Jump to content
ToddeSwe

De första småfåglarna

Recommended Posts

Först hade vi otur och inte hittade ett fågeltorn i Mexarp/Mäxarp nära Rydaholm.

Men envis som jag är så åkte vi till McDonalds och käkade för att sen ta Bokhultet och Husebymaden.

Kanske inte högsta kvaliten men det är en start och så många jag hittade idag mot tidigare gör ju bara saken roligare.

Här är resultatet av det!

1. Blåmes (Tack Thomas)

_6101322.thumb.jpg.e698d83320a258288134cf73d967a72e.jpg

2. inte bästa ljuset här ...

_6101336.thumb.jpg.56b6edbede81628d7f3622ffcf76ebf8.jpg

3. tittut :)

_6101343.thumb.jpg.8f2391edfb4af329cd9ea657bc486c81.jpg

4. Nötväcka

_6101347.thumb.jpg.0f5566f5a0ca2fe33a37b614e23ec155.jpg

5. Stare

_6101377.thumb.jpg.d49106bbbc40244e1fe7ce8c70e66edc.jpg

6.

_6101380.thumb.jpg.6f39971278ec73a3eb2000f278cf5c88.jpg

7. Nötväcka

_6101430.thumb.jpg.adf6e069c6def107a7d62079363d5eb5.jpg

6 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Kul att du fick så många arter idag! Nötväckan är kul den bryr sig inte om vad som är upp eller ner. :thumbsup::thumbsup:

1 + 2 Blåmes, 3+4 Nötväcka, 5+6 Stare, 7 Nötväcka.

Ja det var över förväntan verkligen. :)

Fina bilder Todde! Och nr 6 är fantastisk!! Mycket fint blänk i ögat. Den blir vinnare alla kategorier :) 

49 minuter sedan, Mona sade:

Fina bilder Todde! Och nr 6 är fantastisk!! Mycket fint blänk i ögat. Den blir vinnare alla kategorier :) 

Tack Mona, är det inte bättre i trean :)

1 minut sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Fina fågelbilder där stararna blir vinnare hos mig. Även trean är bra med fin skärpa på rätta stället. :thumbsup:

Tack Ulf, 3:an var en ren lyckoträff men kul bild blev det tycker jag.

Kul att du hittade några fåglar du också. Ett litet tips på vägen, när du har blå himmel som bakgrund och motivet inte är direkt solbelyst typ bild 2, 5. 6 överexponera 1-2 steg så får du bättre täckning i fågeln men tyvärr på bekostnad av bakgrunden men den får man offra.

11 minuter sedan, Rolf sade:

Kul att du hittade några fåglar du också. Ett litet tips på vägen, när du har blå himmel som bakgrund och motivet inte är direkt solbelyst typ bild 2, 5. 6 överexponera 1-2 steg så får du bättre täckning i fågeln men tyvärr på bekostnad av bakgrunden men den får man offra.

Ja jag var förvånad och glad. Och det tror du jag har nerver till? he he he ... ska försöka komma ihåg det, men jag försökte gå från en annan vinkel för att få ljus på dom men det blev för mörkt ändå. Tack för tipset!

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Tack Mona, är det inte bättre i trean :)

Det är  blänk i ögat på trean också, men bild nr 6 är mycket vackrare i sin helhet.

16 minuter sedan, Mona sade:

Det är  blänk i ögat på trean också, men bild nr 6 är mycket vackrare i sin helhet.

Menade mest hur hen glor genom grenarna :) förstod vad du menade. :)

10 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tjusigt, fina fågelpics, du fick en riktigt god utdelning!:thumbsup:

5 & 6 gillas lite extra!

Tack Jens, på tiden jag hittade några villiga småfåglar.

On 2019-04-14 at 8:52 PM, ToddeSwe sade:

Ja jag var förvånad och glad. Och det tror du jag har nerver till? he he he ... ska försöka komma ihåg det, men jag försökte gå från en annan vinkel för att få ljus på dom men det blev för mörkt ändå. Tack för tipset!

Det är betydligt enklare att lära sig överexponera lite med ljus bakgrund än att få dem att sitta kvar medan man går runt för att få en annan vinkel :)

Glöm bara inte att ställa tillbaka exponeringen sedan, det är väl det jag brukar göra... :) 

13 timmar sedan, Martin sade:

Det är betydligt enklare att lära sig överexponera lite med ljus bakgrund än att få dem att sitta kvar medan man går runt för att få en annan vinkel :)

Glöm bara inte att ställa tillbaka exponeringen sedan, det är väl det jag brukar göra... :) 

Ja det är det ju!  :)

Hur många gånger har man inte undrat varför bilderna blir felexponerade för att sedan komma på att exponeringskompensationen är ställd på något. :)