bättre än vad du (eller jag, eller någon annan av oss som hänger på detta forumet), är kapabla att prestera. 

Behåll det du har och lär dig utnyttja det till dess maximala potential, och så länge du inte gör det, finns det ingen anledning att köpa nytt, det kommer ändå inte att påverka ditt resultat på någon sätt. 

Jag vågar påstå att den utrustningen du/jag/vi har, på intet sätt utför någon begränsning i bildskapandet. Den dagen utrustningen utgör en begränsning i bildskapandet, då kan det vara läge att titta på nytt och jag vågar (återigen), påstå att ingen av oss som hänger här är där, (på långa vägar).

Nä, min vän, bättre är att du lägger pengarna på bränsle till bilen och åket till intressanta platser, där du kan ta spektakulära landskapsbilder, eller reser någonstans, för att göra detsamma. Eller varför inte kombinera en fotoworkshop med en resa !?

Vad jag skall komplettera min fotoutrustning när jag kommer hem med, det är en bil, för det har jag förstått (?) att utan bil blir det svårt att ta sig till intressanta platser.

T ex skulle jag vilja åka till Norge/Skottland/Irland för att fota och ev. jaga/fiska och utan bil går det inte. Jag hade tidigare en motorcykel och även om det är ett underbart sätt att ta sig fram på, är det otroligt klumpigt om man tänkt sig att fotografera samtidigt. Tro mig, det är erfarenheten som talar. Att ta sig fram med full Mc-utrustning, bärandes på kamera och stativ, är allt annat än optimalt.

Återigen, och avslutningsvis; Gör dig själv tjänsten att åka på en fotoworkshop/fotoresa/bränsle till bilen istället för att göda pryldjävulen och jag vågar (nästan) påstå att du kommer att få mycket bättre behållning av en resa/workshop än nya prylar. 

Detta tycker jag var kloka ord som kan vara allmänna. Står valet mellan nyare utrustning och att istället kunna  ta sig runt till nya platser tycker jag valet är lätt. Sen kommer det väl ner till ekonomi och även hur intresserad man är. Vi vet alla att har man ett stort intresse för något får det kosta och på detta ganska avancerade fotoforum finns det nog flera som är beredda att ha det nyaste   :) 

Men som glad amatör har jag ändå uppfattat att själva bildkvalitén i princip stått stilla i flera år. Det kan komma snabbare AF och snabbare matning tex men bildkvalitéförbättring syns bara med lupp. De flesta visar ändå sina bilder mest på fejan, forum eller flickr. Då kan det bara svårt att skilja en vass mobil mot en fullformatare….

Gyllene tider för den som vill börja fota. Man kan få ganska avancerad utrustning för förhållandevis lite pengar och jag tror inte att utrustningen kommer sätta käppar i hjulet/vara någon begränsning.

Sen tycker jag ögonfokus verkar riktigt läckert och något jag vill ha så småningom 

Så är det naturligtvis, det är jag som är begränsningen och inget annat😀

Men ibland griper köpdjävulen tag i mig och då är det svårt att backa🙂

Irland har jag en mer eller mindre planerad resa till men jag vet inte exakt när den går av stapeln. Men dit ska jag det är bestämt och målen är mer eller mindre spikade🙂

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

Detta tycker jag var kloka ord som kan vara allmänna. Står valet mellan nyare utrustning och att kunna  ta sig runt till nya platser tycker jag valet är lätt. Sen kommer det väl ner till ekonomi och även hur intresserad man är. Vi vet alla att har man ett stort intresse för något får det kosta och på detta ganska avancerade fotoforum finns det nog flera som är beredda att ha det nyaste   :) 

Men som glad amatör har jag ändå uppfattat att själva bildkvalitén i princip stått stilla i flera år. Det kan komma snabbare AF och snabbare matning tex men bildkvalitéförbättring syns bara med lupp. De flesta visar ändå sina bilder mest på fejan, forum eller flickr. Då kan det bara svårt att skilja en vass mobil mot en fullformatare….

Gyllene tider för den som vill börja fota. Man kan få ganska avancerad utrustning för förhållandevis lite pengar och jag tror inte att utrustningen kommer sätta käppar i hjulet/vara någon begränsning.

Sen tycker jag ögonfokus verkar riktigt läckert och något jag vill ha så småningom 

Visst är det upp till var och en hur man vill göra, men vad jag försöker förmedla är att det är självbedrägeri att tro att det senaste på något sätt skulle påverka bildresultatet i jämförelse med det vi redan har, och handen på hjärtat, hur många av oss som häckar här, skriver ut sina bilder !?

Jag gör det i vart fall (ännu) inte. Min kamera är en Nikon D800E, den har sju år på nacken och så länge den fungerar, kommer jag att använda mig av den. Dessutom vågar jag påstå att de flesta dödliga kan inte se skillnad på en bild som är tagen med en avancerad systemkamera och en bild tagen med en hi-end mobilkamera, om vi talar om vardagsbilder. 

Du skriver att om man har intresse och ekonomin, varför inte !? Tja, som jag redan skrivit, det kommer sannolikt inte att göra någon skillnad i bildskapandet för någon av oss som hänger här, då de flesta bilderna som publiceras på denna sajten är mediokra (i mitt tycke, även mina egna bidrag, men tyvärr lyckas jag inte prestera bättre än vad jag gör i dagsläget), men med några ibland lysande undantag. Ingen nämnd, ingen glömd.

Bättre är då (återigen), att lägga tid, pengar och energi på att utveckla sitt fotografiska seende och förfina tekniken och då inte bara vad det gäler fotoögonblicket, utan också efterbehandlingen, för själva bildfilen är ju bara början, den skall ju redigeras också, för det är väl ingen som hänger här, som endast fotar i Jpeg !!?

Återigen, jag tar mig själv som exempel. Jag läser allt som oftast på photographylife.com, det är en lite mer djuplodande fotosajt än Xponerat och Fotosidan, för att ta som exempel.

När jag läser viktiga och intressanta artiklar som handlar om teknik (och då menar jag t ex RAW-filen och exponering i detta sammanhanget), då inser jag att jag har lååååååång väg att gå, innan jag behöver köpa någon ny fotoutrustning. T ex är jag inte alls nöjd med min begränsande kunskap av Lr. 

Jag har bilder som man säkert kan förbättra (läs rädda), med jag saknar kunskap hur jag skall göra. Återigen; Det är mitt egna bristfälliga kunnande som sätter gränserna för vad jag kan göra, inte utrustningen.

Och visst, om du upplever att avsaknaden av ögonfokus utgör en begränsning i ditt bildskapande, då skall du naturligtvis satsta på en utrustning som har det.

47 minuter sedan, Cope sade:

Irland har jag en mer eller mindre planerad resa till men jag vet inte exakt när den går av stapeln. Men dit ska jag det är bestämt och målen är mer eller mindre spikade🙂

Inte för att jag har någon bredare erfarenhet av Irland (var där på Mc-semester några dagar 2017 tror jag det var), så tror jag att hösten är bäst, då färgerna börjat komma.  Dvs September/Oktober. 

Om du dessutom har möjligheterna att besöka Skottland när du ändå är i närheten, ta då chansen. Underbart människor och fantastiskt landskap !

47 minuter sedan, Cope sade:

Men ibland griper köpdjävulen tag i mig och då är det svårt att backa🙂

Känner igen detta bättre en vad du tror, men i all välmening, gör dig själv tjänsten och fråga dig själv en extra gång; Behöver jag verkligen det där !? 

Om svaret är nej, sätt dig då på händerna och sitt kvar tills klådan går över och jag lovar dig att du kommer att må mycket bättre efteråt. 

Nej jag upplever inte nån begränsning att inte ha ögonfokus 😁. Gissar det är en finess som kommer leta sig ner även i mer ordinära kameror. Dock en av få förbättringar på senare år jag tycker verkar ha ett värde ( om det nu visar sig fungera som man hoppas).

Jag kan dessutom styra fokus när jag tittar i sökaren genom att dra/trycka på bakdisplayen med ett finger.  Nästan lika bra

En 800 E lär hålla många år ännu. Mkt info i de rawfilerna att laborera med.

Jag har ju tagit en annan väg. Krängt hela Nikonsystemet. Köpte 4/3 och är helnöjd.  Har nog lite vassare optik än jag hade  på Nikontiden och kanske kompenserar det den mindre sensorn. Hursomhelst. Bildkvalitén duger med råge. Med tex Pany 20 1,7 mm går kameran ner i en jackficka. Detta har inneburit att kameran är med på ett helt annat vis. Oavsett vad jag hittar på kan den följa med. 

Skottland härligt. Bilade med föräldrarna för länge sen. Charmiga värdshus/Inns. Minns ett värdshus vid en liten flod 1700/1800 tal. Supermysig. Golvet i sovrummet hade satt sig så släppte man en dank i ena hörnet for sen med god fart över till andra sidan. Besök på destillerier var också kul. Naturen

5 timmar sedan, Mr.T sade:

Inte för att jag har någon bredare erfarenhet av Irland (var där på Mc-semester några dagar 2017 tror jag det var), så tror jag att hösten är bäst, då färgerna börjat komma.  Dvs September/Oktober. 

Om du dessutom har möjligheterna att besöka Skottland när du ändå är i närheten, ta då chansen. Underbart människor och fantastiskt landskap !

Känner igen detta bättre en vad du tror, men i all välmening, gör dig själv tjänsten och fråga dig själv en extra gång; Behöver jag verkligen det där !? 

Om svaret är nej, sätt dig då på händerna och sitt kvar tills klådan går över och jag lovar dig att du kommer att må mycket bättre efteråt. 

Jag fick för mig att Maj skulle ha bäst förutsättningar iaf när det gällde vädret som kunde slå om väldigt fort mellan solsken och regn. Missminner jag mig inte så var det Maj som hade minst nederbörd statistiskt sett. Nackdelen är väl att våren inte har kommit så långt.

Skottland står också på todo-listan men det får vi ta vid ett annat tillfälle :)

Jag tar till mig av ditt råd att sitta på händerna nästa gång djävulen sätter tänderna i mig :D

Ögonfokus på djur är definitivt inget jag saknat eller skulle köpa en kamera för. Nu råkar det bara vara så att den jag har fick den uppdateringen och då är det bara att tacka och bocka. Ögonfokusen på människor är däremot superbra!  

Min Canon 5D III köpte jag 2012 och den får hänga med så länge det inte finns någon annan Canon som jag vill ha. Den är bra och duger till mig även om jag inte gillar bruset på höga ISO:n. Det är trots allt den bästa kameran jag har trots avsaknad av ögonfokus :y15: Att hoppas på en uppgradering av Mk IV är nog att hoppas för mycket. Canon, och även Nikon är helt inne i racet med spegellöst, tyvärr. En spegellös kamera kan än så länge inte överträffa en spegelreflex enligt mig. Känslan med en spegelreflexkamera är svårslagen. 

2 minuter sedan, Mathias sade:

Det ser ju ut att funka alldeles ypperligt!! 

Tack! Ja, det funkar hyffsat bra, men missar ibland. Tror inte denna fokusen är uppbyggd på samma sätt som för fokus på det mänskliga ögat. 

33 minutes ago, Mona said:

Tack! Ja, det funkar hyffsat bra, men missar ibland. Tror inte denna fokusen är uppbyggd på samma sätt som för fokus på det mänskliga ögat. 

Ja man kan ju inte få allt här i världen!!

Jag är lite sugen på en adapter som gör att jag kan använda mina manuella Leica gluggar på A7II med autofokus, men det är ju en annan historia :)

57 minuter sedan, Mathias sade:

Ja man kan ju inte få allt här i världen!!

Jag är lite sugen på en adapter som gör att jag kan använda mina manuella Leica gluggar på A7II med autofokus, men det är ju en annan historia :)

Det är det som är bra med Sonyn, att det går att använda gamla objektiv :) 

12 timmar sedan, Cope sade:

Jag fick för mig att Maj skulle ha bäst förutsättningar iaf när det gällde vädret som kunde slå om väldigt fort mellan solsken och regn. Missminner jag mig inte så var det Maj som hade minst nederbörd statistiskt sett. Nackdelen är väl att våren inte har kommit så långt.

Jag var där 2016 (visade det sig), i oktober. Kan lägga upp några (mobil) bilder vid ett senare tillfälle om så önskas. Klarblå himmel, strålande sol och inget regn (när jag var där i a f).

En annan sak var det i Skottland däremot. T o m skottarna sa att det var dåligt väder, och DÅ är det dåligt väder. Har några få (mobil) bilder  därirån (också). kan lägga upp dom vid ett senare tillfälle, om så önskas.

9 timmar sedan, Mona sade:

Nu råkar det bara vara så att den jag har fick den uppdateringen och då är det bara att tacka och bocka.

Självklart ! Gratis är gott 😊.

Ögonfokusen människor är däremot superbra!  

Har jag inga som helst problem att tänka mig.

En spegellös kamera kan än så länge inte överträffa en spegelreflex enligt mig. Känslan med en spegelreflexkamera är svårslagen. 

Hm, jag ställer mig frågande till det. Åtminstone skulle jag inte sakna vikten från en DSLR om jag hade tanke på att köpa nytt, då ligger spegellöst nära till hands.

Klämde på en Z6/Z7 i butik här i Japan och den kändes väldigt trevlig i mina händer, om än liten, men det är ju en vanesak.