Jump to content
Farsta (Hasse)

Nu blir det film. Gripen fly by

Recommended Posts

Hade möjlighet att se en liten flyguppvisning på Saabs flygfält i Linköping i veckan. Säga vad man vill. Jag fotade även Gripen på nära håll, och även provsatt, men i detta fall blir bilder ganska platta. Den här sekvensen säger mer om planet än många foton. Sen bidrar givetvis motorljudet. Visst går det att fota fantastisk på air shows men det brukar kräva ganska tung utrustning.

Att fota/ta stillbilder det som gäller. Filma inte alls lika kul och känns som en annan disciplin. MEN:  många av er sitter på kameror som skulle duga att spela in biofilm med. Glöm inte att nån gång trycka på den lilla "rec-knappen". Det kan vara en fågel som gör ett speciellt läte, barn eller barnbarn som leker eller Gripen som flyger förbi. Jag gör sällan längre inspelningar. Ofta under 30 sec men det räcker. Tyvärr glömmer jag bort recknappen själv alldeles för ofta

Roligt att se både filmen och bilden. Har ju inte bott i Sverige på en lång tid så har aldrig fått uppleva Gripen på nära håll. Låg i flyget på sjuttitalet och då var det Draken och Viggen som gällde. Flög ofta som passagerare i  SK60

Alltså!! Blir man inte yr i skallen om man sitter i det planet när det snurrar i den farten??! Måste säga att det är skickliga piloter!